Tæller Memory 5 gange, og kan ikke ændre t~
Fra : Larss

Dato : 03-05-01 20:09

Hej
Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor min computer tæller mine ram 5
gange meget langsom? og at man skal vælge Esc for at undslippe?

Jeg har haft problemet i lang tid hvor jeg havde to ram blokke af 64 mb
installeret, og kilder sagde at det var for de blokkene ikke var ens, men
har nu skiftet disse to ud med et stk 256 mb blok. Uden succes!!

Endvidere foreslår pc'en indstillingen 133MHz CLK, men jeg kan ikke se hvor
jeg skal ændre det i bios.

Jeg har taget nogle billeder af de forskellige bios skærme, HJÆLP!!!!!!!!!
http://larss.homepage.dk/bios.htm
På forhånd tak
Lars

Fra : sls

Dato : 03-05-01 21:36

Kan ikke se billeder på din hjemmeside, så der er nok gået noget galt der?

Sæt "Quick Power On Self Test" til enabled, så tæller den kun din ram een
gang.

Mvh sls

Fra : Peter Pan

Dato : 03-05-01 22:13

"sls" <sls@sol.dk> wrote in message news:9csfbg$uug$1@tnews.inet.tele.dk...
> Kan ikke se billeder på din hjemmeside, så der er nok gået noget galt der?

De virker fint her.

> Sæt "Quick Power On Self Test" til enabled, så tæller den kun din ram een
> gang.

Jeps, den er disablet, det er skylden til de 5 ram optællingerne.

Omkring ram hastigheden skal du rette flg. under Chipsæt feature setup:
DRAM Clock: Fra "Host CLK" til "Host CLK+33" (eller "Host CLK+PCI" afhængig
af hvilket motherboard du har)

Mvh
Anders

Fra : [Ex] Pita

Dato : 03-05-01 22:06

office 2000 er ikke god til hjemmesider, brug dog frontpage

--
[Ex] Pita

ICQ: 54398011

Fra : Larss

Dato : 04-05-01 16:46

YES nu tæller den kun ram 1 gang.
Men der er stadig noget galt med DRAM CLK.....

Jeg har uploaded nye billeder i FP format denne gang
http://larss.homepage.dk/bios.htm
Hvad er der galt?

På forhånd tak!
Lars

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 05-05-01 00:11

> YES nu tæller den kun ram 1 gang.
> Men der er stadig noget galt med DRAM CLK.....
>
> Jeg har uploaded nye billeder i FP format denne gang
> http://larss.homepage.dk/bios.htm
> Hvad er der galt?

Prøv at ændre DRAM timingen. På det 6. bios-billede øverst står der noget
med 8 ns ved den øverste og 10 ns i de to andre. Prøv at ændre de 2 på 10 ns
til noget lavere. Så vidt jeg ved plejer 133MHz RAM at være ca. 7,5 ns. Hvis
det kan klare mere end 133 MHz er tallet endnu lavere. 10 ns svarer til
100MHz RAM og derfor vil BIOS ikke lade dig køre 133 MHz.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Larss

Dato : 05-05-01 12:29

Hej tak for svaret

Det er således at jeg kun har en ram blok installeret (et stk 256mb) i Slot
1. Hvad skal jeg sætte de andre stots til?
10ns, 8 ns, normal, middel, fast, eller turbo

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 05-05-01 17:32

> [...]
Slot
> 1. Hvad skal jeg sætte de andre stots til?
> 10ns, 8 ns, normal, middel, fast, eller turbo

Jeg tror det er ligegyldigt med dem du ikke bruger. Prøv at sætte dem alle
til det hurtigste du kan, og kør så noget stabilitetstest på PC'en. Hvis den
kører fint er det jo godt, men hvis den går ned, så juster indstillinger så
RAM'en kører lidt langsommere, indtil systemet er stabilt.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 07-05-01 09:29

> Endvidere foreslår pc'en indstillingen 133MHz CLK, men jeg kan ikke se
hvor
> jeg skal ændre det i bios.

BIOS -> Chipset features -> DRAM Clock (Er HCLK - (MINUS) 33M, skal være
HCLK eller HCLK+33

mvh
Jeppe Seidelin Dam