Røgeovn
Fra : Mads Kristensen

Dato : 05-06-04 18:54

Vi står overfor at skulle købe en røgeovn til min far i 60 års
fødselsdagsgave.
Han er gammel fisker, men har nu trukket sig tilbage. Han nyder dog
stadig at sejle en tur på fjorden i en lille båd og fiske lidt.
Blandt andet fanger han ål.
Derfor har vi besluttet, at han i gave skal have en røgeovn, så han
hjemme kan røge ålene.
Men inden for dette område er vi på bar bund mht. hvad vi skal vælge.
Nogle, der kan anbefale mærker og andet vi bør være opmærksomme på, når
vi skal ud og købe den?

Venlig hilsen
Mads, Viborg

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 06-06-04 00:01

"Mads Kristensen" <mads@drinksdatabasen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men inden for dette område er vi på bar bund mht. hvad vi skal vælge.
> Nogle, der kan anbefale mærker og andet vi bør være opmærksomme på, når

Hej Viborg.

Røg er jo ikke bare røg, hvis han selv har røget selv, ved han hvad han skal
røge med, for der er en lidenskab frem for en videnskab.
men han skal havde et rum hvor røgen er sammen med fisken og ved en passende
temperatur................................
ja så enkelt er det.
han kan bruge skorstenselementer og selv bygge sit røgrum, han kan lave det
at græstørv, ler, mudder mm........
men i kan købe en ABU teleskop røgovn ,den bruger jeg selv og den kan gøres
længer ved ål og korter ved makrel.
den er også god hvis man ikke bruger den så meget, at man er nød til at
bygge en stationær. ,men "kun" skal bruge den et-to gange om
måneden...........
Jeg er megen glæde af min ABU teleskop ryge ovn. den købes i de fleste grej
butikker.........
venligst Thomas.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-06-04 14:18

"Thomas Nyberg" <thomas.nyberg@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den er også god hvis man ikke bruger den så meget, at man er nød til at
> bygge en stationær. ,men "kun" skal bruge den et-to gange om

Hvor mange ål kan man have i den af gangen? Og hvor mange sild?

Bare sådan cirka.

MVH Niels

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 06-06-04 22:20

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Nyberg" <thomas.nyberg@email.dk> skrev i en meddelelse

> gøres
>
> Hvor mange ål kan man have i den af gangen? Og hvor mange sild?
>
> Bare sådan cirka.
Jeg har røget 4 ål da det var det jeg fangede, men jeg tror at der kan være
ca 6.
sild der kan være ti store høst sild. det godt ved ABU Teleskop er at der i
toppen sidder en form for termometer, en lille metalstrimmel som løfter sig,
der ved kan man krontrolerer tempraturen, jeg har dog skiftet det ud med en
gammelt stegetermoneter.........
VH Thomas.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-06-04 22:28

> [...]
sig,
> der ved kan man krontrolerer tempraturen, jeg har dog skiftet det ud med

Thanks....

MVH Niels

Fra : Iceage

Dato : 06-06-04 00:12

Du kan i de fleste hobby foretninger købe en rygeovn fra Brovst blikvare det
er en kanon ovn har selv sådan en og i den har jeg røget mange fils rigtig
mange, lige fra sild til øreder og makrel og ål. Men spørg endelig hvis der
er mere du har brug for at vide.

Mvh Iceage

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-06-04 14:17

"Iceage" <Thunder2000@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange, lige fra sild til øreder og makrel og ål. Men spørg endelig hvis

Hr du et link hvor man kunne se et billede af sådan en?

MVH Niels

Fra : Marberg

Dato : 06-06-04 16:58

Prøv at se på disse link,der er masser af muligheder.

Mogens

http://home18.inet.tele.dk/kalle/Roegeovn/roegeovn.htm

Fra : Iceage

Dato : 06-06-04 23:26

Jeh har i´kke de store erfaringer med sild i den men et bud vil være 10 ca
og nok 12 ål. jeg har mest brugt den til øreder der kan man maks ryge 4 men
tre er det bedste og her snakker vi fisk på mellem to og tre kg stykket.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 16:55

Hej Mads

Kig evt. på flg. link til røgeovnens venner, som de kalder sig. .. Måske det
kan hjælpe lidt med inspirationen ... :
http://home18.inet.tele.dk/kalle/index.htm

Mvh
Lui

Fra : Mads Kristensen

Dato : 07-06-04 21:19

Tak for inputtene allesammen.

Jeg tror jeg vil se om jeg ikke kan score en teleskop-røgeovn i en
fornuftig kvalitet (Abu/Brovst blikvare).
Tillægsgaven kunne jo så evt. blive en bog om emnet (det er jo nærmest
en videnskab i sig selv)

vh. Mads

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 08-06-04 23:02

> [...]
> fornuftig kvalitet (Abu/Brovst blikvare).
> Tillægsgaven kunne jo så evt. blive en bog om emnet (det er jo nærmest

Hej Mads, næææ neeej du, rygning er ikke en videnskab, det er en lidenskab,
hvor der findes så mange sandheder at det er en lidenskab. Jeg tror ikke at
man kan give en røgeovn i gave. for ligesom smagen er den personlig og
tiltider. Hemmelig. giv ham et gavekort "penge" og eller arbejdskræft til at
bygge dem selv.
Men det har været et spændene emne du har bragt på banen her og det skal du
havde tak for.
VH Thomas.Nyberg@email.dk