Boot problemer
Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-05-04 00:51

Hej.

Jeg har lige installeret en ny 160 gb. maxtor HDD i en computer, som skal
køre slackware. Det er til erstatning af en ældre harddisk, som der allerede
er slackware på.

Jeg har sat partioner op og formateret den (gennem installationsprogrammet).
Installationen af pakker o.s.v. forløber som det gjorde da jeg installere
slackware på den gamle harddisk.

LILO blev installeret på MBR (som ved den gamle HDD), men da jeg efter
installationen er færdig rebooter, skriver den ikke andet end "searching for
boot record on ide0 .... not found". (dvs. det er min bios der skriver det
der).

Jeg prøvede herefter at installere slackware igen med LILO på super blok,
men det gav samme resultat.

Så prøvede jeg at sætte den gamle HDD til samtidigt med den nye og boote på
den.

Slackware startede fint op, men til min forundring var det den NYE
installation, der startede op.

Jeg har ingen idé om hvad problemet er, hvorfor jeg ikke kan boote på den
nye harddisk.

Har I nogen ideér?

Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-05-04 06:51

On 2004-05-29, Klaus Petersen <spectual2@getTOnet.dk> wrote:
> Har I nogen ideér?

Din bios kan ikke nå bootblokken? Har du lavet en lille /boot partition i
starten af disken?

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-05-04 08:06

Klaus Petersen wrote:

> Slackware startede fint op, men til min forundring var det den NYE
> installation, der startede op.

Hvis det tidligere var den gamle harddisk, der var primær
master, og det efterfølgende er den nye harddisk, der er
primær master, så er ovenstående ikke overraskende. Den
booter fra den gamle harddisk, som din BIOS kan finde ud
af. Men det er sikkert angivet at primær master skal
bruges som rod filsystemet, derfor vil det være den nye
installation, der kører. Men altså med kernen fra den
gamle.

> Jeg har ingen idé om hvad problemet er, hvorfor jeg ikke kan boote på den
> nye harddisk.

Måske har din BIOS problemer med store diske. Jeg har
set flere eksempler på BIOSer, der går ned hvis de ser
en harddisk på 32GB eller mere. Jeg har set et enkelt
eksempel på en BIOS, der gik ned hvis den så en harddisk
på 64GB eller mere.

Og IDE protokollen understøttede ikke mere end 128GB,
indtil der for nogle år siden blev lavet en udvidelse så
man skulle kunne bruge større diske.

Jeg ville have troet, at 128GB grænsen ville resultere
i, at BIOS kun kunne læse de første 128GB, hvilket ville
betyde at /boot skulle ligge indenfor de første 128GB.

Men når den fejler allerede ved indlæsning af MBR må der
være noget mere galt.

> Har I nogen ideér?

Hvis jeg har ret i, at din BIOS ikke kan boote fra store
diske, så har du tre muligheder.

1. Opgrader BIOS
2. Installer et IDE controller kort, som har sin egen BIOS.
3. Lad være med at boote fra harddisken.

Jeg har ikke selv haft lyst til at opgradere min BIOS,
men jeg har da installeret et Promise Ultra 100 TX2
kort i sådan en maskine, og jeg mener det lykkedes mig
at boote fra en 250GB harddisk på den måde. Og det var
i en maskine, som ellers ville gå ned, hvis den så en
harddisk på 32GB eller mere.

Endeligt er der mange muligheder for at boote fra
andre medier. Der er intet galt i at installere /boot
på en lille harddisk, der kun bruges til at boote fra.
Du kunne også boote fra CD eller floppy, hvilket dog
gør det lidt mere besværligt at opgradere sin kerne.

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 30-05-04 10:32

<snip>

Hvis BIOS ikke kan håndtere den store disk, kan man også montere "CAP
LIMIT" jumperen. Hvis boot-partitionen ligger passene lavt, bootes
kenelen, som herefter selv finder og kan udnytte HELE harddisken.
Dette kan sagtens prøves på en fedig instaleret disk.

Hvis BIOS slet ikke kan håndtere en stor disk, kan man indstille BIOS
til "none" ud for disken, og så bruge en bootdisk, Linux finder
harddisken alligevælg.

m.v.h. Mikael

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-05-04 11:30

> Hvis BIOS slet ikke kan håndtere en stor disk, kan man indstille BIOS
> til "none" ud for disken, og så bruge en bootdisk, Linux finder
> harddisken alligevælg.

Det må være det i princippet sker når den booter på den gamle disk.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-05-04 08:35

Klaus Petersen wrote:

> Det må være det i princippet sker når den booter på den gamle disk.

Ja. Med nogen BIOSer kan det være nødvendigt at sætte
indstillingen til none, ellers går computeren ned. Men
hvis din kan boote uden, så er du jo bare heldig.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-05-04 08:34

Mikael Hansen wrote:

> <snip>
>
> Hvis BIOS ikke kan håndtere den store disk, kan man også montere "CAP
> LIMIT" jumperen.

Det virker ikke på alle harddiske. Jeg har selv prøvet med
en 40GB IBM harddisk og 40GB Maxtor harddisk. Det virkede
med IBM disken, det virkede ikke med Maxtor disken.

> Hvis boot-partitionen ligger passene lavt, bootes
> kenelen, som herefter selv finder og kan udnytte HELE harddisken.

Det lykkedes aldrig for mig at få kernen til at udnyte hele
kapaciteten når den var blevet begrænset med en jumper.

> [...]
>
> Hvis BIOS slet ikke kan håndtere en stor disk, kan man indstille BIOS
> til "none" ud for disken, og så bruge en bootdisk, Linux finder

Ja, det plejer at virke.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-05-04 11:28

> [...]
> en harddisk på 32GB eller mere. Jeg har set et enkelt
> eksempel på en BIOS, der gik ned hvis den så en harddisk

Det er et godt gæt! Jeg fandt denne her faq:
http://p199.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm5.showMessage?topicID=1200.topic

Harddisk support
The board supports IDE ATA33/66/100 drives up to 130GB. ATA133 capable
drives can also be used, but will "only" run ATA100 speed. Most 160GB drives
should also be supported if the board is flashed with the newest bioses.

Så det var det jeg gjorde. Inde på ecs' hjemmeside
http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm fandt jeg en nyere bios.

Og så var det ellers bare at boote op i dos og flashe bios'en - og det var
det der skulle til for at komme videre.

Nu får jeg bare en LILO fejl i stedet for (9A) :o]

Men I det mindste forsøger den da at boote.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-05-04 11:38

On 2004-05-30, Klaus Petersen <spectual2@getTOnet.dk> wrote:

> Nu får jeg bare en LILO fejl i stedet for (9A) :o]

fra man lilo:

"Errors 99 and 9A usually mean the map file (-m or map=) is not readable,
likely because LILO was not re-run after some system change, or there is a
geometry mis-match between what LILO used (lilo -v3 to display) and what is
actually being used by the BIOS (one of the lilo diagnostic disks, available
in the source distribution, may be needed to diagnose this problem)."

.... så den er nem nok at fikse.

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-05-04 08:38

"Thomas S. Iversen" wrote:

> [...]
> in the source distribution, may be needed to diagnose this problem)."

Ja, check din /etc/lilo.conf og hvis den ser rigtig ud,
så prøv at køre /sbin/lilo. Hvis ikke det hjælper så prøv
at rode lidt med LBA indstillingerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-04 10:25

Den Sun, 30 May 2004 01:50:46 +0200 skrev Klaus Petersen:

> [...]
> den.
>
> Slackware startede fint op, men til min forundring var det den NYE

Havde du også begge harddiske i, da du installerede? Så har du sikkert
overskrevet MBR på den forkerte disk.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-05-04 11:00

> Havde du også begge harddiske i, da du installerede? Så har du sikkert
> overskrevet MBR på den forkerte disk.

Nej - den gamle var ude da jeg installerede.