|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Korrekt lufttryk - ok! - men hvad er korre~ Fra : Henning
 | 
 Dato :  29-05-04 12:19
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har en gammel Carina II 1,6 H/B fra 1989. I bogen står der,
 at lufttrykket skal være 1,8 (165R13 82S) ell. 1,9 (185/70R13
 85S) ved nedsat belastning. Jeg kører mest alene og mest i by og
 omegn (50km til 110km).
 
 Nu har jeg så sat alu.fælge på med medium lavprofildæk BFGOODRICH
 185/55 R 15 82 V - og så er spørgsmålet, 'hvilket tryk vil være
 det korrekte'?
 
 En siger 'følg bogen'! medens et dansk dækfirma siger '35-40Psi
 er at anbefale, hvilket jo er betydeligt mere end bogens
 26-28Psi.
 
 Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
 
 TIA
 
 Henning
 
 
 |  |  | 
  Jonas R. (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  29-05-04 13:13
 | 
 |  | Henning wrote:
 SNIP
 > Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
 
 Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
 man skal putte 0.2 bar mere i end normalt
 
 MVH
 
 JOnas
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  29-05-04 14:58
 | 
 |  | Jonas R. wrote:
 > Henning wrote:
 > SNIP
 >
 >>Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
 >
 >
 > Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
 > man skal putte 0.2 bar mere i end normalt
 
 Det lyder da meget fornuftigt.
 
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
  Henning (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  29-05-04 19:54
 | 
 |  | Hej Jonas
 
 On Sat, 29 May 2004 14:12:32 +0200, "Jonas R." <hihi@hihi.dk>
 wrote:
 
 >| Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
 >| man skal putte 0.2 bar mere i end normalt
 
 Jo, det var mig - og jeg er bestemt glad for den handel! ;)
 
 Når din 'mekker' siger et og et dækfirma siger noget helt andet,
 så spørger man jo sig selv - hvem f... har ret!
 
 Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
 ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
 ikke, hvad det rette er.
 
 Mvh
 
 Henning
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jonas R. (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  29-05-04 22:09
 | 
 |  | Henning wrote:
 SNIP
 > Jo, det var mig - og jeg er bestemt glad for den handel! ;)
 >
 > Når din 'mekker' siger et og et dækfirma siger noget helt andet,
 > så spørger man jo sig selv - hvem f... har ret!
 >
 > Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
 > ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
 > ikke, hvad det rette er.
 
 Nårh jeg mente mekker skulle det forstås som min dækmand. Hvilket hedder
 værløse dækcenter....
 
 MVH
 
 Jonas
 
 
 
 
 |  |  | 
   phk (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  31-05-04 13:13
 | 
 |  | 
 "Henning" <venligst.ingen@mail.net> skrev i en meddelelse
 news:vlmhb0t4dpath393la2og58i8fn4iqscat@4ax.com...
 
 > Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
 > ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
 > ikke, hvad det rette er.
 
 Hvor er den slidt?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henning (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  31-05-04 17:22
 | 
 |  | On Mon, 31 May 2004 14:12:48 +0200, "phk"
 <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:
 
 >|
 
 >| Hvor er den slidt?
 
 I siderne mere end på midten.
 
 Mvh
 
 Henning
 
 
 |  |  | 
     Mogens Knudsen (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  31-05-04 17:25
 | 
 |  | On Mon, 31 May 2004 18:22:02 +0200, Henning <venligst.ingen@mail.net>
 wrote:
 
 >I siderne mere end på midten.
 
 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
 du kører med for meget luft.
 
 I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
 sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
 altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
      HKN (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  31-05-04 21:33
 | 
 |  | 
 >
 > 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
 > du kører med for meget luft.
 >
 > I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
 > sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
 > altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
 >
 
 Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
 
 Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
 bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.
 
 Mvh
 
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
       Folmer Rasmussen (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  31-05-04 21:56
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 31 May 2004 22:32:45 +0200, "HKN"
 <henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:
 >
 >>
 >> 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
 >> du kører med for meget luft.
 >>
 >> I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
 >> sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
 >> altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
 >>
 >
 >Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
 >
 >Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
 >bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.
 >--
 Når alt kommer til alt, er der vel egentligt meget du ikke har hørt
 før.    Nu er Mogens og jeg et par "gamle rotter" udi biler, og vores erfaring
 siger os at sådan er det bare.
 Man kan snart ikke fremføre noget synspunkt i dette forum, hvis man
 ikke først har gennemtrawlet Google samt 150 aviser først, for
 derefter at lade sin ydmyge mening efterfølge af et absurd antal
 links.
 Du kan være sikker på, at hvis du fremturer med noget i dette forum
 der ikke holder vand, så bliver du belært i løbet af no time. Det er
 den store fordel ved at deltage i en gruppe hvor der er noget trafik.
 Venlig hilsen
 Folmer
 Der er 'et så møj pjat me' en FIAT 
            
             |  |  | 
        Fam. Olsen (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  03-06-04 17:00
 | 
 |  | 
 "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4j6nb0pc5bmatams7lv3lovhjsbq46lfj5@4ax.com...
 
 > Nu er Mogens og jeg et par "gamle rotter" udi biler, og vores erfaring
 > siger os at sådan er det bare.
 
 Og sjovt nok er i ikke de eneste med den erfaring. Stort set hele
 autobranchen, ihvertfald den del jeg kender til, har den samme erfaring.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
       Mogens Knudsen (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  31-05-04 22:03
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 31 May 2004 22:32:45 +0200, "HKN"
 <henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:
 >Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
 "Dækskolen" er tilsyneladende nedlagt...
 Citat: "Lavprofiler skal have mere luft når de slides på midten, idet
 der er en anden opbygning i karkassen og ved for lidt luft øges
 presset på midten af dækket og derfor slides det også der"
 
 >Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
 >bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.
 Der står noget om lufttryk hér: www.sds.dk/sider/lavprofildæk.html /Mogens
            
             |  |  | 
        Hans L. Jørgensen (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  03-06-04 20:25
 | 
 |  | Mogens Knudsen wrote:
 >
 > Citat: "Lavprofiler skal have mere luft når de slides på midten, idet
 > der er en anden opbygning i karkassen og ved for lidt luft øges
 > presset på midten af dækket og derfor slides det også der"
 >
 
 Nu har jeg læst ovenstående 6-7 gange, men - det virker stadig for mig
 selvmodsigende.
 
 Siger du ikke, at de også slides på midten ved for lidt luft?
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
         John Sahl (03-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  03-06-04 20:50
 | 
 |  | 
 
            Hans L. Jørgensen wrote:
 > Siger du ikke, at de også slides på midten ved for lidt luft?
 Jo, og derfor skal de have mere luft. Det er kryptisk skrevet,
 men fuldt ud korrekt.
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
  Henning (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  08-06-04 17:58
 | 
 |  | On Sat, 29 May 2004 13:18:49 +0200, Henning
 <venligst.ingen@mail.net> wrote:
 
 Jeg er gået lidt videre med mit spørgsmål om korrekt lufttryk,
 idet jeg har sendt mit spørgsmål videre til 'Dæk Specialisternes
 Landsforening', hvilken, alt andet lige bør rumme en vis
 ekspertise her til lands.
 
 Jeg spurgte således:
 
 'Personligt har jeg - absolut forgæves i øvrigt - forsøgt
 at finde ud af, hvad det rette lufttryk i min gamle Carina II 1,6
 H/B fra 1989 skal være, når den nu har fået ny alu.fælge og dæk.
 
 I instruktionsbogen står der, at lufttrykket skal være 1,8
 (165R13 82S) ell. 1,9 (185/70R13 85S) ved nedsat belastning. Jeg
 kører mest alene og mest i by og omegn (50km til 110km).
 
 Nu har jeg så sat alu.fælge på med medium lavprofildæk BFGOODRICH
 185/55 R 15 82 V - og så opstår spørgsmålet, 'hvilket tryk vil
 være det korrekte' her?'.
 
 
 Og har i dag modtaget følgende svar:
 
 'Tak for Deres henvendelse omkring lufttryk I dæk.
 
 I STRO-bogen 2004 på side 45 vil man kunne læse,
 at det anbefalede lufttryk til 185/55R15 82 V er
 2,5 bar. Erfaringen viser imidlertid, at et lidt
 højere (+10%) lufttryk giver et pænere slidbillede,
 når det gælder lavprofildæk.
 
 Da der primært er tale om bykørsel, så skal man
 ikke højere end f.eks. 2,8 bar, da man ellers mister
 en del komfort, hvilket jo også er vigtigt.
 
 Med venlig hilsen
 
 Torben Skovgaard'.
 
 Samtidigt vil jeg benytte lejligheden til at sige tak for de
 mange velmente indlæg, der er kommet her i gruppen.
 
 Venlig hilsen
 
 Henning
 
 
 |  |  | 
  Frank Obling (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank Obling
 | 
 Dato :  08-06-04 18:43
 | 
 |  | 
 
            Hej Henning !
 Jeg har fundet en god tabel på en tysk hjemmeside, der fortæller 
 om det korrekte dæktryk.
 Link: http://www.vw-audi-scene- ebersberg.de/richtige_reifendruck1.htm
 Venlig hilsen
 Frank
            
             |  |  | 
 |  |