Vende betonfliser?
Fra : Lars Andersen

Dato : 06-06-04 21:15

Hej

Vi har en terrasse lavet af ganske almindelig betonflise 20x40, som er 20+
år gamle og efterhånden ret grimme. Vi lægger terrassen om i forbindelse med
at den skal udvides og overvejer at vende fliserne, så undersiden kommer op.
Oversiden har affalsede kanter, hvor undersidens kanter er helt lige. Har de
affalsede kanter en funktion eller er de der bare for syns skyld? (og for at
samle mos og ulrudt) Er det en dårlig ide at vende fliserne?

mvh Lars

Fra : bme

Dato : 06-06-04 21:22

> [...]
at
> samle mos og ulrudt) Er det en dårlig ide at vende fliserne?

om det er en dårlig ide, tja det må i selv vurdere. Fasen er der for at give
en pæn afslutning og undgå skarpe og ubehagelige kanter. Umiddelbart vil jeg
mene at det stiller større krav til nøjagtigheden når i lægger den på
hovedet, da små forskelle i højden vil kunne ses tydeligere.

/bo

Fra : Calle.

Dato : 06-06-04 21:52

Lars Andersen wrote:
> [...]
> undersidens kanter er helt lige. Har de affalsede kanter en funktion
> eller er de der bare for syns skyld? (og for at samle mos og ulrudt)

Meget dårlig ide, da fliserne kun er ordentlig glatte på den ene side.

--
Calle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-06-04 22:13

Lars Andersen wrote:

> [...]
>affalsede kanter en funktion eller er de der bare for syns skyld? (og for at
>samle mos og ulrudt) Er det en dårlig ide at vende fliserne?

fliserne er støbt i en form, og er helt ru på under siden.
De affalsede kanter skjuler mange skævheder.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-06-04 23:07

Lars Andersen wrote:

> eller er de der bare for syns skyld? (og for at samle mos og ulrudt)
> Er det en dårlig ide at vende fliserne?

Ud over de allerede påpegede momenter vil jeg tilføje, at de skarpe kanter,
som var tiltænkt at skulle vende nedad, er mere sårbare for at knække, hvis
de kommer opad. Skårede kanter i flisebelægningen er grimmere end patinerede
fliser.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : H.S.

Dato : 07-06-04 08:15

"Lars Andersen" <lars.sol.andersen(@)sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> samle mos og ulrudt) Er det en dårlig ide at vende fliserne?

Kan de ikke renses med en højttryksrenser og relevant tilbehør, i stedet for
?