|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 1.8 i 1.6 må man det ? Fra : Elbarto
 | 
 Dato :  06-06-04 01:17
 | 
 |  | Jeg har ladet mig fortælle at jeg lovligt må smide en 1,8 motor i min sierra
 1.6  bare 1.8eren ikk er tunet  dog må man gerne montere en turbo da den
 ikke tæller med i de 20%
 
 u spørger jeg så her om man må for at være sikker  for 1.8eren ligger klar
 og turboen skulle være på trapperne  og stammer hgvist fra en RS 2000 turbo
 
 
 Elbarto Simpsoniac
 Sierra 1.6  forhåbentlig snart 1,8
 
 
 
 
 |  |  | 
  Troja (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troja
 | 
 Dato :  06-06-04 03:35
 | 
 |  | Elbarto wrote:
 > Jeg har ladet mig fortælle at jeg lovligt må smide en 1,8 motor i min
 > sierra
 > 1.6  bare 1.8eren ikk er tunet  dog må man gerne montere en turbo da
 > den ikke tæller med i de 20%
 
 Niks ikke i dagens Danmark... du må øge det originale med 20% men ikke motor
 skift til det større, skifter du hele motoren til det større, er det en
 "konstruktiv" ændring, dermed skifter bilen identitet og dermed afgifts +
 nye syns forhold.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Elbarto (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elbarto
 | 
 Dato :  06-06-04 03:46
 | 
 |  | 
 "Troja" <askFJERN@DETTEme.notvalid.dk> skrev i en meddelelse
 news:Tpvwc.2$IQ.0@news.get2net.dk...
 > Elbarto wrote:
 > > Jeg har ladet mig fortælle at jeg lovligt må smide en 1,8 motor i min
 > > sierra
 > > 1.6  bare 1.8eren ikk er tunet  dog må man gerne montere en turbo da
 > > den ikke tæller med i de 20%
 >
 > Niks ikke i dagens Danmark... du må øge det originale med 20% men ikke
 motor
 > skift til det større, skifter du hele motoren til det større, er det en
 > "konstruktiv" ændring, dermed skifter bilen identitet og dermed afgifts +
 > nye syns forhold.
 >
 >
 
 Heller ikke hvis HK kun bliver øget med de 20% ?
 
 Ellers må vi jo have fusket turbo på 1.6eren  den må sku da kunne lave mere
 end de 75HK den har nu
 
 Elbarto Simpsoniac
 
 
 
 
 |  |  | 
   phk (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  06-06-04 04:34
 | 
 |  | 
 "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
 news:c9u0mg$7uj$1@news.cybercity.dk...
 
 > Heller ikke hvis HK kun bliver øget med de 20% ?
 
 Jo, du må gerne øge med op til 20%. Antal kubik før og nu bruges ikke til
 noget.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Gert P (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert P
 | 
 Dato :  06-06-04 06:28
 | 
 |  | 
 ">
 > Ellers må vi jo have fusket turbo på 1.6eren  den må sku da kunne lave
 mere
 > end de 75HK den har nu
 >
 
 Hejsa!
 
 Skal man ikke betale afgift hvis man sætter turbo på den "originale" motor?
 
 Mvh.
 
 Gert
 
 
 
 
 |  |  | 
    Preben og Anette (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben og Anette
 | 
 Dato :  06-06-04 07:13
 | 
 |  | jo hvis du overstiger de 20% med turboen skal man betale afgift på en
 tilsvarende 1.6 med turbo.
 Du må gerne sætte en 1,8 i bare den ikke har mere end de 20% i
 effektforøgelse.
 MEN husk samtidig at bremserne (hvis der er ændringer fra 1,6 til 1,8) skal
 også skiftes.
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Preben Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Rasmus (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  06-06-04 08:18
 | 
 |  | 
 "Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com> wrote in message
 news:eBywc.6$SN2.1@news.get2net.dk...
 > jo hvis du overstiger de 20% med turboen skal man betale afgift på en
 > tilsvarende 1.6 med turbo.
 Vrøvl...., du må tune lige så meget på den originale motor du vil, dog må
 tuningen ikke have karakter af en egentlig ombygning, som f.eks udskiftning
 af topstykke, krumptap og motorblok.
 Se mere på www.powerpage.dk  under "Lovligt"
 Det næste problem er overfor bilsynet at dokumentere tuningen er forsvarlig
 og ikke forurener for meget, det er ofte et større problem.
 mvh
 Rasmus
            
             |  |  | 
      Bjørn ingebrigtsen (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn ingebrigtsen
 | 
 Dato :  06-06-04 12:30
 | 
 |  | > Vrøvl...., du må tune lige så meget på den originale motor du vil, dog må
 > tuningen ikke have karakter af en egentlig ombygning, som f.eks
 udskiftning
 > af topstykke, krumptap og motorblok.
 
 Nejd u må ej, hvis du tuner over 20% SKAL du køre til syn med det før det er
 lovligt, hvis du undlader at gøre det gælder din forsikring i værste fald
 ikke.
 
 > Det næste problem er overfor bilsynet at dokumentere tuningen er
 forsvarlig
 > og ikke forurener for meget, det er ofte et større problem.
 
 Og tæt på umuligt. Køb dog for helvede en bil med den ønskede antal HK i
 stedet for at tune på en gamle bil hvor undervogn og bremser ikke dur til
 noget som helst
 
 
 
 
 |  |  | 
       phk (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  06-06-04 16:42
 | 
 |  | 
 "Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen_noapam_@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40c30047$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 > Og tæt på umuligt. Køb dog for helvede en bil med den ønskede antal HK i
 > stedet for at tune på en gamle bil hvor undervogn og bremser ikke dur til
 > noget som helst
 
 Det fortæller vist mere om hvordan du vedligeholder din bil end hvordan
 spørgeren gør det ;)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  jan@stevns.net (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  06-06-04 07:16
 | 
 |  | 
 
            "Troja" <askFJERN@DETTEme.notvalid.dk> skrev :
 >Niks ikke i dagens Danmark... du må øge det originale med 20% men ikke motor
 >skift til det større, skifter du hele motoren til det større, er det en
 >"konstruktiv" ændring, dermed skifter bilen identitet og dermed afgifts +
 >nye syns forhold.
 Fuldstændigt forkert -  du må gerne udskifte en Sierra 1.6 motor med
 en 1.8'er - eller 1.8'eren med en 2 liter, bare du holder dig under de
 20% effektforøgelse, og kravene til forurening stadig er overholdt.
 
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!
            
             |  |  | 
   K (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : K
 | 
 Dato :  06-06-04 09:55
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 > Fuldstændigt forkert -  du må gerne udskifte en Sierra 1.6 motor med
 > en 1.8'er - eller 1.8'eren med en 2 liter, bare du holder dig under de
 > 20% effektforøgelse, og kravene til forurening stadig er overholdt.
 Korrekt, hvis man f.eks antager at den originale motor har 80 HK, så må man
 gerne lægge en anden motor i som yder op til 96 HK, sådan er det bare    eksemplet er statueret for dem som ikke kan regne i procent ....tihihi (
 hvis der ellers er nogle af dem her i gruppen )
 K
            
             |  |  | 
  KubikH (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  06-06-04 09:30
 | 
 |  | 
 "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
 news:c9tnvp$3lv$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg har ladet mig fortælle at jeg lovligt må smide en 1,8 motor i min
 sierra
 > 1.6  bare 1.8eren ikk er tunet  dog må man gerne montere en turbo da den
 > ikke tæller med i de 20%
 >
 > u spørger jeg så her om man må for at være sikker  for 1.8eren ligger klar
 > og turboen skulle være på trapperne  og stammer hgvist fra en RS 2000
 turbo
 >
 >
 > Elbarto Simpsoniac
 > Sierra 1.6  forhåbentlig snart 1,8
 >
 Hejsa
 Som det så smukt er skrevet, må du smide det i du lyster, så længe
 effektforøgelsen er under 20%
 Din originale motor må du tune til den sprænges, læs på www.powerpage.dk Her er der eksempler fra det virkelige liv.
 Dog må det ikke have karakter at egentlig ombygning af motoren, se samme
 sted.
 Da din Sierra ikke er det allernyeste, er problemet med forurening ikke så
 stort, du bliver målt til periodesyn.
 Så vidt jeg husker er den eneste synlige forskel på 1,6 og 1,8 farven på
 ventildækslet, og luftfilteret, eller er jeg for gammeldags??
 (Sådan var det sidst jeg rodede med sådan noget)
 Original luftfilteret forsvinder jo når du "turboer" den alligevel, og det
 originale ventildæksel er jo også kedeligt.     Mvh
 Niels
            
             |  |  | 
  Jonas R. (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  06-06-04 10:10
 | 
 |  | SNIP
 
 En masse fra powerpage.,
 
 
 Men det gælder jo ikke mere, du skal kunne dokumentere forurening og det er
 ligegyldig hvad din effekt forøgelse er. Kan du ikke det så dumper de bilen.
 
 Du kan nok godt putte en 1.8'er og så få nogle papirer for ford der viser at
 den holder sig inde for grænserne. Men kommer der turbo så går den slet
 ikke.
 
 Så lortet skal af til syn
 
 
 
 
 |  |  | 
   Glenn [Odense] (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Glenn [Odense]
 | 
 Dato :  06-06-04 10:47
 | 
 |  | 
 "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
 news:40c2df80$0$248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > SNIP
 >
 > En masse fra powerpage.,
 >
 >
 > Men det gælder jo ikke mere, du skal kunne dokumentere forurening og det
 er
 > ligegyldig hvad din effekt forøgelse er. Kan du ikke det så dumper de
 bilen.
 >
 > Du kan nok godt putte en 1.8'er og så få nogle papirer for ford der viser
 at
 > den holder sig inde for grænserne. Men kommer der turbo så går den slet
 > ikke.
 >
 jeg tror ikke du behøver at få parpir på det. jeg smed en 1.6 i min kadett
 1.3, det forøger lige nøjagtigt effecten med 20 %, da synsmanden så det,
 mumlede han bare et aha, eller lignene, og det var den eneste kommentar.
 
 
 Glenn
 
 
 
 
 |  |  | 
    Elbarto (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elbarto
 | 
 Dato :  06-06-04 13:05
 | 
 |  | 
 "Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:40c2e758$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
 > news:40c2df80$0$248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > SNIP
 > >
 > > En masse fra powerpage.,
 > >
 > >
 > > Men det gælder jo ikke mere, du skal kunne dokumentere forurening og det
 > er
 > > ligegyldig hvad din effekt forøgelse er. Kan du ikke det så dumper de
 > bilen.
 > >
 > > Du kan nok godt putte en 1.8'er og så få nogle papirer for ford der
 viser
 > at
 > > den holder sig inde for grænserne. Men kommer der turbo så går den slet
 > > ikke.
 > >
 > jeg tror ikke du behøver at få parpir på det. jeg smed en 1.6 i min kadett
 > 1.3, det forøger lige nøjagtigt effecten med 20 %, da synsmanden så det,
 > mumlede han bare et aha, eller lignene, og det var den eneste kommentar.
 >
 >
 > Glenn
 >
 >
 
 Så ryger 1.8eren sku ik  F*** de 20 %  der er jo åbenbart delte meninger om
 hvad der er lovligt
 Nogen der ved hvad såen en 1.8er fra 85-86 har af HK ?
 
 Elbarto Simpsoniac
 
 
 
 
 |  |  | 
     Rasmus (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  06-06-04 13:32
 | 
 |  | Du må gerne skifte motor, bare du holder dig under de 20%. Montere du turbo
 vil det efter de nye regler, altid anses som en effektforøgelse over 20%. Og
 så er de lige meget hvor mange, heste den egentlig yder !! Mht. alm. tuning,
 så må du gerne skifte manifolde, knaster udstødning osv. Men jeg mener at du
 skal holde dig fra krumtappen, blokken og "fra kaburator til sprøjt".
 
 
 
 
 |  |  | 
      Brian Sørup (06-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  06-06-04 20:11
 | 
 |  | 
 "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:40c30ea8$0$224$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Du må gerne skifte motor, bare du holder dig under de 20%. Montere du
 turbo
 > vil det efter de nye regler, altid anses som en effektforøgelse over
 20%. Og
 > så er de lige meget hvor mange, heste den egentlig yder !! Mht. alm.
 tuning,
 > så må du gerne skifte manifolde, knaster udstødning osv. Men jeg mener
 at du
 > skal holde dig fra krumtappen, blokken og "fra kaburator til sprøjt".
 
 Hvis du overskrider 20% effektforøgelse skal du til syn, uanset hvordan
 du opnår forøgelsen.
 Hvis du skifter motor til en større og/eller nyere model skal du også
 vej af T&S for at høre deres mening om projektet.
 Hvis du monterer trykladning skal du kun til syn hvis du overskrider
 20%-reglen medmindre din bil er nyere end *en_eller_anden_årgang*  ( ret
 mig hvis jeg tager fejl ) så skal den overholde nogle forureningskrav.
 Hvis du skifter topstykke, blok eller krumtap skal du igen have fat i
 T&S.
 Du må gerne montere indsprøjtning uden T&S blander sig, sålænge du ikke
 udskifter ovennævnte dele.
 --
 Brian Sørup
 Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |