SME Server 6.01 Newbee hjælp.
Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 22:52

Hey!

Jeg er totalt newbee inden for linux, men har fundet det perferkte til min
webserver nemlig SME Server 6.01. Jeg har også fået installeret det på
maskinen og det kører fint som webserver med html og php.

Men har dog en del spørgsmål:

Er den er den sikret med hacker osv ved standard opsætning? (Har router med
port 80 åben)

Nogle ting som skal installeres for at gøre den mere sikker?

Hvordan installerer jeg phpmyadmin, og hvordan får jeg oprettet en db og
knyttet en bruger til denne?

Har prøvet at finde guides men de kræver hvist at man ved bare lidt om
linux, jeg fatter nada af det, så skær det venligst ud i pap (-:

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 02-06-04 11:59

"Aksel Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> skrev i en meddelelse
>...snip...snap...
>
> Er den er den sikret med hacker osv ved standard opsætning? (Har router
med
> port 80 åben)

Den er ganske fornuftigt lukket i standard opsætning, og du vil normalt ikke
få problemer - hvis du da ikke laver mulighed SQL injection eller andet bavl
via din hjemmeside.
Naturligvis skal du også lukke for remote adgang til administration, ssh
m.v. - samt ikke mindst bruge nogle rimelige passwords.
Altså - RTFM - som du finder på www.contribs.org !!!!

Hvis du ikke lige kan finde på nogle passwords, kan du da prøve om denne
password generator kan hjælpe dig:
http://www.winguides.com/security/password.php
Husk at bruge store+små bogstaver, tal og evnt. at undgå ens bogstaver - og
så min. 8 tegn (helst flere)

Men jeg tror ikke du får nogen til at sige at den (eller andre for den sags
skyld) er 100% sikret mod hacker/cracker eller lignende.
Der dukker jo sommetider exploits op, som "de onde" bruger mod dem der ikke
holder deres servere ajour.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 16:00

Hey!

> [...]
> Naturligvis skal du også lukke for remote adgang til administration, ssh
> m.v. - samt ikke mindst bruge nogle rimelige passwords.
Ok...

> Altså - RTFM - som du finder på www.contribs.org !!!!
?? forstår jeg ikke lige...

> [...]
> skyld) er 100% sikret mod hacker/cracker eller lignende.
> Der dukker jo sommetider exploits op, som "de onde" bruger mod dem der
Nej det ved jeg godt, men det var mere om den var så sikker som muligt...

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Anders Lund

Dato : 02-06-04 16:47

Aksel Spandet wrote:

> ?? forstår jeg ikke lige...

RTFM = Read The Fucking Manual

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 02-06-04 18:13

>....snip...szap...
> ?? forstår jeg ikke lige...

Nu har du jo fået forklaringen af Anders Lund

Jeg skrev det ikke for at provokere eller nedgøre dig, men ganske enkelt
fordi dit spørgsmål ikke bare er et man svarer Ja/Nej - ganske enkelt fordi
du har nogle indstillinger under Server-Manager som kan gøre din SME mere
udsat end normalt.

Derfor henviste jeg til at du læste lidt mere om SME'en, så du var klar over
hvilke standard funktioner som kunne påvirke sikkerheden på serveren hvis de
blev slået til. Som f.eks. at der må køres SSH fra WAN siden, eller at gud
og hvermand har adgang til Server-Manageren hvis du kan finde ud af dit
password - hvis du altså tillader den mulighed.
Disse punkter finder du under Remote Access.

For at din server kan være blot rimeligt sikret, mener jeg det er en
forudsætning at du prøver at forstå de forskellige indstillinger du kan lave
fra Server-Manageren - først da begynder din SME server at være blot lidt
sikret.

Hvis du havde valgt en Fedore/Mandrake/Debian/Suse/YouNameIt distribution
havde mit svar været det samme. Forskellen havde blot været at de ville have
krævet meget mere at læse på, da disse systemer som udgangspunkt skal
tilpasses.
SME er Out-of-the-box sikret så godt som det kan lade sig gøre - lige
indstil du begynder at pille i Remote Access panelet - Eller bruger 123456
som password.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 10:24

Hey!

> Nu har du jo fået forklaringen af Anders Lund
Jebs, den vil jeg prøve at kigge, synes bare tit det er volapyk og man
lettere finder ud af det ved at arbejde med programmet....

Ok, Takker for hjælpen!

Mvh
Aksel Spandet