Hjælp til kending af blomster.
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-06-04 20:38

Vi har overtaget en bette grund på 5.500 m2 og her er alverdens blomster
træer og buske, en stor del af dem er let genkendelige, men der er et stykke
i urtehaven vi ikke kan finde ud af hvad er, jeg har lagt billeder i
dk.binaer, i håbet om nogle kan hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Simon - [8230]

Dato : 08-06-04 21:56

> [...]
stykke
> i urtehaven vi ikke kan finde ud af hvad er, jeg har lagt billeder i

Jeg er desværre kun sikker på plante nr. 1, som er en Acantus - en tidsel
ligende staude, som sætter nogle flotte lillae "blomster" som stikker..
Mener den blomstre i slut juli - august.

Nr. 2 ligner en Iris - kender ikke det eksakte navn. - Blomstre nu

Nr. 5 ligner Drejeblomst, en staude der får lillae blomster, som blomstre i
juli(mener jeg)

Håber det hjalp.

Mvh
Simon

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-06-04 22:27

> [...]
>
> Nr. 2 ligner en Iris - kender ikke det eksakte navn. - Blomstre nu
>
> Nr. 5 ligner Drejeblomst, en staude der får lillae blomster, som blomstre

Hej Simon

Det gjorde det bestemt, nu er der lidt at arbejde videre med, vi har ca 50m2
med alle disse blomster midt i urtehaven, som vi regner med at få fordelt
lidt på grunden.

Stef

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-06-04 23:04

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stykke
> i urtehaven vi ikke kan finde ud af hvad er, jeg har lagt billeder i

1) Hedder også Bjørnetidsel, men er ikke en sådan, der er flere slags.
3) Fjervalmue. Er ingen Valmue, sig mig er det kun fupplanter du sender ind?

4) Lammeøre.
5) Ligner Smalbladet Ærenpris. Blå ell. hvide blomsteraks.
6) Ligner en Gyldenris i vandmangel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 09-06-04 17:47

> 1) Hedder også Bjørnetidsel, men er ikke en sådan, der er flere slags.

Så vidt jeg kan se er de ens men jeg lurer lige i aften.

> 3) Fjervalmue. Er ingen Valmue, sig mig er det kun fupplanter du sender
ind?

???, den ser nu rigtig nok ud

> 4) Lammeøre.
> 5) Ligner Smalbladet Ærenpris. Blå ell. hvide blomsteraks.
> 6) Ligner en Gyldenris i vandmangel.

Det skulle de helst ikke, der er blevet vandet en hel del på det sidste, men
det var ved at være skumring da jeg tog billederne så eksponeringen er ikke
helt god

Takker mange gange for hjælpen.

Stef

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-04 22:29

> Så vidt jeg kan se er de ens men jeg lurer lige i aften.

Det jeg mente var, at der findes flere Bjørnetidsler på markedet, så det
behøver du ikke.....

> [...]
men
> det var ved at være skumring da jeg tog billederne så eksponeringen er

6) er jeg mindre sikker på end 5).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 10-06-04 23:09

Nej, det er det ikke!
det er en haveklinte - kaldes også noget med nyse... nysenellike? Det kan
jeg ikke lige huske - men jeg har den også selv hjemme i haven, og jeg
holder meget af den. Den får lillarøde blomster, der bliver ved og ved
indtil frosten tager den.
Nysenavnet har den fået, fordi der i blomsternes midte sidder sådan nogle
små stikkejavertusser, som man stikker! sig på, når man forsøger at lugte,
om den har en duft.
Den spreder sig ved frø, så vil du ikke have den over det hele, skal du lige
være lidt over den i foråret.
Ps: jeg troede også en gang, det var lammeøre, men så var det, jeg fik en
klog haveveninde.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-04 00:50

"Helle Skoett" <hs@fjernbt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være lidt over den i foråret.
> Ps: jeg troede også en gang, det var lammeøre, men så var det, jeg fik en

Jeg har også Haveklinte (over det hele), men deres blade er mere tilspidsede
og mindre behårede end Lammeøres. Jeg kan ikke se meddelelsen i .dk.binaer
mere, er der en der kan sende linket, eller forklare mig hvordan man ser de
gamle medd. i .dk.binaer? Eller du kan søge Lammeøre på Nettet, og se om du
ikke skulle have taget fejl?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 11-06-04 18:10

> [...]
de
> gamle medd. i .dk.binaer? Eller du kan søge Lammeøre på Nettet, og se om

Jeg har smidt 3 billeder af dem ind i dk.binaer.

Stefan

Fra : dpl

Dato : 11-06-04 18:56

Hej Stefan
Skal ikke kunne sige med sikkerhed hvad det er, men har selv både
haveklinte og lammeører, og det ligner mest klinten.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : ulla

Dato : 11-06-04 18:53

Hej!
Det er IKKE lammeøre- Har selv et par ører i haven...Jeg mener det er en urt
af en slags.....Dufter den? Ca. hvordan? Eucalyptusagtigt?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-04 20:30

> [...]
> de
> du
>
> Jeg har smidt 3 billeder af dem ind i dk.binaer.

Tak, næste gang kan du give os et link, ved at trykke 'svar til gruppe' på
medd. i .dk.binaer, og så kopier det, der starter med 'News:.....osv. Jeg er
sikker på at det er Lammeøre, prøv selv at søge Lammeøre på Nettet, og så
sammenlign skudspidserne. Behåringen siger heller ikke Haveklinte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen