Øjenbetændelse eller ??
Fra : Michael-7500

Dato : 05-06-04 19:49

Vores søn på 2 1/2 måned har siden fødslen døjet med "snask" i det ene øje.
Først vaskede vi med kogt koldt vand eller kamillete, men det gik ikke væk.
Jeg fik øjendråber hos lægen, som hedder Tobrex - dem har vi haft rigtig god
erfaring med fra vores første barn - jeg synes det øjensalve man kan får er
elendigt og ikke virker efter hensigten. Nå, men vores søns øje er fint
efter nogle dage, men lige så snart vi stopper med at dryppe, kommer det
igen. Senest i sidste uge var vi i gang med Tobrex igen, hvor vi nu skulle
dryppe hele SEKS gange på en dag i 4-5 dage. Det gik væk, men i dag er det
kommet igen.

Er der nogen, der har andre råd end kamillete, kogt koldt vand eller
øjendråber?

Jeg føler mig absolut heller ikke sikker på at det ER øjenbetændelse, for
hans øje er ikke rødt, men kun fyldt at gule klatter, som er ekstremt
klistret (eller stivnet) når han har sovet. Hvis jeg tørrer det væk, løber
øjet umiddelbart efter i vand.

Da jeg spurgte lægen hvor længe vi skulle fortsætte sådan, sagde hun at jeg
skulle stoppe med at dryppe .... ja, "og....?" spurgte jeg. "Ja, lidt snask
skal de vel altid ha'". Det synes jeg F... er et underligt svar ! Og da vi
skal have barnedåb i morgen, vil jeg da være træt af at han har "snask" i
øjnene på alle billeder ....

HJÆÆÆLP ..... ønskes.

Michael
('s kone)

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Anja Holdum

Dato : 05-06-04 21:04

"Michael-7500" <michael-7500@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
væk.
> Jeg fik øjendråber hos lægen, som hedder Tobrex -> Mvh
Hej

Ja det har vi også været igennem..
Jeg fik det gode råd at dryppe med modermælk. Brystet ind over barnet og så
en dråbe i hvert øje hver gang du ammer.
Jeg bruger også modermælk når bleerne har snerret lidt i skridtet.
Anja

Fra : Michael-7500

Dato : 05-06-04 21:09

"Anja Holdum" <Salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> en dråbe i hvert øje hver gang du ammer.
> Jeg bruger også modermælk når bleerne har snerret lidt i skridtet.

Jeg ammer desværre ikke, da knægten bare NÆGTER at tage ved. Så .... flere
råd ønskes .....

Fra : DiRtBaG

Dato : 05-06-04 21:18

Vores datter på 2år har lige haft øjenbetændelse. Vi brugte en øjensalve,
der hedder Kloramfenikol.
3 dage efter var det væk. Så måske det kan bruges.

Zangger

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-06-04 21:34

> [...]

snask
> skal de vel altid ha'". Det synes jeg F... er et underligt svar !

Underligt eller ej, lægens svar er egentlig reelt nok. Mange små børn HAR
bare snask i øjnene, uden at det skyldes øjenbetændelse. Og på din
beskrivelse tror jeg, du har ret i, at det ikke er betændelse.
Det skyldes nok noget så harmløst som umodne tårekanaler, som ikke kan lede
tilpas meget væske væk, og det ophober sig derfor som "snask". Du kan evt.
massere blidt lige under øjet tæt ved næsen jævnligt, da det kan hjælpe med
til at åbne tårekanalen. Men ellers gør man faktisk ikke noget ved det.
Oftest åbner kanalen sig af sig selv inden for de første måneder. Men man
afventer faktisk helt op til 1 års-alderen, herefter kan kanalen åbnes med
en sonde på sygehuset.

Min søn er ni måneder og har stadig umodne tårekanaler, omend det er blevet
markant bedre i de seneste måneder. Hverken vi selv, læge eller
sundhedsplejerske har på noget tidspunkt mistænkt det for at være decideret
øjenbetændelse. Var det det, ville han da uden tvivl også have smittet sine
søstre, ikke mindst sin tvillingesøster.

Du må droppe forfængeligheden på din søns vejne og så have et stykke vat
klar til at tørre med ind i mellem i morgen. Og så ville jeg droppe
behandling, for det irriterer højst sandsynligt blot hans øjne yderligere.

MVH Mette

Fra : Benedikte Stein

Dato : 06-06-04 15:47

Hejsa,

Vores søn havde lidt af det samme, og vi fik det råd at tørre det med
saltvand (kan købes billigt på apoteket og kan også bruges til en stoppet
næse både på dig og junior). Det vigtige er bare, hvis det er
øjenbetændelse, at du ikke må tørre med det samme stykke gaze to gange, da
du så risikerer at sprede smitten. Så dyp første hjørne af gazen i saltvand
og tør af, næste hjørne i saltvand og tør af etc.Og husk derefter at vaske
hænder, så du ikke smitter dig selv

Det virkede for os i løbet af 3-5 dage.

Held og lykke

Benedikte