Asp Access Database problemer, med at upat~
Fra : Dennis Christiansen

Dato : 09-06-04 08:54

Hej,

Har et problem, når jeg prøver på at opdater min Access database,
melder den fejl, når jeg prøver at opdatere via en form:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE
statement.
/FlexLearn/editupdate.asp, line 64

Men det kan godt være det mig, der har stirret mig blind på min
kode, for jeg synes ikke sådan lige, at jeg kan se en fejl:

' Databaseforbindelse
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("cgi-bin/flexlearn.mdb")
Conn.Open DSN
' SQL sætning opbygges
strSQL = "UPDATE kursuer SET "
strSQL = strSQL & "link = strLink , "
strSQL = strSQL & "navn = strNavn , "
strSQL = strSQL & "kort_beskrivelse = strKort_Beskrivelse , "
strSQL = strSQL & "beskrivelse = strBeskrivelse , "
strSQL = strSQL & "varighed_uger = strVarighed_Uger , "
strSQL = strSQL & "varighed_dage = strVarighed_Dage , "
strSQL = strSQL & "tid = strTid , "
strSQL = strSQL & "WHERE Id = strId"

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-06-04 09:08

Hej Dennis

Dennis Christiansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> strSQL = strSQL & "varighed_uger = strVarighed_Uger , "
> strSQL = strSQL & "varighed_dage = strVarighed_Dage , "

'Prøv at bruge denne slutning på din UPDATE sætning,
'så skulle du gerne kunne se hvad der kommer med
'over i din SQL streng.

Response.Write strSQL
'Conn.Execute(strSQL)
'Conn.Close
'Set Conn = Nothing

>' SQL sætning eksekveres
> Conn.Execute(strSQL)
>
> ' Luk databaseforbindelse
> Conn.Close
> Set Conn = Nothing

Martin Jørgensen

Fra : pepss

Dato : 09-06-04 09:27

"Dennis Christiansen" skrev

> Har et problem, når jeg prøver på at opdater min Access database,
> melder den fejl, når jeg prøver at opdatere via en form:

[snip]

> Men det kan godt være det mig, der har stirret mig blind på min
> kode, for jeg synes ikke sådan lige, at jeg kan se en fejl:

[snip kode]

prøv at gøre som der står i http://asp-faq.dk/article/?id=41 (1) så kan du
udskrive din sql.

(1)
i dit tilfælde skal der stå:
Response.Write "SQL-sætning bliver: " & strSQL
Response.End

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

name="link" style="width:400px;height:20px;border: solid black 1px;"></td>
style="width:400px;height:60px;border: solid black 1px;"><% Response.Write
rs("kort_beskrivelse") %></textarea></td>
style="width:400px;height:140px;border: solid black 1px;"><% Response.Write
rs("beskrivelse") %></textarea></td>
rs("varighed_uger") %>" name="varighed_uger"
style="width:400px;height:20px;border: solid black 1px;"></td>
rs("varighed_dage") %>" name="varighed_dage"
style="width:400px;height:20px;border: solid black 1px;"></td>
type="reset" value="Ryd felter"></td>
</form>

Fra : Dennis Christiansen

Dato : 09-06-04 10:57

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>

> --
> Pepss
> Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Okay, nu skriver den:

SQL-sætning bliver: UPDATE kursuer SET link = strLink , navn = strNavn ,
kort_beskrivelse = strKort_Beskrivelse , beskrivelse = strBeskrivelse ,
varighed_uger = strVarighed_Uger , tid = strTid , varighed_dage =
strVarighed_Dage , WHERE Id = strId

Men jeg synes det er mærkeligt, at den ikke for værdierne med ud fra formen,
for jeg har gennem tjekket for om jeg skulle have stavet nogle ” name=”” ”
dimserne forkert, jeg sætter dem lige ind neden under, så i kan kikke på
dem..

Modtage dims(på den side som skal opdatere databasen):

strId = Request.Form("id")
strId = Replace(strId, "'", "''")

strTid = Request.Form("tid")
strTid = Replace(strTid, "'", "''")

strNavn = Request.Form("navn")
strNavn = Replace(strNavn, "'", "''")

strLink = Request.Form("link")
strLink = Replace(strLink, "'", "''")

strKort_Beskrivelse = Request.Form("kort_beskrivelse")
strKort_Beskrivelse = Replace(strKort_Beskrivelse, "'", "''")

strBeskrivelse = Request.Form("beskrivelse")
strBeskrivelse = Replace(strBeskrivelse, "'", "''")

strVarighed_Uger = Request.Form("varighed_uger")
strVarighed_Uger = Replace(strVarighed_Uger, "'", "''")

strVarighed_Dage = Request.Form("varighed_dage")
strVarighed_Dage = Replace(strVarighed_Dage, "'", "''")

Formen, som sender dataen til modtage siden:

<form action="editupdate.asp" method="post">
<input type="hidden" value="<% Response.Write rs("id") %>" name="id">
<input type="hidden" value="<% Response.Write rs("tid") %>" name="tid">
name="navn" style="width:400px;height:20px;border: solid black 1px;"></td>
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-04 12:55

Dennis Christiansen skrev:

> [...]
> = strBeskrivelse , varighed_uger = strVarighed_Uger , tid =
> strTid , varighed_dage = strVarighed_Dage , WHERE Id = strId

Som du har opdaget får du variabelnavnene og ikke værdierne ind i
sql-sætningen.

> [...]
> have stavet nogle ” name=”” ” dimserne forkert, jeg sætter dem
> lige ind neden under, så i kan kikke på dem..

Du tildeler værdier til dine variable helt korrekt - men problemet
er i opbygningen af sql-sætningen.

Her er et uddrag af koden som den stod i dit første indlæg:

   strSQL = "UPDATE kursuer SET "
   strSQL = strSQL & "link = strLink , "
   strSQL = strSQL & "navn = strNavn , "

strLink er en variabel, men det kan asp-parseren ikke se, fordi den
står inde i asp-anførselstegn. Du skal altså bruge
strengsammensætning med & for at få fat i værdien:

   strSQL = "UPDATE kursuer SET "
   strSQL = strSQL & "link = " & strLink & ", "
   strSQL = strSQL & "navn = " & strNavn & ", "

Desuden skal tekstværdier i en sql-kommando puttes ind i sql-
anførselstegn (apostroffer). De tre linjer skal derfor skrives:

   strSQL = "UPDATE kursuer SET "
   strSQL = strSQL & "link = '" & strLink & "', "
   strSQL = strSQL & "navn = '" & strNavn & "', "

Fortsæt selv med resten - men husk at talfelter ikke skal have
anførselstegn omkring sig.

NB: Du må gerne klippe lidt mere i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Christiansen

Dato : 10-06-04 08:22

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> anførselstegn omkring sig.
>
> NB: Du må gerne klippe lidt mere i dine citater.

Okay.. det virker sgu :)

Tak for hjælpen til jeg alle sammen!! :)

Mvh

Dennis

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-06-04 09:25

Dennis Christiansen skrev:

> Okay.. det virker sgu :)
>
> Tak for hjælpen til jeg alle sammen!! :)

Velbekomme.

Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse andet afsnit på
siden her: <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> ("Gælder der
nogle regler for nyhedsgrupperne?")

--
Jens Gyldenkærne Clausen