Opskrifter, allergi
Fra : Eva

Dato : 07-06-04 17:25

Hej

Jeg skal holde børnefødselsdag.
Blandt gæsterne er der en, der ikke kan tåle mælk, æg og hvedemel.
Er der nogen, der har ideer til, hvad man kan lave af "Fødselsdagsmad" uden
disse ingredienser?

Eva

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-06-04 22:49

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Blandt gæsterne er der en, der ikke kan tåle mælk, æg og hvedemel.
> Er der nogen, der har ideer til, hvad man kan lave af "Fødselsdagsmad"

Jeg ville umiddelbart sige en slags frugtsalat (hvor det var muligt at pille
de ting fra, vedkommende sikkert heller ikke kan tåle). Man kunne jo også
lave noget med frugt/grønt på spid... majskolber er som regel også et
sikkert hit.
Ellers prøv at søge på 'glutenfri kage' på google - det myldrer frem med
gode ideer... jeg så da både boller, kanelsnegle og muffins. Og vist noget
creme-agtigt, du kunne bruge til frugtsalaten.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-06-04 13:30

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> wrote in message news:<40c63004$0$446$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> Blandt gæsterne er der en, der ikke kan tåle mælk, æg og hvedemel.
> Er der nogen, der har ideer til, hvad man kan lave af "Fødselsdagsmad" uden

Mælk erstattes med soyamælk. Intet problem.

Hvedemel: Er det gluten han ikke kan tåle? Kan han evt. tåle nogle af
de "gamle" hvedesorter som emmer? De gamle hvedesorter kan i mange
tlifælde fint bruges i stedet for almindlig hvede, men de er
naturligvis lidt dyrere.

Kristian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-06-04 15:38

> [...]
> Blandt gæsterne er der en, der ikke kan tåle mælk, æg og hvedemel.
> Er der nogen, der har ideer til, hvad man kan lave af "Fødselsdagsmad"

Nu skriver du ikke noget om aldersgruppen og antallet, og der er jo forskel
på, om det er to eller tolv år, og om det er seks eller tyve gæster
Men et forsøg:

- Kagemand af rugbrødskvarter, smurt med mælkefri margarine (så vidt jeg
husker, gælder det Nutana) og forskelligt pålæg, som f.eks. torskerogn,
makrel-i-tomat, skinke, etc. Det gør vel ikke noget, er er madder med æg
eller leverpostej, blot det barn, der har allergi, har mulighed for at tage
noget andet?
Hår af groft revet gulerod, og ellers dekoreret med agurkeskiver,
cherrytomater, majs og ærter i stedet for slik (som jo ikke liige passer
sammen med rugbrødet).
Skåle med rosiner (og slik, hvis det SKAL til).

- Og ellers kan man få glutenfri mel (hvis det er gluten i hvedemelet, der
er problemet) - og du kan kreere en kagemand/kone af en hel masse boller og
pynte den på autoriseret vis med glasur, slik, etc.

- kyllingelår med salatbord - hvor hver ingrediens er i en skål for sig, så
barnet med allergi kan vælge uden om det forbudte. Så kan der jo også være
én skål med pasta og en anden med ris, der kan være én skål med
ymerdressing, og en anden med olie-eddikedressing.

- Pindemadder ud fra samme princip: Der kan vel sagtens være nogle med ost,
pølse (mælkebestanddele) og frikadeller (mel, mælk og ælg) - hvis der også
er nogle med frikadeller, der er lavet med majs (knust cornflakes) og vand,
skinke/kyllingetern, grønsager, frugt og rugbrød?

Mange gange er det ikke maden selv, men en festlig servering med flag, lidt
skægge ansigter, kreret af "det-man-nu-har", der gør forskellen fra hverdag
til fest.

Hilsen Inger