Flere styrresystemer - lille bootpartition~
Fra : Anders Lund

Dato : 07-06-04 16:29

Hej

Jeg har lige bestil mig en hurtig Western Digital harddisk på 74 GB, som
skal fungere som system/program drev i min computer. I den anledning
ville jeg installere nogle flere styresystemer (ud over Windows) og så
tænkte jeg om det kunne være en fordel at have en lille FAT16 partition,
som alle styresystermerne kunne boote fra?

Eller er det spild og jeg bare skal installere Windows (NTFS) på de
første 20 GB, Debian de næste 10 GB, FreeBSD 10 GB... osv.?

Det er lang tid siden jeg har rodet med flere styresystemer på samme
computer.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 07-06-04 19:13

Anders Lund wrote:

> [...]
> jeg installere nogle flere styresystemer (ud over Windows) og så tænkte
> jeg om det kunne være en fordel at have en lille FAT16 partition, som

Hvilken bootloader har du tænkt dig at bruge? GRUB f.eks. er ikke så
kræsen med hvilket filsystem, du bruger til din boot-partition, og den
kan boote lidt af hvert.

> Eller er det spild og jeg bare skal installere Windows (NTFS) på de
> første 20 GB, Debian de næste 10 GB, FreeBSD 10 GB... osv.?

Det kan du sagtens.

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Anders Lund

Dato : 07-06-04 20:42

Jesper Gaardbo Langhoff wrote:

> Hvilken bootloader har du tænkt dig at bruge? GRUB f.eks. er ikke så
> kræsen med hvilket filsystem, du bruger til din boot-partition, og den
> kan boote lidt af hvert.

Tja, det er der min begrænset viden om dualbooting kommer ind. Men hvis
GRUB virker til det hele, så kan jeg lige så godt det.

> Det kan du sagtens.

Så skulle det eneste problem jo være, hvis jeg valgte at formatere
partitionen med Windows (og derved også bootloaderen). Men det findes
der vel også råd for, inden for de forskellige styresystemer.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 07-06-04 21:06

Anders Lund wrote:

> Tja, det er der min begrænset viden om dualbooting kommer ind. Men hvis
> GRUB virker til det hele, så kan jeg lige så godt det.

Jeg har min bootpartition som en 100 Mb ext2 partition, som ligger et godt
stykke inde på disken efter en Windows partition. GRUB ligger i MBR.
Virker fint.

> Så skulle det eneste problem jo være, hvis jeg valgte at formatere
> partitionen med Windows (og derved også bootloaderen). Men det findes der
> vel også råd for, inden for de forskellige styresystemer.

Så installerer du bare GRUB i MBR igen. Ingen problemer. Du kan enten
lave en grub bootdiskette, eller boote fra en cdrom med et linux system.
F.eks. Knoppix eller en Gentoo Live CD.

--
Jesper Gaardbo Langhoff