HTML og JS med forskellige charset
Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-06-04 12:48

Hej NG

Det er sikkert meget logisk, men jeg vil lige høre om I har nogle
erfaringer på dette område.

Jeg har nemlig lige konstateret at javascript i browseren ikke kan vise
specieltegn, hvis HTML-filen er UTF-8 og JS-filen er ISO-8859-1.

Der er en demonstration her:
http://www.hintzmann.dk/testcenter/js/charset/

Betyder det så at, hvis man roder med specieltegn og UTF-8 skal man gøre
det hele vejen igennem, d.v.s. både HTML-, JS- og CSS-filer?

Det er nemlig lidt noget øv, når nu min fortrukne editor til JS og CSS
ikke understøtter UTF-8

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-04 13:47

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Betyder det så at, hvis man roder med specieltegn og UTF-8
> skal man gøre det hele vejen igennem, d.v.s. både HTML-, JS-
> og CSS-filer?

Har du prøvet at angive charset på din script-inkluderinger?

<script src="isofil.js"
   type="text/javascript"
   charset="ISO-8859-1"></script>

Jeg har ikke undersøgt om det virker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-06-04 13:55

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du prøvet at angive charset på din script-inkluderinger?
>
> <script src="isofil.js"
>    type="text/javascript"
>    charset="ISO-8859-1"></script>
>
> Jeg har ikke undersøgt om det virker.

Men det har jeg og det køre som Hans i Grete

Jeg har aldrig før nu haft brug for charset på script elementet.

Tak for hjælpen

Hintzmann c",)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-06-04 23:30

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> [...]
> det hele vejen igennem, d.v.s. både HTML-, JS- og CSS-filer?
>
> Det er nemlig lidt noget øv, når nu min fortrukne editor til JS og CSS

Det her er måske ikke det svar, du søger, men... hvis din editor ikke
understøtter UTF-8, så find en ny! :) UTF-8 er alt for smart til at
blive standset af dårlige editorer. Okay, mit svar bærer selvfølgelig
præg af, at jeg de seneste år har lavet flere sites, hvor UTF-8 var
hamrende nødvendigt (både kinesiske tegn og danske bogstaver på samme
side og lignende) - men ikke desto mindre bygger jeg alt i UTF-8, hvis
jeg kan komme til det, og det er den vej, udviklingen går (ECMAScript er
ren Unicode, så vidt jeg ved, Red Hat Linux og Fedora Core kører ren
Unicode osv.).

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-06-04 07:29

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Det her er måske ikke det svar, du søger, men... hvis din editor ikke
> understøtter UTF-8, så find en ny! :) UTF-8 er alt for smart til at
> blive standset af dårlige editorer.

Det er nu lettere sagt end gjort, for det er ret svært at finde en
erstatning til TopStyle Pro 3, især til CSS. Ikke engang Style Master
3.5 når den til sokkeholderne.

Men dens mangel på UTF-8 er ret så irriterende. Heldigvis tyder det på
at det kommer i den næste stor release. Så må jeg jo bare vente.

http://www.bradsoft.com/forums/shwmessage.aspx?ForumID=17&MessageID=1094

Men måske du kan anbefale en editor, om ikke til CSS, så bare en der er
god til at syntax highlighte JavaScript.

Hintzmann c",)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-04 10:17

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Men måske du kan anbefale en editor, om ikke til CSS, så bare en der er
> god til at syntax highlighte JavaScript.

Jeg bruger Kate, som både kan det der med UTF-8 og syntax highligting af
diverse sprog, men den er til Linux, og du bruger vist Windows, så vidt
jeg kan se. Jeg har desværre ikke speciel stor erfaring med editorer til
Windows.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-06-04 10:56

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> diverse sprog, men den er til Linux, og du bruger vist Windows, så vidt
> jeg kan se. Jeg har desværre ikke speciel stor erfaring med editorer til

Ja, jeg bruger windows

Men jeg får snart en mac stille til rådighed, dog ikke som arbejdspc

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-04 09:47

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Men måske du kan anbefale en editor, om ikke til CSS, så bare
> en der er god til at syntax highlighte JavaScript.

Homesite kan farvemarkere stort set alt (incl. javascript og css) -
og den håndterer også UTF-8.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-06-04 11:12

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Homesite kan farvemarkere stort set alt (incl. javascript og css) -
> og den håndterer også UTF-8.

Siden Nick Bradburys HomeSite blev opkøbt af Macromedia har jeg faktisk
ikke brugt det program. Jeg syntes hans andet program TopStyle er noget
bedre, hvis man ser bort fra den manglende UTF-8 understøttelse. Men det
kunne da være at jeg skulle prøve HomeSite+ igen.

På nuværende tidspunkt bruger jeg to editorer XML Spy og TopStyle.
XML Spy har UTF-8 understøttelse, men desværre ikke syntax highlighting
af javascript... Men det kan jo være at det også kommer på et tidspunkt

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-04 13:07

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Siden Nick Bradburys HomeSite blev opkøbt af Macromedia har
> jeg faktisk ikke brugt det program. Jeg syntes hans andet
> program TopStyle er noget bedre,

Topstyle er uovertruffen som css-editor. Jeg har ikke prøvet den
som html-editor, men ved at den kan noget i den retning også. Men
så vidt jeg ved kan Topstyle ikke noget særligt i forhold til
redigering af javascriptfiler.

Styrken ved Homesite er at det kan bruges til mange forskellige
sprog. Der er support for html, xhtml, css, javascript, sql, perl,
jsp, asp/vbscript, asp/jscript mm. - og man kan frit hente
udvidelser så man også kan arbejde med asp.net/vb, vb.net, c#,
php3/4 etc. Det er også muligt at skrive sine egne
farvekodningsspecifikationer (men dog ikke helt enkelt IMO).
Programmet er dog ikke specielt godt til at arbejde med xml-filer -
det er det eneste sprog jeg savner bedre understøttelse af.
--
Jens Gyldenkærne Clausen