|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | RUST - væk ? Fra : 33k
 | 
 Dato :  03-06-04 09:22
 | 
 |  | Hej,
 
 Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil gerne
 fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 Hvordan gør jeg det bedst ?
 Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
 mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 
 Mvh
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andreas M. Hansen (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  03-06-04 09:58
 | 
 |  | 
 "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 news:c9mn43$17g2$1@news.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil
 gerne
 > fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 > Hvordan gør jeg det bedst ?
 > Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
 > mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 >
 At slibe rust væk er nok et håbløst foretagende - det kommer som regel igen
 efter et par måneder. Sandblæsning kan bedre betale sig, men skal du
 effektivt gøre noget ved rusten så må der desværre langt kraftigere boller
 på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 friskt plade på   mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
  33k (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 33k
 | 
 Dato :  03-06-04 11:15
 | 
 |  | 
 
            øv....
 Men tak for svaret :)
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:40bee832$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 > news:c9mn43$17g2$1@news.cybercity.dk...
 > > Hej,
 > >
 > > Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil
 > gerne
 > > fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 > > Hvordan gør jeg det bedst ?
 > > Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
 > > mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 > >
 >
 > At slibe rust væk er nok et håbløst foretagende - det kommer som regel
 igen
 > efter et par måneder. Sandblæsning kan bedre betale sig, men skal du
 > effektivt gøre noget ved rusten så må der desværre langt kraftigere boller
 > på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 > friskt plade på   >
 > mvh
 >
 > Andreas M. Hansen
 >
 >
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-04 11:28
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
 news:40bee832$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 > news:c9mn43$17g2$1@news.cybercity.dk...
 > > Hej,
 > >
 > > Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil
 > gerne
 > > fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 > > Hvordan gør jeg det bedst ?
 > > Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
 > > mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 > >
 >
 > At slibe rust væk er nok et håbløst foretagende - det kommer som regel
 igen
 > efter et par måneder. Sandblæsning kan bedre betale sig, men skal du
 > effektivt gøre noget ved rusten så må der desværre langt kraftigere boller
 > på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 > friskt plade på   Skal vi ikke lige klappe mormor:
 Jeg har i årevis vedligeholdt forskellige biler med sandblæsning.
 Det der oftes gær galt ved hjemmesandblæsning, er manglende vandudskiller på
 anlægget, og så huske, at der skal en god grunder på det "nøgne" metal inden
 15 min.
 Men skal lige sikre sig hvor rusten kommer fra: indefra manglende
 rustbeskyttels, så er det klart her man skal begynde at rengøre.
 Er det udefra så gir det sig selv.
 Boble i lakken med vand i: skaden er indefra.
 Isvejsning af nye stykker: giver ofte problemer i nyere biler, da der er
 brugt mange forskellige stålkvaliteter blot på en enkelt bil, jeg kan ikke
 huske hvor mange der var på den fællesudviklede:modellerne Mazda3, Ford
 Focus og Volvo
 S40 og V50 anvende fælles reservedele ved 60 % af deres komponenter
 Så jeg vil nok foretrække en komopsitløsning:
 Bevar mestmulig af den oprindelige  plade, oftes er det kun huller efter
 sandblæsning, hvor slibning fjerner god materiale, samt udsløder metallet,,
 Lim net af glasfiber eller alu på, helst ingen metallist kontakt ved brug af
 alu-net. (bør kun bruges på udstødning)
 Det skal være en to-komponent epoxylim, den kan slibes og formes, men
 ovehold alle forskrifter, da der skal være ret varmt for at det hærder
 ordentligt, går hærningen i står/komme ikke rigtig igang, skal man op på 70
 gr.c. for at starte processen igen (stakkels lak)
 Men som sagt de største fejl er:
 Fjerne god mateiale ved slibning ved større skader, skrammer og stenslag
 kan godt sloves.
 Efterlade lidt rust i bunden af huller, rust suger vand som en svamp og
 udvider sig.
 Vente for længe med grundbehandling max, 15 min !
 Undlade at overmale flere gange.
 Slibefor meget, for det skal jo se pænt ud. (man vælge vel ikke kirug efter
 udseende)
 Undlade at angribe rusten fra bagsiden og eftebehandle med rustbeskyttelse:
 jeg har her til tider undladt grundmaling.
 Jeg har broblemer med Outlook Expres p.t., jeg  kan ikke se mine egne
 postings, men jeg håber, at de dukker op de rigtige steder    -- 
 Møller
 God voksbehandling nær det hele er færdigt,
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-04 11:49
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
 news:40bee832$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 > news:c9mn43$17g2$1@news.cybercity.dk...
 > > Hej,
 > >
 > > Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil
 > gerne
 > > fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 > > Hvordan gør jeg det bedst ?
 > > Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
 > > mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 > >
 >
 > At slibe rust væk er nok et håbløst foretagende - det kommer som regel
 igen
 > efter et par måneder. Sandblæsning kan bedre betale sig, men skal du
 > effektivt gøre noget ved rusten så må der desværre langt kraftigere boller
 > på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 > friskt plade på   Skal vi ikke lige klappe mormor:
 Jeg har i årevis vedligeholdt forskellige biler med sandblæsning.
 Det der oftest går galt ved hjemmesandblæsning, er manglende vandudskiller
 på
 anlægget, og så huske, at der skal en god grunder på det "nøgne" metal inden
 15 min.
 Men skal lige sikre sig hvor rusten kommer fra: indefra manglende
 rustbeskyttelse, så er det klart her man skal begynde at rengøre.
 Er det udefra så gir det sig selv.
 Boble i lakken med vand i: skaden er indefra.
 I-svejsning af nye stykker: giver ofte problemer i nyere biler, da der er
 brugt mange forskellige stålkvaliteter blot på en enkelt bil, jeg kan ikke
 huske hvor mange der var på den fællesudviklede:modellerne Mazda 3, Ford
 Focus og Volvo, S40 og V50 anvende fælles reservedele ved 60 % af deres
 komponenter
 Dog min. 4 til karosseri og deformationszoner
 Så jeg vil nok foretrække en kompositløsning:
 Bevar mest mulig af den oprindelige plade, oftest er det kun huller efter
 sandblæsning, hvor slibning fjerner god materiale, samt udglødning
 metallet,,
 Lim net af glasfiber eller alu på, helst ingen metallisk kontakt ved brug af
 alu-net. (bør kun bruges på udstødning)
 Det skal være en to-komponent epoxylim, den kan slibes og formes, men
 overhold alle forskrifter, da der skal være ret varmt for at det hærder
 ordentligt, går hærdningen i står/komme ikke rigtig i gang, skal man op på
 70
 gr.c. for at starte processen igen (stakkels lak)
 Men som sagt de største fejl er:
 Fjerne god materiale ved slibning ved større skader, skrammer og stenslag
 kan godt slibes.
 Efterlade lidt rust i bunden af huller, rust suger vand som en svamp og
 udvider sig.
 Vente for længe med grundbehandling max, 15 min !
 Undlade at overmale flere gange.
 Slibe for meget, for det skal jo se pænt ud. (man vælge vel ikke kirurg
 efter
 udseende)
 Undlade at angribe rusten fra bagsiden og efterbehandle med rustbeskyttelse:
 jeg har her til tider undladt grundmaling.
 Husk: God voksbehandling når det hele er færdigt,
 Jeg har problemer med Outlook Express p.t., jeg kan ikke se mine egne
 postings, men jeg håber, at de dukker op de rigtige steder    -- 
 Møller
            
             |  |  | 
   33k (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 33k
 | 
 Dato :  03-06-04 12:13
 | 
 |  | 
 
            Hej Møller, tak for det gode svar.
 Jeg er lidt af en amatør når det kommer til stykket, så jeg har ikke adgang
 til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
 Hvad skal man bruge til grundbehandling ?
 Mvh
 Peter
 "Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse
 news:40bf01db$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
 > news:40bee832$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > >
 > > "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 > > news:c9mn43$17g2$1@news.cybercity.dk...
 > > > Hej,
 > > >
 > > > Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil
 > > gerne
 > > > fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 > > > Hvordan gør jeg det bedst ?
 > > > Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har
 en
 > > > mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 > > >
 > >
 > > At slibe rust væk er nok et håbløst foretagende - det kommer som regel
 > igen
 > > efter et par måneder. Sandblæsning kan bedre betale sig, men skal du
 > > effektivt gøre noget ved rusten så må der desværre langt kraftigere
 boller
 > > på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 > > friskt plade på   >
 > Skal vi ikke lige klappe mormor:
 > Jeg har i årevis vedligeholdt forskellige biler med sandblæsning.
 > Det der oftest går galt ved hjemmesandblæsning, er manglende vandudskiller
 > på
 > anlægget, og så huske, at der skal en god grunder på det "nøgne" metal
 inden
 > 15 min.
 > Men skal lige sikre sig hvor rusten kommer fra: indefra manglende
 > rustbeskyttelse, så er det klart her man skal begynde at rengøre.
 > Er det udefra så gir det sig selv.
 > Boble i lakken med vand i: skaden er indefra.
 > I-svejsning af nye stykker: giver ofte problemer i nyere biler, da der er
 > brugt mange forskellige stålkvaliteter blot på en enkelt bil, jeg kan ikke
 > huske hvor mange der var på den fællesudviklede:modellerne Mazda 3, Ford
 > Focus og Volvo, S40 og V50 anvende fælles reservedele ved 60 % af deres
 > komponenter
 > Dog min. 4 til karosseri og deformationszoner
 > Så jeg vil nok foretrække en kompositløsning:
 > Bevar mest mulig af den oprindelige plade, oftest er det kun huller efter
 > sandblæsning, hvor slibning fjerner god materiale, samt udglødning
 > metallet,,
 > Lim net af glasfiber eller alu på, helst ingen metallisk kontakt ved brug
 af
 > alu-net. (bør kun bruges på udstødning)
 > Det skal være en to-komponent epoxylim, den kan slibes og formes, men
 > overhold alle forskrifter, da der skal være ret varmt for at det hærder
 > ordentligt, går hærdningen i står/komme ikke rigtig i gang, skal man op på
 > 70
 > gr.c. for at starte processen igen (stakkels lak)
 > Men som sagt de største fejl er:
 > Fjerne god materiale ved slibning ved større skader, skrammer og stenslag
 > kan godt slibes.
 > Efterlade lidt rust i bunden af huller, rust suger vand som en svamp og
 > udvider sig.
 > Vente for længe med grundbehandling max, 15 min !
 > Undlade at overmale flere gange.
 > Slibe for meget, for det skal jo se pænt ud. (man vælge vel ikke kirurg
 > efter
 > udseende)
 > Undlade at angribe rusten fra bagsiden og efterbehandle med
 rustbeskyttelse:
 > jeg har her til tider undladt grundmaling.
 > Husk: God voksbehandling når det hele er færdigt,
 > Jeg har problemer med Outlook Express p.t., jeg kan ikke se mine egne
 > postings, men jeg håber, at de dukker op de rigtige steder    > -- 
 > Møller
 >
 >
            
             |  |  | 
    David Bjergsø (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : David Bjergsø
 | 
 Dato :  03-06-04 15:07
 | 
 |  | "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 news:c9n13k$1hac$1@news.cybercity.dk...
 > Hej Møller, tak for det gode svar.
 > Jeg er lidt af en amatør når det kommer til stykket, så jeg har ikke
 adgang
 > til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
 > Hvad skal man bruge til grundbehandling ?
 >
 > Mvh
 > Peter
 
 Hej,
 
 Der findes også en anden løsning som også virker ganske godt, uden at skulle
 både sandblæse og svejse. prøv at kigge rundt efter et produkt der hedder
 POR15. det virker altså det stads.
 
 /David
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-06-04 13:09
 | 
 |  | 
 "David Bjergsø" <davidb@indutek.com> wrote in message
 news:40bf3260$0$488$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 > news:c9n13k$1hac$1@news.cybercity.dk...
 > > Hej Møller, tak for det gode svar.
 > > Jeg er lidt af en amatør når det kommer til stykket, så jeg har ikke
 > adgang
 > > til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
 > > Hvad skal man bruge til grundbehandling ?
 > >
 > > Mvh
 > > Peter
 >
 > Hej,
 >
 > Der findes også en anden løsning som også virker ganske godt, uden at
 skulle
 > både sandblæse og svejse. prøv at kigge rundt efter et produkt der hedder
 > POR15. det virker altså det stads.
 >
 > /David
 
 Kan vi ikke få reference på brugere eller forhandlere
 Er det på fosforsyrebasis?
 Du skulle vel ikke være importør?
 --
 Møller
 
 
 
 
 |  |  | 
      Henrik B. (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-06-04 14:03
 | 
 |  | 
 "Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse
 news:40c06737$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Du skulle vel ikke være importør?
 Jo han er.     M.v.h.
            
             |  |  | 
    Ukendt (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-04 16:02
 | 
 |  | 
 
 > Hej Møller, tak for det gode svar.
 > Jeg er lidt af en amatør når det kommer til stykket, så jeg har ikke
 adgang
 > til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
 > Hvad skal man bruge til grundbehandling ?
 
 Jeg ville ikke sætte min store lid til en sandblæsning.
 Jeg fik min ven som er prof. autolakerer til at lave bagklappen på min
 mondeo. Klappen blev sandblæst og behandlet efter alle kunstens regler.
 Maleren sagde at jeg ikke skulle regne med det ville holde ret længe og
 ganske rigtigt så er rusten startet igen.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-06-04 11:13
 | 
 |  | 
 "33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
 news:c9n13k$1hac$1@news.cybercity.dk...
 > Hej Møller, tak for det gode svar.
 > Jeg er lidt af en amatør når det kommer til stykket, så jeg har ikke
 adgang
 > til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
 > Hvad skal man bruge til grundbehandling ?
 >
 > Mvh
 > Peter
 Jo det kan man, men elles kan man købe en de kan klare mindre områder hos
 Harald nyborg,
 Det er vigtigt, at den kan holde et tryk omkring 7-8 bar og erfaring er ikke
 under 200 l/min kontinuert, det er ikke det samme som det ofte oplyste
 cylindervolumen / min.
 Sandet skal være ovntørret kvartssand ca. 2-3 mm
 Man kan få sandblæsningsudstyr med en hætte på, så sandet ikke farer
 vilkårligt omkring.
 Det slår a.h.t. så jeg brugte altid en svejse maske med 2 stk. klare glas i.
 Så havde jeg altid en rent ved hånden, glasset bliver sandblæst    jeg tror det problem Tom vender tilbage til, skyldes traumer fra da han kom
 i forbindelse med vand i Sønderborg havn.
 Hvis det ikke holder er det håndværksmæssigt klamp, men måske er han lidt
 undskyldt, det er jo en Fordvogn med hestepisk og det hele    Jeg har set professionelle anlæg til stålbjælker, hvor man kørte op til
 H-250-profiler med efterfølgende grunding og maling. og de holder.
 Hvordan er det med udendørs riste, gadebelysning, det er da ubehandlede,
 varmforzinkede metalkonstruktioner, hvor de skal efterreparerer, bruges i
 stor stil Galvafroid.
 Til grunding vil jeg selvfølgelig anbefale Galvafroid, men det skal desværre
 tørre længe inden overmaling, men hvis arbejdet er gjort ordentligt, komme
 der ikke rust igen    Galvafroid er ren zink i et passende
 opløsningsmiddel, d.v.s., at det ligger på den rigtige side i
 spændingsrækken for metaller.
 d.v.s. at al zink skal tæres væk før rusten bider på metallet:
 Se f.eks på både, der sætter man hele blokke af zink fast på ror.
 skrueaksler m.v. for at forhindre tæringer, især i områder, hvor der er
 megen slidtage og luftoppiskning.
 Og lidt fra husholdningen: offeranode i varmtvandsbeholder: ren zink der er
 støbt uden om en 5 mm jernstang der er svejst fast til en rørprop, så den
 kan skrues ned i beholderen: MEN også her sjusker autoriserede
 VVS-svende, -lærlinge eller -mestre.For at det skal være tæt, så pakkede de
 sku gevindet med teflon !
 Jeg målte overgangsmodstanden mellem anode og beholder, og den var altså for
 høj: virkningsløs. jeg har svejst et øje på proppen, og forbandt den med en
 god kobberledning til en bolt der var skruet direkte i beholderen
 (mandehullet).
 Og hvorfor nu denne længere snak: jo der laves meget klamp, desværre ofte af
 uvidenhed, som forhindrer zinken, offeranoden m.v. i at virke korrekt,
 Og husk så i det danske vejr må en blank metalflade ikke stå mere end højest
 15 min ubeskyttet.
 David anbefale POR15 http://www.por15.dk/  men jeg kan ikke finde deres
 produktblad, sikkerhedsforskrifter, men mon det ikke er i familie med alm.
 "rustomdannere" med fosforsyre, som også kan smøres på fugtige overflader,
 rust er jo hygroskopisk, så mon det ikke altid er restfugtighed i det    Rustomdanner giver en meget hård overflade, men hvad sker der inden under,
 og har prøvet det, min erfaring: hvis nogle hil have en næsten ubugt flaske
 rustomdanner kan den afhentes her, det skal jo behandles som
 kemikalieaffald, så jeg tager det nok med ned til kommunekemi på et
 tidspunkt.
 Hvis det er så godt, hvorfor bruges det så ikke af professionelle, og hvis
 nogle kender nogle professionelle der bruger det ved bil reparation, så vil
 jeg da gerne høre om det. Der er da vist ingen af vore stålbrobyggere der
 bruger til vedligeholdelse.    Igen en længere smøre, og så kan jeg ikke engang se om den kommer i
 dk.fritid.bil, for der er sket noget med min opsætning af Express: der ser
 ud som om indlægget lige kommer ind på siden, og så øjeblikkeligt er væk
 igen, kan det være en indstilling der e røget, ændret sig, så mine egne
 indlæg slettes momentant. på min PC, jeg  må ind på en mailgruppe, hvor der
 er eksperter til det samme.
 PS hvor i landet skal du sandblæse?
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
     Ukendt (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-06-04 17:19
 | 
 |  | 
 > Hvis det ikke holder er det håndværksmæssigt klamp, men måske er han lidt
 > undskyldt, det er jo en Fordvogn med hestepisk og det hele    Enig det er ikke H 250 stålbjælker men en Ford.
 Jeg tror du kan spørge enhver pladesmed hvor "længe" det holder at sandblæse
 et rustbaseret område.
 JEG har i hvert fald aldrig hørt nogen sige at det holder længe af de smede
 om mekanikere jeg har mødt. Så den med at det er håndværket tror jeg ikke
 rigtig på.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
      Ukendt (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-06-04 19:14
 | 
 |  | 
 "Tom" <t> wrote in message
 news:40c0a05e$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Hvis det ikke holder er det håndværksmæssigt klamp, men måske er han
 lidt
 > > undskyldt, det er jo en Fordvogn med hestepisk og det hele    >
 >
 > Enig det er ikke H 250 stålbjælker men en Ford.
 > Jeg tror du kan spørge enhver pladesmed hvor "længe" det holder at
 sandblæse
 > et rustbaseret område.
 > JEG har i hvert fald aldrig hørt nogen sige at det holder længe af de
 smede
 > om mekanikere jeg har mødt. Så den med at det er håndværket tror jeg ikke
 > rigtig på.
 Hej Tom, jeg troede eller ikke du havde de bedste erfaringer med mekanikere
 og dækmontører.
 Pladesmed? de ved vist ikke hvordan man sandblæser, for det sviner jo for
 meget, så hellere påstå, at det ikke kan lade sig gøre.    De pladesmede jeg er stødt på, rangerede vist lavet på værkstederne, og det
 forstår jeg godt, når man ser hvad de kan præstere.
 Jeg har været med til at sende flere biler tilbage til værksteder p.g.a.
 sjusk på pladeværkstedet, der var intet gjort for at forhindre at de
 reparere steder ikke allerede var begyndt at ruste før de forlod
 pladeværkstedet:
 1. buleudretning, rustbeskyttelse fjernet på bagsiden, inden nyt påført, her
 kommer man langt med et spejl og en lommelygte, bare det at man tager
 "værktøjet" frem er nok til at de fleste pladesmede får tiks.
 2. skarringsstykker der er begyndt at ruste isættes, og så er vi tilbage ved
 pkt. 1
 3. afrensning, ordentlig grundbehandling og afdækning før maling:
 mangelfuld.
 Jeg har endnu ikke mødt et pladeværksted jeg ville anbefale til nogen.
 Jeg beklager at den branche er så dårlig. håndværksmæssig ære eksisterer
 vist kun de færreste steder.
 Nu skal man jo ikke skære alle over en kam, der findes med garanti også gode
 steder, men det er nok som med kantareller: har man fundet et godt sted
 holder man det for sig selv, eller bliver det jo overløbet og kvaliteten
 falder . Desværre    PS min gamle GS fra 1974, den dårlige årgang med dårlig karosseripladestål
 fik den store tur med sandblæsning, grunding m.v. og maling på et
 malerværksted jeg havde tillid til, men selv her var der enkelte problemer.
 og da jeg solgte den i 1994, var den stadig i pæn stand og blev købt til at
 køre i, ikke  som reservedele.
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
  Olesen (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  03-06-04 16:53
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:40bee832$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 > friskt plade på   Hvad så med det nye stykke man svejer på ?
 Det blir' vel også udsat for fugt under arbejdet,
 og vil boble op efter få måneder der der er svejset.
            
             |  |  | 
   Kim Voss Schrader (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  03-06-04 17:00
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Olesen wrote:
 > 
 > "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:40bee832$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 > > på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
 > > friskt plade på   > 
 > Hvad så med det nye stykke man svejer på ?
 > Det blir' vel også udsat for fugt under arbejdet,
 > og vil boble op efter få måneder der der er svejset.
 Dvs, du mener ikke det kan lade sig gøre f.eks. at restaurere en bil og derved
 få den rustfri? News flash, det kan det altså godt :)
 -- 
 Mvh, Kim Voss Schrader
 OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.
            
             |  |  | 
    Olesen (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  03-06-04 17:07
 | 
 |  | 
 "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:40BF4B13.42CCCAED@tdcadsl.dk...
 
 
 > Dvs, du mener ikke det kan lade sig gøre f.eks. at restaurere en bil og
 derved
 > få den rustfri? News flash, det kan det altså godt :)
 
 Det der sprang mig i øjnene var blot det, at det er krop umuligt
 at reparere en rustplet, uden det 'bobler efter 2 måneder'....
 
 Mente derfor, at en komplet isvejsning af ny stykke må
 kunne gi' endnu flere problemer...
 
 Kan manden svejse så det nye stykke 'accepteres'
 af resten uden rust 'efter et par måneder', så burde
 han også kunne fixe en lille rustplet, eks. midt på døren.
 
 Det siges jo, at fugten i luften er nok til at ødelægge
 hele showet, og en større udskæring ville betyde endnu
 værre problemer på sigt.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Fam. Olsen (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  04-06-04 12:54
 | 
 |  | 
 "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
 news:40bf495a$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hvad så med det nye stykke man svejer på ?
 > Det blir' vel også udsat for fugt under arbejdet,
 > og vil boble op efter få måneder der der er svejset.
 
 Det ruster som regel videre lige ved siden af svejsningen, fordi pladen er
 udglødet. Men kommer det allerede frem efter få mdr. så er efterbehandlingen
 ikke ordentlig.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren Christensen (04-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Christensen
 | 
 Dato :  04-06-04 14:06
 | 
 |  | 
 "33k" <33k@linuxmail.org> skrev i en meddelelse
 news:c9mn43$17g2$1@news.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil
 gerne
 > fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
 > Hvordan gør jeg det bedst ?
 > Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
 > mening om hvordan man får det bedste resultat ?
 >
 Sandblæs
 Sprøjt noget Zink Spray på.
 (Pladen bytter ioner med Zinken. Zinken tærer op istedet for pladen.  Samme
 man bruger på skibe for at holde tæring væk fra propellen. Der har man bare
 en Zinkklods i vanden bag skibet som så tærer væk. Propellen er fin som ny)
 Sprøjt grundmaling på.
 Kom spartel på. (Glasfiber spartel)
 Slib.
 Grundmaling igen.
 Mal og mal.
 Færdigt..    Venligst
            
             |  |  | 
 |  |