relatere et id-nr til en tekst
Fra : aurum

Dato : 07-06-04 14:20

Jeg har en tilmeldingsblanket til noget kursus, som driller:

Jeg arbejder med to tabeller i databasen: kursist (alle
oplysninger om kursisten), kursusmodul (oplysninger om kurserne,
fx navn og dato)

På tilmeldingsformularen kan man vælge på en dropdown, hvilket
kursus man ønsker at deltage i - dropdownmenuen genereres udfra
tabellen 'kursusmodul', som indeholder navnene på kurserne. Når
man sender formularen ryger dataene om kursisten selvfølgelig ned
i tabellen 'kursist', MEN det kursus man har valgt ryger ikke ned
i tabellen som klartekst, men derimod med et id-nr (som den
selvfølgelig har 'hentet' fra tabellen 'kursusmodul')

Mit problem opstår, når jeg skal lave en 'vis'-side samt en
bekræftelsesmail, for jeg kan på ingen måder finde ud af at få
vist andet end kursets id-nr… og det er jo ikke særlig smart. Jeg
vil gerne have vist kursets navn.

Lige nu ser koden for min vis-side således ud:

<%
'Vis alt der ligger i db
SQL="SELECT id, navn, afdeling, forvaltning, kursus, tilmeldt
FROM kursist ORDER BY kursus,forvaltning,afdeling,navn"

'Send ovenstående forespørgsel til databasen
Set objrs=cn.execute(SQL)

'Træk indholdet ud af databasen indtil sidste post
DO WHILE NOT objrs.eof

&objrs("afdeling")& "</td><td>" &objrs("forvaltning")&
href='edit.asp?id=" &objrs("id")& "'>" & "Rediger" &

'Gå til næste post
objrs.movenext
loop

'Luk obj fra db og slet obj fra hukommelsen
objrs.close
set objrs=nothing
cn.close
set cn=nothing

%>

Det er posten 'kursus' som bliver vist som et id-nr, hvor jeg
gerne vil have det 'konverteret' til klartekst.

Ovenstående kode er uden nogle af mine eksperimenter, men jeg har
forsøgt mig med noget join, men det lykkedes ikke.

Håber nogle kan hjælpe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-06-04 14:35

aurum skrev:

> Ovenstående kode er uden nogle af mine eksperimenter, men jeg har
> forsøgt mig med noget join, men det lykkedes ikke.

Du har ellers fat i det rigtige - du skal bruge et join for at få
kursusnavnet frem.

Jeg kan ikke se hvilke felter du har i din kursustabel, men hvis
det fx er kursusID og kursusNavn - og feltet kursusID er det id-
felt som feltet kursus i din kursisttabel relaterer til, kan du
gøre som følger:

   SELECT k.*, km.kursusnavn
   FROM kursist k INNER JOIN kursusmodul km
   ON k.kursus = km.kursusID

Du kan se en tutorial om JOIN-udtryk her:
<http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp>

Jeg foretrækker at benytte alias (i ovennævnte udtryk er k alias
for kursist og km alias for kursusmodul) - der gør sql-sætninger
med join kortere og i mine øjne lidt mere læsevenlige. Men man kan
også sagtens skrive samme sætning uden brug af alias:

   SELECT kursist.*, kursusmodul.kursusnavn
   FROM kursist INNER JOIN kursusmodul
   ON kursist.kursus = kursusmodul.kursusID
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : aurum

Dato : 07-06-04 14:41

Tak for hurtigt svar
Jeg prøver, om det virker

Fra : aurum1

Dato : 08-06-04 10:59

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
>    SELECT kursist.*, kursusmodul.kursusnavn
>    FROM kursist INNER JOIN kursusmodul
>    ON kursist.kursus = kursusmodul.kursusID

Sætningen virker Mit næste problem er, hvad jeg skal skrive i min
htmlkode for at få vist resultatet

I min asp-kode har jeg følgende:

'Træk indholdet ud af databasen indtil sidste post
DO WHILE NOT objrs.eof

&objrs("kursus")& "</td><td><a href='delete.asp?id=" &objrs("id")&

'Gå til næste post
objrs.movenext
loop

I min html-kode har jeg følgende:

<%=redmenu%>

Jeg tror, jeg har regnet ud, at det er min sætning i asp-koden, den er
gal med for lige nu har jeg en &objrs ("kursus")& og den giver mig jo
stadigvæk kun kursusid'et.
Hvad er det, jeg skal skrive for at få klarteksten frem??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-04 11:11

aurum1 skrev:

> Sætningen virker Mit næste problem er, hvad jeg skal
> skrive i min htmlkode for at få vist resultatet

Du skal bare henvise til feltet kursusnavn på samme måde som du
henviser til de andre felter.

> &objrs("afdeling")& "</td><td>" &objrs("forvaltning")&
> href='delete.asp?id=" &objrs("id")& "'>" & "Slet" &

Hvis du ikke vil have kursusnummeret (der ligger i feltet kursus -
og dermed i objektreferecen objrs("kursus"), kan du erstatte den
med objrs("kursusnavn").

> [...]
> ("kursus")& og den giver mig jo stadigvæk kun kursusid'et.
> Hvad er det, jeg skal skrive for at få klarteksten frem??

Navnet på det felt der indeholder navnet - så vidt jeg husker
kursusnavn.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : aurum1

Dato : 08-06-04 11:29

> Hvis du ikke vil have kursusnummeret (der ligger i feltet kursus -
> og dermed i objektreferecen objrs("kursus"), kan du erstatte den
> med objrs("kursusnavn").

Tak... det virker... synes eller at jeg havde prøvet det selv, hvor
det ikke virkede

> NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.
Jeg var i tvivl om, hvor meget jeg skulle klippe, men tak for rådet.
Det r taget til efterretning

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-04 11:39

aurum1 skrev:

> Jeg var i tvivl om, hvor meget jeg skulle klippe, men tak for
> rådet. Det r taget til efterretning

Fint. Jeg plejer at bruge en tommelfingerregel der siger maks. 5-6
linjers citat i en blok (men gerne flere citatblokke i et svar).
Man kan ikke sætte helt faste definitioner op for hvor meget der
skal med, men længere citater er sjældent til gavn for læsningen.

Når vi er i gang - der er ingen grund til at citere min signatur.
Til gengæld er det en god ide at angive hvem du svarer på (øverste
linje i et indlæg kan fx være "Peter Petersen skrev:" eller
lignende).
--
Jens Gyldenkærne Clausen