Larver i hækken......
Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-06-04 19:00

Hejsa alle..... Mig og kæresten har undret os over en masse mærkeligt
spindelvævs agtigt ting der er i vores hæk! Men ved nærmere indspektion så
vi at det var fyldt med en masse mørkegrønne larver med sorte prikker!.....
Er der nogen der kan hjælpe os med at identificere larverne
og fortælle om de evt. gør noget slemt ved hækken!

På forhånd mange takker

Hilsen

Michael & Nana

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-06-04 19:06

Michael Nielsen wrote:

> [...]
>Er der nogen der kan hjælpe os med at identificere larverne
>og fortælle om de evt. gør noget slemt ved hækken!

Kan du så lade de smukke sommerfugle være!

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 08-06-04 19:14

Hvad hedder den sommerfugl?

Med venlig havehilsen
Dorte

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-06-04 20:11

Dorte R.M. Hansen wrote:

>Hvad hedder den sommerfugl?

Måske liguster sværmer?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-06-04 20:11

HEY HEY, Jeg gør da ikke sommerfuglene noget! Var bare nysgerig:(

Ja hvad hedder de sommerfulge?

Hilsen
Michael

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-06-04 22:04

http://www.danskesommerfugle.dk/sommerfugle/billede.php?jpg=ligustri

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-06-04 20:48

"Michael Nielsen" <michaelnielsen2@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spindelvævs agtigt ting der er i vores hæk! Men ved nærmere indspektion så
> vi at det var fyldt med en masse mørkegrønne larver med sorte

Er det en ligusterhæk?
For så er det sikkert en ligustersværmer.
Og hvis I gerne vil se noget mere til larvernes videre udvikling, kan I
hælde 6-7 cm sand i et syltetøjsglas, lægge to-tre larver derned - og så
ellers fodre med friske småkviste.
Det er LIDT skægt at se, hvad der sker.
De æder som bare pokker, vokser i lyntempo og skider nogle ret kunstneriske
lorte.
På et tidspunkt bliver de urolige, farer frem og tilbage og mister farven...
og så er tidspunktet kommet, hvor de møver sig ned i sandet.
Og det er altså et syn for guder.
Efter et stykke tid (nej, jeg ved ikke, hvor længe) kommer de op igen og
bliver til sommerfugle.

Prøv!

Hilsen Inger

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 08-06-04 22:34

> [...]
> Og det er altså et syn for guder.
> Efter et stykke tid (nej, jeg ved ikke, hvor længe) kommer de op igen og

Arj altså Inger, det er for langt ude. Stakkels dyr.

Mvh.
Mette

Fra : Nana Sørensen

Dato : 08-06-04 22:37

Hej igen...
Nana her, Michaels kæreste, medejer af den larvebeboede hæk.
Jeg har surfter lidt rund og fundet nogle billeder af
ligustersværmer-larver, sådan nogen er det helt klart ikke. Vores hæk
stikker af h til, er det en liguster? Det er ikke den normale grønne, men en
grøn med torne. Ikke rar.

Mvh. Nana

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-06-04 22:56

Hejsa gruppe.... mange tak for de spændene svar, desværre så var det ikke
nogen af dem, men desværre er det spindemøl vi har i hækken! Vi fandt det på
http://home24.inet.tele.dk/agni/foto/spindemoel.htm men endnu engang for
alle jeres svar:)

Hilsen
Michael & Nana

Fra : Mads

Dato : 09-06-04 08:52

On Tue, 8 Jun 2004 23:55:45 +0200, "Michael Nielsen"
<michaelnielsen2@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>nogen af dem, men desværre er det spindemøl vi har i hækken! Vi fandt det på

Så er det vist på tide at sprøjte hækken, ellers tager spindemøllene
livet af den. Det er selvfølgelig synd for de små dyr, men hvis de
bare får lov til at æde løs, så er der snart ikke megen hæk tilbage.

Matas sælger et udemærket middel mod den slags skadedyr.
Desværre kan jeg ikke lige huske navnet, for det er en del år
siden jeg havde en tjørnehæk som blev angrebet af spindemøl

mvh Mads

Fra : lene

Dato : 09-06-04 09:02

Hvad med at støvsuge hækken?
Det er altså underligt fordi sådan nogle larver er vores hæk også fyldt med
hvert forår, og de spiser ikke hækken!
MVH Lene

Fra : Mads

Dato : 09-06-04 10:16

On Wed, 9 Jun 2004 10:02:11 +0200, "lene"
<lesletligedette@satzone.com> wrote:

>Hvad med at støvsuge hækken?

Du skal da være velkommen til at forsøge.

>Det er altså underligt fordi sådan nogle larver er vores hæk også fyldt med
>hvert forår, og de spiser ikke hækken

Kommer måske an på hvilken hækplante der er tale om.
Der hvor jeg boede før var det en tjørnehæk og den kunne
ihvertfald ikke tåle larveangrebene. Et par af naboerne var
imod "kemisk krigsførelse" og de måtte så se deres hække
gå helt ud efter et par slemme larve-år. Og det er altså dyrt
at skulle udskifte et par hundrede meter tjørnehæk.

mvh Mads