Shutdown -> Sluk computer
Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-06-04 21:01

Hej.

Jeg bruger Mandrake 10.0. Min gamle computer slukkede altid automatisk,
når jeg kørte shutdown, men det gør min nye maskine ikke. Er der nogen,
der ved, hvordan man fikser sådan noget? Jeg forsøgte på et tidspunkt
(uden held) at installere Gentoo. Installationsprogrammet der kunne godt
finde ud af at slukke maskinen.

--
Michael Knudsen

Fra : Mads

Dato : 03-06-04 21:33

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> wrote in message
> [...]
> der ved, hvordan man fikser sådan noget? Jeg forsøgte på et tidspunkt
> (uden held) at installere Gentoo. Installationsprogrammet der kunne godt

Skriver den noget med ACPI eller APM under opstart?
Brug evt. dmesg | grep ACPI | less
Hvilken kerne køre du med?
Jeg havde problemer med en Debian der ikke ville aktivere ACPI på et
motherboard fra 1999 (der havde ACPI understøttelse), hvor jeg måtte tilføje
"acpi=force" som bootparam til kernen.
Ellers må du fange mig en dag på IMF.

Hilsen
Mads

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-06-04 21:42

On Thu, 03 Jun 2004 22:32:36 +0200, Mads wrote:

> Skriver den noget med ACPI eller APM under opstart? Brug evt. dmesg | grep
> ACPI | less

Jeg får følgende output:

BIOS-e820: 000000001dff0000 - 000000001dffffc0 (ACPI data)
BIOS-e820: 000000001dffffc0 - 000000001e000000 (ACPI NVS)
ACPI: RSDP (v000 OID_00 ) @ 0x000e5010
ACPI: RSDT (v001 INSYDE RSDT_000 0x00000001 _CSI 0x00010100) @ 0x1dfffbc0
ACPI: FADT (v001 INSYDE FACP_000 0x00000100 _CSI 0x00010100) @ 0x1dfffac0
ACPI: BOOT (v001 INSYDE SYS_BOOT 0x00000100 _CSI 0x00010100) @ 0x1dfffb50
ACPI: DBGP (v001 INSYDE DBGP_000 0x00000100 _CSI 0x00010100) @ 0x1dfffb80
ACPI: DSDT (v001 Mitac_ Winni___ 0x00001000 INTL 0x02002025) @ 0x00000000
ACPI: PM-Timer IO Port: 0x1008
ACPI: Subsystem revision 20040211
ACPI: Interpreter disabled.

> Hvilken kerne køre du med?

Aner det ikke...

> Ellers må du fange mig en
> dag på IMF.

Aha! Så det er dig

--
Michael

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 04-06-04 13:10

Torsdag den 3. juni 2004 16:42 kastede Michael Knudsen sig over knapperne og
skrev:

> Aner det ikke...

uname -r

--
/Sv-E
Fjern fjern ved direkte svar !!

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-06-04 07:44

(aktuel tid da dette skrives: 8:39 d. 4/6-2004)

@ Svend-Erik Kjær Madsen

Mon ikke du skulle stille din computers ur, din besked ser ud til at
være skrevet i fremtiden.

m.v.h. Mikael

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 04-06-04 13:50

Fredag den 4. juni 2004 02:43 kastede Mikael Hansen sig over knapperne og
skrev:
> Mon ikke du skulle stille din computers ur, din besked ser ud til at
> være skrevet i fremtiden.
>

> m.v.h. Mikael

Sådan er aliens altså

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-06-04 23:03

Svend-Erik Kjær Madsen wrote:
> Fredag den 4. juni 2004 02:43 kastede Mikael Hansen sig over knapperne og

> Sådan er aliens altså

Ha Ha,
eller du bruger måske en anden tidszone, end den her almindelige CEST
(central European Sumnmer Time).

Har selv haft en hendelse af dette på min egen opsatte postfix
mail-server. Den var fra Mandrakes side som standart sat til at køre med
EST Eastern Dayligt Time (tror jeg nok det var), altså Øst Amerikansk
Tid. Det syntes jeg var noget rod, og fik her i gruppen hjælp til at
finde den konfigurationsfil der skulle rettes i.

m.v.h. Mikael

Fra : Mads

Dato : 04-06-04 09:51

> [...]
>
> BIOS-e820: 000000001dff0000 - 000000001dffffc0 (ACPI data)
> BIOS-e820: 000000001dffffc0 - 000000001e000000 (ACPI NVS)

Det ser meget normalt ud indtil "ACPI: Interpreter disabled.".
Hviken boot manager bruger du Lilo eller Grub?
Jeg er ikke sikker på det vil hjælpe men du kan prøve og tilføje acpi=on til
hhv. /etc/lilo.conf eller /boot/grub/menu.lst.

Hilsen
Mads

Fra : Michael Knudsen

Dato : 04-06-04 11:33

On Fri, 04 Jun 2004 10:50:54 +0200, Mads wrote:

> Det ser meget normalt ud indtil "ACPI: Interpreter disabled.". Hviken boot
> manager bruger du Lilo eller Grub?

Jeg bruger Grub.

> Jeg er ikke sikker på det vil hjælpe
> men du kan prøve og tilføje acpi=on til hhv. /etc/lilo.conf eller
> /boot/grub/menu.lst.

Er det noget, der vil kunne få "fatale" konsekvenser, så jeg er nødt
til at bruge en rescue-disk, som du skrev noget om i et andet indlæg?

--
Michael Knudsen

Fra : Mads

Dato : 04-06-04 11:43

> Jeg bruger Grub.

> Er det noget, der vil kunne få "fatale" konsekvenser, så jeg er nødt
> til at bruge en rescue-disk, som du skrev noget om i et andet indlæg?

Et af problemerne der kunne opstå ved ham den anden, var at man tvang acpi
på (acpi=force) og jeg ved ikke hvordan Linux reagere hvis bundkortet ikke
understøtter ACPI og man tvinger det på.
Du har noget ACPI, det bliver bare disabled af en eller anden grund.
Selvfølgelig kan man lave syntaktiske fejl i menu.lst, men hvis du er i
tvivl kan du sende menu.lst til min e-mail: tandrup _på_ daimi au dk.

Hilsen
Mads

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-06-04 22:42

Mads uttered:

> Skriver den noget med ACPI eller APM under opstart?
> Brug evt. dmesg | grep ACPI | less

Jeg har et lignende problem på min 600MHz PIII. Jeg har flg.:

   ACPI disabled because your bios is from 2000 and too old

> Hvilken kerne køre du med?

2.4.25 her.

> Jeg havde problemer med en Debian der ikke ville aktivere ACPI på et
> motherboard fra 1999 (der havde ACPI understøttelse), hvor jeg måtte tilføje
> "acpi=force" som bootparam til kernen.

Hvor er det lige den skal sættes?

\\kristian
--
"The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get
up in the morning and does not stop until you get into the office."

Fra : Mads

Dato : 04-06-04 09:44

"Kristian Thy" <thy@it.edu> wrote in message
> Jeg har et lignende problem på min 600MHz PIII. Jeg har flg.:
>
> ACPI disabled because your bios is from 2000 and too old

Det var samme fejl jeg fik. Linux mener åbenbart at alle bios'er fra sidste
årtusind er noget skrammel.

> 2.4.25 her.

Bruger 2.6.5.

> Hvor er det lige den skal sættes?

Det kommer an på hvilken boot manager du har. Lilo eller Grub?

I Grub skal du åbne filen /boot/grub/menu.lst og finde en linie der hedder
noget lignende:
kernel /vmlinuz-2.4.25 root=/dev/hda4 ro
Linien behøver ikke præcist at være ovenstående, så længe den ikke
indeholder "single"
Nu tilføjer du bare "acpi=force" til linien så der står noget lignende:
kernel /vmlinuz-2.4.25 root=/dev/hda4 ro acpi=force

Jeg har ikke selv brugt Lilo i lang tid så jeg kan ikke helt huske dens
konfigurationsfil. Men du skal redigere /etc/lilo.confg.
Så vidt jeg husker skal du skrive acpi=force på en ny linie efter
"image=/...". Men som sagt jeg bruge ikke lilo selv, så jeg er ikke 100%
sikker.

Sidst, skal jeg huske at gøre dig opmærksom på at du piller ved selve boot
manageren, så hvis du laver noget dumt skal du bruge rescue disc for at
boote din computer igen. Så hvis du er i tvivl må du lige spørge her i
gruppen.
Det er nok også en god idé at være sikker på at ens BIOS kan ACPI, men det
skriver den normalt under opstart eller inde i BIOS menu'en.

Hilsen
Mads

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-04 15:26

Heldigvis faldt Mads <mads@iname.com> over tastaturet og
skrev følgende i news:c9pck9$qse$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> Nu tilføjer du bare "acpi=force" til linien så der står noget
> lignende: kernel /vmlinuz-2.4.25 root=/dev/hda4 ro
Du kan prøve at rette i linien under boot, hvis trykker e (svjh)på en at de
bootoptions der i start menuen får du lejlighed til at editerer og kan sætte
boot options - så bliver det ikke så farligt hvis det ike virker, da den vil
starte op normalt næste gang.

--
/carsten

Fra : Kristian Thy

Dato : 04-06-04 23:48

Carsten Holck uttered:
> [...]
> boot options - så bliver det ikke så farligt hvis det ike virker, da den vil

Glimrende råd - og ja, det er `e' for at rette.

\\kristian

Fra : Kristian Thy

Dato : 04-06-04 23:47

Mads uttered:

> Det var samme fejl jeg fik. Linux mener åbenbart at alle bios'er fra sidste
> årtusind er noget skrammel.

Det mener jeg også - jeg prøver i hvert fald at overbevise SWMBO om at
jeg skal have en opgradering ;)

> [...]
> Nu tilføjer du bare "acpi=force" til linien så der står noget lignende:
> kernel /vmlinuz-2.4.25 root=/dev/hda4 ro acpi=force

Det virker perfekt - mange tak. Da jeg prøvede at løse problemet sidst
her i gruppen var der ikke nogen der kendte til grubben ;)

\\kristian

Fra : Michael Knudsen

Dato : 04-06-04 07:36

On Thu, 03 Jun 2004 22:32:36 +0200, Mads wrote:

> Hvilken kerne køre du med?

2.6.3-7mdk

--
Michael Knudsen