Validering af Debian efter diskfejl
Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 27-05-04 00:55

Den fummelfingrede operatør ramte power i stedet for
floppy-knappen.

Det er en Debian woody. Den kom op igen, og ext3-partitionen kom til
live med en enkelt rettet fejl. Desværre var det der X-systemet boede,
så æsken landede i tekst-mode.

Fik opdateret med "apt-get --reinstall install x-windows-system" og
mere af samme skuffe, og efter endnu en reboot er jeg kørende.

Men hvordan checker jeg at ikke andre pakker er skadet?

Fandt noget på google om debsums. Installeret, men den melder at der
ikke er md5summer for en masse filer. Så det check er af begrænset
værdi.

Et eller andet job der kunne køre overnight ville være rart.

"dpkg --audit" har intet at fortælle.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-04 16:56

Mogens Dybæk Christensen skrev:

> Det er en Debian woody. Den kom op igen, og ext3-partitionen kom til
> live med en enkelt rettet fejl. Desværre var det der X-systemet boede,

Det hjælper dig godt ikke lige nu, men måske var det værd at overveje
et andet filsystem. Der er filsystemer der er gode til at håndtere
ureglementeret nedluk og der er filsystemer der ikke er
ReiserFS er efter sigende ét af dem der _ikke_ er

Jesper G. Poulsen

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 28-05-04 19:32

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> [...]
> ureglementeret nedluk og der er filsystemer der ikke er
> ReiserFS er efter sigende ét af dem der _ikke_ er

Jeg ved ikke lige om raiser er bedre end ext3. ext2 er i hvert fald
dårligere. Uanset hvad du gør kan et filsystem formentlig fås til at
fejle, forskellen er bare hvor tit det sker. ext3 har faktisk overlevet
strømudfald før.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-04 20:28

On 2004-05-28, Mogens Dybæk Christensen <mdc@mail.tele_.dk> wrote:

> Jeg ved ikke lige om raiser er bedre end ext3. ext2 er i hvert fald

Det er det ikke!

Thomas

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 29-05-04 09:42

Mogens Dybæk Christensen wrote :

> Jeg ved ikke lige om raiser er bedre end ext3. ext2 er i hvert fald
> dårligere.

Her kan jeg da varmt anbefale XFS. Sidste år havde vi i en periode en
meget ustabil strømforsyning, jeg ved ikke hvad der var galt, men i
løbet af en måned forsvandt strømmen 5 gange. Hver gang bootede boksen
her bare op igen uden så meget som en eneste fejl.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-05-04 09:46

Thomas Overgaard wrote:
> [...]
> løbet af en måned forsvandt strømmen 5 gange. Hver gang bootede boksen
> her bare op igen uden så meget som en eneste fejl.

Det kan godt være at XFS er et godt filsystem,
men ovennævnte kan da ikke bruges som argument
for dette; selvfølgelig booter den uden fejl,
når den jo ikke laver filsystemcheck...

Hvis der er fejl på filsystemet, kommer de
måske først frem måneder senere.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 29-05-04 14:07

Mogens Kjaer wrote :

> Det kan godt være at XFS er et godt filsystem,
> men ovennævnte kan da ikke bruges som argument
> for dette; selvfølgelig booter den uden fejl,
> når den jo ikke laver filsystemcheck...

Jamen man laver da selvfølgelig et check af filsystemet manuelt bagefter,
og hvis det heller ikke viser nogen fejl så tillader jeg mig at formode
at der ikke er sket nogen skader.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 01-06-04 16:45

"Mogens Dybæk Christensen" <mdc@mail.tele_.dk> wrote in message

> [...]
> værdi.
>
> Et eller andet job der kunne køre overnight ville være rart.

Ja, godt spørgsmål, RPM har f.eks. en -V kommando der kan verificere at
installerede filer er lig hvad de var dengang de blev installeret, men det
har DEB vidst ikke.
Mvh
Torben