Skade-terror på taget
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 08-06-04 06:49

Hver morgen ved solopgang vækkes hele huset af havens rockere, en
skadebande, der er flyttet ind i et gammelt fyrretræ i haven. De tordner
rundt og laver morgengymnastik på taget, hvilket lyder som svin med
sjippetov!

Findes der realistiske midler udover lette håndvåben eller montering af en
udstoppet sviger på tagryggen, der vil kunne skræmme skaderne?

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-06-04 06:52

Abildgaard 3140 wrote:

> [...]
>
>Findes der realistiske midler udover lette håndvåben eller montering af en
>udstoppet sviger på tagryggen, der vil kunne skræmme skaderne?

Blanke ting som hænger kan skaderne ikke lide.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 08-06-04 07:05

scripsit "Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Blanke ting som hænger kan skaderne ikke lide.

Jeg kunne altså lave et par vindmøller af gammeldags barberblade!?

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-06-04 18:49

Abildgaard 3140 wrote:

>scripsit "Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>en

>Jeg kunne altså lave et par vindmøller af gammeldags barberblade!?

Nej for de ruster, et baber spejl,
som hæger fra en gren er godt.

Fra : H.S.

Dato : 08-06-04 12:04

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der realistiske midler udover lette håndvåben eller montering af en
> udstoppet sviger på tagryggen, der vil kunne skræmme skaderne?

LOL !
De larmer også helt vildt på vores eternittag.
Hvis det er træet de er glade for, hvad så med at fælde det ?

Fra : E. Jensen

Dato : 08-06-04 15:39

> [...]
>
> Findes der realistiske midler udover lette håndvåben eller montering af en
> udstoppet sviger på tagryggen, der vil kunne skræmme skaderne?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Hvad gør man for at komme af med
dem, må man skyde dem med et luftgevær (fx. et kraftigt et) ?

mvh E

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-04 15:49

E. Jensen wrote:

> Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Hvad gør man for at komme
> af med dem, må man skyde dem med et luftgevær (fx. et kraftigt et) ?

Kommer helt an på, hvor du bor. Skaden er rubriceret som et 'skadevoldende
dyr' og er derfor ikke beskyttet af jagtloven. Men i bymæssig bebyggelse er
det ikke tilladt at skyde - heller ikke med luftgevær.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-06-04 18:53

Erik Ginnerskov wrote:

>Kommer helt an på, hvor du bor. Skaden er rubriceret som et 'skadevoldende
>dyr' og er derfor ikke beskyttet af jagtloven. Men i bymæssig bebyggelse er
>det ikke tilladt at skyde - heller ikke med luftgevær.

Der findes ikke noget der hedder 'skadevoldende dyr'
Der var en gang noget der hed 'skadevoldende vildt'
men den slags er uddød for længe siden.
Der var en i fjernsynet som vred halsen om på
en skovskade og så blev reglerne lavet om.

Fra : Jens Juul

Dato : 08-06-04 20:53

Du får sikkert ro når de har afgjort hvem der har ret til træet. Efter
sigende "skændes" de ved såkaldte skadetræf når et territorie bliver
ledigt.
Iøvrigt er skader i tilbagegang pga sult og nedskydninger.

P.S. Navnet "Skade" henviser ikke til fuglen som skadevolder men til den
spidse hale. Det gamle danske ord for spids er skade.

Mvh Jens

Fra : E. Jensen

Dato : 09-06-04 11:27

> Iøvrigt er skader i tilbagegang pga sult og nedskydninger.

Hm, når jeg kører mine 50 km til arbejde i Jylland, observerer jeg flere
skader langs vejen end nogensinde, synes jeg.

mvh E

Fra : Magnus Jacobsen

Dato : 09-06-04 10:27

Hej Torben!
Det bedste er, at du - iført sydvest og bevæbnet med sav,et lille
graveredskab og gåpåmod - klatrer op i træet og piller den rede ned.
Evt., når du nu er der oppe, bortsaver du en af de grene, der bærer
reden. Så kommer de ikke igen.
Preben

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-06-04 09:42

scripsit "Magnus Jacobsen"
> Det bedste er, at du - iført sydvest og bevæbnet med sav,et lille
> graveredskab og gåpåmod - klatrer op i træet og piller den rede ned.

Af andre indlæg i disputten forstår jeg, at det ikke kan betale sig at
nedlægge træ og rede, fordi naboskader vil erobre territoriet og fortsætte
terroren.

Derfor har jeg givet børnene tilladelse til at stå tidligt op og anbringe
sig skarpt bevæbnede med hardballere og en kop te i en af deres mange
træhuler. Når de ikke længere gider det, har jeg vist kun valget mellem at
spænde skumgummimadrasser ud over taget eller opgive søvn og tage ud og
fiske - med mindre de til den tid har forladt reden og som
sortbæltefuglerockere flytter morgengymnastikken til et større tag.

Manøvren har også den fordel, at en stor del af kuglerne vil sprøjte hen
over taget og ind i genboens have. En frygtelig nærtagende mandsling - men
meget ordentlig - der foreløbig har chikaneret to af sine naboer så meget
med sine plankeværk, regulativer og sin grimme mund, at de pakkede
flyttekasserne.

Hence the plot thickens

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Jens Juul

Dato : 09-06-04 19:46

>Hm, når jeg kører mine 50 km til arbejde i Jylland, observerer jeg flere
>skader langs vejen end nogensinde, synes jeg.

Hej

Ja den havde jeg sgu også fået galt i halsen. Nu har jeg læst at de har
været i fremgang de sidste 20 år og der er ialt ca 110.000 par i landet.
Til sammenligning er der 1.200.000 solsortepar - så det er altså ikke
fordi skaden udrydder disse fugle. Iøvrigt oplyses det at kun 8 % af
skadens føde er rov fra reder og at der hver år skydes mellem 30 og 50.000
skader og 70% af ungfuglene dør af sult i deres første leveår. Således dør
1/3 del af bestanden hvert år.

Iøvrigt advares der mod at fjerne reder.:

Et "skadeting" eller "skadebryllup" samles, hvor en eller begge mager er
væk. Så samles en masse skader, som alle prøver at komme til. Der yngler
færre skader dér, hvor der er mange skadereder. Så medmindre man ønsker
flere ynglende skader, skal man lade rederne være! En skaderede er for et
husvildt" skadepar signal om, at territoriet er optaget. I områder med
mange birketræer med heksekoste" er der færre skadepar. Skaderne tror, at
det er skadereder.

Mvh Jens