lave træplade selv?
Fra : tb

Dato : 08-06-04 21:46

Jeg har set på priser på store køkkenbordsplader af træ. Det er jo
SVIMLENDE priser!

jeg er jo ret nærrig, så hjælp mig her

Jeg køber bøg i skoven (sanker) for noget nær ingenting. Hvad skal der til
for at man kan save sådan nogle stave ud og lime dem sammen til en
bordplade?

En afretter eller ? Der skal jo komme 100% lige træstykker ud af det, så
der ikke kommer spræker.

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 08-06-04 21:48

"tb" <FJERNdsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bordplade?
>
> En afretter eller ? Der skal jo komme 100% lige træstykker ud af det, så

det skal varmetørres for ikke at slå sig og husk at skære riller på
bagsiden, og ikke mindst giv olie på bagsiden

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 08-06-04 21:57

tb wrote:
> [...]
> til en bordplade?
>
> En afretter eller ? Der skal jo komme 100% lige træstykker ud af

Du skal bruge et tørreanlæg, en rundsav, en afretter, tykkelseshøvl, flere
velvoksne skruetvinger som kan spænde både vandret og lodret.
Om du så fik penge for at hente træet tror jeg ikke det kan betale sig at
gøre det selv.

Prøv at se hvad tyske byggemarkeder kan.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 08-06-04 23:20

"tb" <FJERNdsl142004@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg har set på priser på store køkkenbordsplader af træ. Det er jo
> SVIMLENDE priser!
>
> jeg er jo ret nærrig, så hjælp mig her

Diverse byggemarkeder kører jævnligt med tilbud på køkkenbordsplader.

Hvis du oveni kan leve med en sortering med små knaster o.l, så kan du finde
plader til rimelige priser. Jeg tror aldrig det kan gå selv at lime stave
sammen. Jeg tror du hurtigere kan tjene til køkkenpladen ved at gå med
reklamer.......

Men det er vel ikke gjort med pladen alene. Savning (smig?),
samling/limning, udskæring til vask koster også spidsen...Her er der nemmere
penge at spare hvis du selv kan betjene noget håndværktøj.

mvh Ole

Fra : //zlgge

Dato : 08-06-04 23:27

> [...]
> bordplade?
>
> En afretter eller ? Der skal jo komme 100% lige træstykker ud af det, så

Det er ikke den større videnskab at lave sine egne bordplader - men... Du
skal kun gøre det hvis du enten syntes at det kunne være sjovt og du er
tålmodig eller hvis du vil prøve at lave noget der ikke kan købes færdigt.
Det kan næppe betale sig hvis man vi beregne en timeløn over 10 Kr.

For det første skal træet være tørt. Enten kan du lægge det i to år på
loftet eller også kan du sende det til ovntørring via din lokale
tømmerhandel. Det sidste koster ikke så meget, men man betaler for det træ
man får tørret pr Kg eller rumfang og den fungtighedsprocent man vil ned på.
Derfor er det en god ide at grovsave træet først så der er ca en halv
centimeter at høvle af på alle leder. Du kan grovsave træet enten med en
rundsav eller en båndsav - eller med en kædesav med en tømmerramme på.
Når du får træet tilbage fra tørring skal det afrettes og høvles på
tykkelse. Du står så med noget der kan limes op.
Du får brug for en limpresse til at spænde træet op i. Her kan man nemt selv
bygge en i vinkeljern, der virker ved trykluft i en brandslange.
Når pladen er limet sammen skal den planslibes. Det kan man gøre med en
plansliber til finer eller med en gulvsliber.

Som du kan se er det ikke noget helt lille projekt hvis man kan have sin
samlede værktøjsbeholdning i en skotøjsæske, indkøbslisten ser således ud:

Båndsav / Rundsav : 5 - 10.000 Kr.
Kombineret afretter/tykkelseshøvl (brugt) 20 - 50.000 Kr.
Selvlavet limpresse + kompresser : 3.000 Kr.

Altså en investering på over 30.000 og så skal man jo også lige have et
opvarmet og tørt værksted til det hele...

Så som jeg startede med at sige, man skal have lyst til at prøve. Du kan
evt. prøve at starte med at lave et skærebrædt til grillaftenerne, det vil
give dig en god ide om hvad stavlimning indbefatter før du starter på
køkkenbordet. Skærebrædder laves bedst af kastanjetræ, da det ikke sløver
knivene og ikke slides. Så det falder jo fint ind under en af de ting man
ikke kan købe færdigt lavede

Mvh
//zigge
snedker

Fra : tb

Dato : 09-06-04 06:56

> Båndsav / Rundsav : 5 - 10.000 Kr.
haves

> Kombineret afretter/tykkelseshøvl (brugt) 20 - 50.000 Kr.
Hmm. så dem der til 2k i harald nyborg duer ikke til opgaven?

Fra : //zigge

Dato : 09-06-04 15:56

> haves

> Hmm. så dem der til 2k i harald nyborg duer ikke til opgaven?

Hmm. Jo måske lige netop til dette her, da længden af bordet på afretteren
skal være lige så lang som det bræt man vil afrette. Ellers må man stille en
dovendreng under og det må man jo så ret tit med nævnte høvl. Hvad
kvaliteten på maskinen i øvrigt er, ved jeg ikke.

Mvh
//zigge

Fra : Bo Christensen

Dato : 09-06-04 09:19

hej,
vi fik fat i noget billigt teaktræ i 2*5 tommer på ca 4 meters længde,
der var tørret først, vi betalte en maskinsnedker for at samle pladen,
og har nu en 4 meter lang massiv teakplade, 5 cm tyk som har stave
i fuld længde med hulk bagpå til ca 4000 kroner ialt, vi har talt med et par
køkkenfirmaer om en lignende plade, prisen for teak i 30 mm
uden gennemgående stave (ser rodet ud), prisen starter ved 4500 pr.
meter (uden hulk). Moralen må være at man sagtens kan spare penge ved selv
at
gøre dele at det. Dog tror jeg det er for stor en mundfuld selv at lave en
plade, og jeg har allerede rundsav, afretter og tykkelseshøvl i
kælderen (ikke fra harald dog.)

god gør det selv vind...

/bo

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 09-06-04 10:42

On Wed, 9 Jun 2004 10:18:35 +0200, "Bo Christensen" <bo@anet(slet).dk>
wrote:

> [...]
>uden gennemgående stave (ser rodet ud), prisen starter ved 4500 pr.
>meter (uden hulk). Moralen må være at man sagtens kan spare penge ved selv

Ja - og besparelsen bliver endnu større, hvis man lader være med at
undersøge priserne alt for godt og vælger det første og bedste tilbud,
man får

For eksempel tager bordpladen.dk (den første der dukke op på Google)
6.000 kroner 4,2 meter teakbordplade svarende til den køkkenfirmaerne
angiveligt vil have 4500 kroner for pr. meter.

Holder man lidt øje med tilbudene kan man ind imellem finde lignende
bordplader til det halve i byggemarkederne.

KS