NULL generer fejl
Fra : Jakob

Dato : 04-06-04 22:19

Jeg har et felt i min mySQL Database. Dette felt skal i nogle tilfælde være
tomt. Problemet er at når jeg laver et std. Select-kald i min DB får jeg
fejlen (kun hvis feltet er tomt):

"Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80020009'

Multiple-step OLE DB operation generated errors. Check each OLE DB status
value, if available. No work was done."

Der er selvfølgelig den løsning at jeg kunne indsætte et tegn eller lign
hvis feltet skulle være "tomt". Men det vil også være "molboarbejde" synes
jeg. Er der andre løsninger.

Selvfølgelig kunne man også bruge en "On error resume next" - men jeg er
ikke tilhænger af at se gennem fingre med fejl i mine scripts :D

Jeg skal lige gøre opmærksom på at det virker fint på min lokale
testmaskine. Men når jeg uploader til min host opstår problemet. Er der evt.
noget man kan ændre i opsætningen på serveren (kender gutten der har den)?
Det er en W2000 server...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-06-04 10:54

Jakob skrev:

> Jeg har et felt i min mySQL Database. Dette felt skal i nogle
> tilfælde være tomt. Problemet er at når jeg laver et std.
> Select-kald i min DB får jeg fejlen (kun hvis feltet er tomt):

Hvordan ser din select-sætning ud?

Hvilken felttype har feltet?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob

Dato : 06-06-04 13:42

> Hvordan ser din select-sætning ud?
Det er ikke en konkret kode - fejlen opstår ved en simpel <%=RS("felt")%> og
dataene bliver hentet ud af en "SELECT * FROM tabel WHERE id = 8"

> Hvilken felttype har feltet?
Feltet er et "TEXT" felt i mySQL databasen. Feltet er sat til Null = True
(Altså tilladt nulværdi)

Fra : Jakob

Dato : 06-06-04 13:43

Sætter jeg en "On Error Resume Next" i toppen af siden vises siden præcist
som den skal. Jeg er blot ikke tilhænger af et "se gennem fingre" med fejl
på mine sider :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-04 21:46

Jakob skrev:

> Det er ikke en konkret kode - fejlen opstår ved en simpel
> <%=RS("felt")%>

Er "felt" så det tomme felt?

I givet fald kan du tjekke for null på asp-siden eller konvertere
null til en tom streng i select-sætningen.

Det første burde kunne skrives som følger:

<%= rs("felt") & "" %>

- men det er ikke afprøvet.

En anden mulighed er:

<% If Not isNull(rs("felt")) Then %><%= rs("felt")%><% End If %>

Jeg har ikke nogen forslag til den anden udgave (kender for lidt
til mysql).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob

Dato : 07-06-04 18:44

Jeg har løst det ved at indsætte et space når recorden oprettes og så trimme
strengen når den kommer ud :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-06-04 19:28

Jakob skrev:

> Jeg har løst det ved at indsætte et space når recorden
> oprettes og så trimme strengen når den kommer ud :)

Hvem svarer du og hvad svarer du på? (jeg har fundet begge
oplysninger, men det havde været lettere hvis du havde angivet det
i indlægget - dvs. en attributionslinje øverst (NN skrev) og et
kort citat nedenunder.

Se evt. min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen