Timer vs. ur
Fra : Christian

Dato : 18-12-00 18:01

Jeg har lavet et program der bla. skal tælle sekunder og det har jeg lavet
med timeren. Iflg. help er mindste intervallet 1 millisekund og dvs. 1000
millisekunder er eet sekund. Men når jeg sammenligner med uret i windows så
er de to ikke enige om hvor lang tid et sekund skal være.

Nogen der ved hvorfor ?

Christian

Fra : Thomas P

Dato : 18-12-00 19:30

Windows´ timer går fra 0 til 1000, hvor Delphi´s går fra 1 til 1000;

- Thomas

Fra : Jesper Krog Andersen

Dato : 19-12-00 14:36

kidde1@post.cybercity.dk (Christian) wrote in
<91lftk$2i41$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
>dvs. 1000 millisekunder er eet sekund. Men når jeg sammenligner med uret
>i windows så er de to ikke enige om hvor lang tid et sekund skal være.

Det er fordi Delphis timer-komponent virker ved at der bliver sendt en
WMTIMER message når timeren udløber. Alt efter hvad dit program laver kan
der gå lidt (nogle millisekunder) inden den får behandlet denne message.
Windows uret fungerer sikkert ved at der er specificeret en callback-
funktion, der bliver kaldt ved timer-udløb. Der er nemlig mulighed for at
vælge, når man kalder Windows' SetTimer funktion, og her har Delphi altså
valgt message-metoden.

/Data