|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Trailer uden kørekort? Fra : Rasmus Nielsen
 | 
 Dato :  29-05-04 11:50
 | 
 |  | Hej.
 
 Jeg var forbi Statoil idag, for at finde en trailer, jeg skal bruge i næste
 uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
 egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
 
 Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
 monteret ekstra spejle?
 
 Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus & Lene Viborg-~ (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus & Lene Viborg-~
 | 
 Dato :  29-05-04 13:13
 | 
 |  | 
 "Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
 news:LUZtc.3028$gx1.685@news.get2net.dk...
 > Hej.
 >
 > Jeg var forbi Statoil idag, for at finde en trailer, jeg skal bruge i
 næste
 > uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
 > egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
 >
 > Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
 > monteret ekstra spejle?
 >
 > Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
 >
 Hej
 Svaret finder du her: http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80 /CLaus
            
             |  |  | 
  Roberto Saldo (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  29-05-04 15:01
 | 
 |  | 
 
            Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
 > "Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
 > news:LUZtc.3028$gx1.685@news.get2net.dk...
 > 
 >>Hej.
 >>
 >>Jeg var forbi Statoil idag, for at finde en trailer, jeg skal bruge i
 > 
 > næste
 > 
 >>uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
 >>egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
 >>
 >>Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
 >>monteret ekstra spejle?
 >>
 >>Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
 >>
 > 
 > 
 > Hej
 > 
 > Svaret finder du her: http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80 Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?
 Mvh
    Roberto (jamen hr betjent, iflg denneher hjemmeside var det ok)
            
             |  |  | 
   GiWeo (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : GiWeo
 | 
 Dato :  29-05-04 15:40
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 >Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?
 >
 >Mvh
 >   Roberto (jamen hr betjent, iflg denneher hjemmeside var det ok)
 Jo, men det er nogle indviklede regler - hele forklaringen står på
 ovennævente hjemmesiden, enddag med et skema hvori man indtaster
 oplysningerne, og så udregner den selv hvorvidt der skal B eller BE
 kørekort til !
 -- 
 Lars Engelhardt
 webmaster@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk |  |  | 
    Roberto Saldo (29-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  29-05-04 15:47
 | 
 |  | GiWeo wrote:
 > Hejsa
 >
 >
 >>Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?
 >>
 >>Mvh
 >>  Roberto (jamen hr betjent, iflg denneher hjemmeside var det ok)
 >
 >
 > Jo, men det er nogle indviklede regler - hele forklaringen står på
 > ovennævente hjemmesiden, enddag med et skema hvori man indtaster
 > oplysningerne, og så udregner den selv hvorvidt der skal B eller BE
 > kørekort til !
 
 Ja det er jo det jeg kommenterer.
 Hvis ikke reglerne står der kan man jo ikke kontrolere den form der er
 på siden :)
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
   Rander (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rander
 | 
 Dato :  30-05-04 00:15
 | 
 |  | 
 
            Sat, 29 May 2004 16:00:53 +0200 brugte Roberto Saldo 29 linier på at
 fortælle dette til dk.fritid.bil:
 >>>uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
 >>>egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
 >>>Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
 >>>monteret ekstra spejle?
 >>>Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
 >> Svaret finder du her: http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80 >Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?
 Jeg har ellers altid hørt at det var en ganske simpel udregning, nemlig på
 den samlede tilladte totalvægt!
 Ovenstående trailer har altså en tilladt totalvægt på 310+690=1000 kg. Ergo
 må din bils tilladte totalvægt være 2500, og den skal naturligvis også være
 godkendt til at køre med de 1000 kg på krogen.
 Bil og trailers egenvægt er uden betydning - det er den samlede tilladte
 totalvægt der er afgørende, og er den over 3500 kg skal du have et E på
 kortet.
 Ja, det er ihvertfald den model jeg altid har hørt...
 -- 
 Lars Rander, www.rander.dk   ICQ#: 987520  ** Pil ikke ved min adresse **
 Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)
 Computere gør mange ting lettere, men de fleste af de ting, de gør
 lettere, behøver slet ikke blive gjort. (Andy Rooney)
            
             |  |  | 
    Kurt B. Andersen (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kurt B. Andersen
 | 
 Dato :  30-05-04 00:41
 | 
 |  | 
 "Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
 news:g5ino1-54i.ln1@rander.dk...
 > Jeg har ellers altid hørt at det var en ganske simpel udregning, nemlig på
 > den samlede tilladte totalvægt!
 >
 > Ovenstående trailer har altså en tilladt totalvægt på 310+690=1000 kg.
 Ergo
 > må din bils tilladte totalvægt være 2500, og den skal naturligvis også
 være
 > godkendt til at køre med de 1000 kg på krogen.
 >
 > Bil og trailers egenvægt er uden betydning - det er den samlede tilladte
 > totalvægt der er afgørende, og er den over 3500 kg skal du have et E på
 > kortet.
 >
 > Ja, det er ihvertfald den model jeg altid har hørt...
 >
 > --
 Man skal høre meget før ørerne falder af - og det må dine være   Reglen har aldrig været som du skitserer. Tidligere regler kan jo nu være
 ligegyldige, men for snart mange år siden lavede man dem om, så det nu
 næsten kræver sætteskippereksamen at finde ud af.
 Hvis du ser på
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm vil du kunne se, at udregningsmetoden er helt anderledes, hvilket de øvrige
 også har forsøgt at forklare.
 Kurt
            
             |  |  | 
     Hans L. Jørgensen (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  30-05-04 06:42
 | 
 |  | 
 "Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
 news:40b91fa6$0$279$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
  --
 > Man skal høre meget før ørerne falder af - og det må dine være   > Reglen har aldrig været som du skitserer.
 Prøv nu lige at fortæl manden hvad det handler om stille og roligt. Det er
 da ikke noget forkert i hvad han skriver, blot med tilføjelsen - at
 trailerens totalvægt ikke må overstige bilens tolatvægt, dog med et mindre
 tillæg på 50 kg.
 > Tidligere regler kan jo nu være
 > ligegyldige, men for snart mange år siden lavede man dem om, så det nu
 > næsten kræver sætteskippereksamen at finde ud af.
   -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
            
             |  |  | 
      Reino Andersen (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Reino Andersen
 | 
 Dato :  30-05-04 09:55
 | 
 |  | Hans L. Jørgensen wrote:
 
 > Prøv nu lige at fortæl manden hvad det handler om stille og roligt.
 > Det er da ikke noget forkert i hvad han skriver, blot med tilføjelsen
 > - at trailerens totalvægt ikke må overstige bilens tolatvægt, dog med
 > et mindre tillæg på 50 kg.
 
 Jo - det er forkert, hvad han skriver og ligeså er din tilføjelse.
 
 Følgende regler gælder for biler med en tilladt totalvægt på max. 3500 kg
 med et dertil tilkoblet påhængskøretøj på over 750 kg. Man må altid trække
 et påhængskøretøj på 750 kg eller derunder.
 
 Alle oplysninger findes på bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.
 Det er således underordnet, hvad der bliver reelt bliver fragtet. Det kommer
 i givet fald ind under koblingsbestemmelserne og reglerne for overlæs.
 
 Bilens koblingsvægt 1 er udtryk for, hvad bilen maximalt må trække (have på
 krogen).
 
 Der er to regler, der begge skal overholdes for at kunne nøjes med
 B-kørekort:
 
 1. Det laveste tal af
 
 Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1
 
 må ikke overstige
 
 bilens egenvægt + 50 kg.
 
 
 2. Det laveste tal af
 
 Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1
 
 lagt sammen med
 
 bilens tilladte totalvægt
 
 må ikke overstige 3500 kg.
 
 --
 Reino
 
 
 
 
 |  |  | 
       Torben E (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  30-05-04 15:19
 | 
 |  | 
 "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
 news:9jhuc.2853$PJ.1313@news.get2net.dk...
 >
 > Der er to regler, der begge skal overholdes for at kunne nøjes med
 > B-kørekort:
 >
 > 1. Det laveste tal af
 >
 > Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1
 >
 > må ikke overstige
 >
 > bilens egenvægt + 50 kg.
 >
 >
 > 2. Det laveste tal af
 >
 > Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1
 >
 > lagt sammen med
 >
 > bilens tilladte totalvægt
 >
 > må ikke overstige 3500 kg.
 Hej Reino
 Jeg ved du er inde i reglerne     men jeg fatter ikke en hat af dem    Min bil
 Egenvægt 1350 kg.
 Total         1950 kg.
 Træk med brems  1600 kg.
 Hvad må jeg trække med B kørekort ?
 Torben E
            
             |  |  | 
        Leonard (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  30-05-04 15:43
 | 
 |  | "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 
 >Min bil
 >
 >Egenvægt 1350 kg.
 >Total         1950 kg.
 >Træk med brems  1600 kg.
 >
 >Hvad må jeg trække med B kørekort ?
 
 1400 kg.
 
 Bilens egenvægt plus 50 kg. Og det er trailerens tilladte totalvægt
 der max må være 1400 kg.
 --
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
 
 
 |  |  | 
         Torben E (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  30-05-04 15:38
 | 
 |  | 
 "Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
 news:klsjb0t1n35g1c2q9jbobf9kc3eusofgl6@4ax.com...
 >
 > 1400 kg.
 >
 > Bilens egenvægt plus 50 kg. Og det er trailerens tilladte totalvægt
 > der max må være 1400 kg.
 
 Ok, det var også det jeg regnede med, tat for det
 
 Torben E
 
 
 
 
 |  |  | 
        Henrik B. (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-05-04 18:00
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40b9edcf$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Træk med brems  1600 kg.
 Hvad er det for en baby-vægt?    )
 M.v.h.
            
             |  |  | 
         Torben E (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  31-05-04 18:03
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
 news:40bb6498$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Hvad er det for en baby-vægt?    )
 >
 Haha, det er ikke hvad den _kan_ trække, men hvad den _må_
 Hvad med din       kom igen Henrik    Torben E
            
             |  |  | 
          Henrik B. (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-05-04 18:11
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40bb65b0$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Haha, det er ikke hvad den _kan_ trække, men hvad den _må_
 >
 > Hvad med din       kom igen Henrik    I know......du véd da godt at jeg må trække 1800 kg.    ))
 M.v.h.
            
             |  |  | 
           Torben E (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  31-05-04 18:40
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
 news:40bb6736$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > I know......du véd da godt at jeg må trække 1800 kg.    ))
 Nemlig   _må_  , men _kan_ den     Torben E
            
             |  |  | 
            Henrik B. (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-05-04 18:56
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40bb6e52$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > I know......du véd da godt at jeg må trække 1800 kg.    ))
 >
 > Nemlig   _må_  , men _kan_ den     Øøøøhh, hvorfor skulle den ikke kunne det?
 M.v.h.
            
             |  |  | 
             Torben E (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  31-05-04 19:04
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
 news:40bb718d$0$219$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Øøøøhh, hvorfor skulle den ikke kunne det?
 >
 Det var en joke, fordi min laver flere hk. _kan_ den trække
 mest, jeg er godt klar over en cs = 1800 kg.
 Er du med nu     Torben E
            
             |  |  | 
              Henrik B. (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-05-04 20:48
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40bb73df$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > Øøøøhh, hvorfor skulle den ikke kunne det?
 > >
 >
 > Det var en joke, fordi min laver flere hk. _kan_ den trække
 > mest, jeg er godt klar over en cs = 1800 kg.
 >
 > Er du med nu     Jep, havde det egentlig lidt i baghovedet.    Selv den gamle havde intet problem med 2000++ kg.     Jeg har forøvrigt snakket med Johnny Johansson.   )
 M.v.h.
            
             |  |  | 
               Torben E (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  31-05-04 20:53
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
 news:40bb8bcc$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Jeg har forøvrigt snakket med Johnny Johansson.   )
 Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?
 Torben E
            
             |  |  | 
                Mogens Knudsen (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  31-05-04 20:58
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 31 May 2004 21:53:05 +0200, "Torben E"
 <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 >Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?
 Helt ærligt - og du kører Saab    /Mogens
            
             |  |  | 
                 Henrik B. (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-05-04 21:02
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:ei3nb09m6a12r7q3dq2o0me4lskmttodge@4ax.com...
 > On Mon, 31 May 2004 21:53:05 +0200, "Torben E"
 > <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 >
 > >Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?
 >
 > Helt ærligt - og du kører Saab    Jaaaa sgu.......*GGGGGGGGG*
 M.v.h.
            
             |  |  | 
                 Torben E (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  31-05-04 21:02
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:ei3nb09m6a12r7q3dq2o0me4lskmttodge@4ax.com...
 >
 > Helt ærligt - og du kører Saab    >
 > /Mogens
 Joo, men derfor behøves jeg vel ikke at kende alle menesker    Er det noget med rally ?
 Torben E
            
             |  |  | 
                Henrik B. (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  31-05-04 21:02
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40bb8d7e$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > Jeg har forøvrigt snakket med Johnny Johansson.   )
 >
 > Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?
 Maptun....      M.v.h.
            
             |  |  | 
                 Torben E (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  31-05-04 21:04
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
 news:40bb8f4c$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Maptun....      >
 > M.v.h.
 >
 >
 Ahh, den Johnny, er han leverinsdygtig i 5.2 boxe ?
 Torben E
            
             |  |  | 
       Hans L. Jørgensen (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  30-05-04 19:17
 | 
 |  | 
 "Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
 news:9jhuc.2853$PJ.1313@news.get2net.dk...
 > Hans L. Jørgensen wrote:
 >
 > > Prøv nu lige at fortæl manden hvad det handler om stille og roligt.
 > > Det er da ikke noget forkert i hvad han skriver, blot med tilføjelsen
 > > - at trailerens totalvægt ikke må overstige bilens tolatvægt, dog med
 > > et mindre tillæg på 50 kg.
 >
 > Jo - det er forkert, hvad han skriver og ligeså er din tilføjelse.
 >
 
 Rigtigt ja, - ikke bilens totalvægt, men egenbægt, Sorry.
 
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
       Lars Bisgaard (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Bisgaard
 | 
 Dato :  31-05-04 22:21
 | 
 |  | 
 "Reino Andersen"  Skrev en masse godt og brugbart, men lige et spørgsmål i
 tillæg.
 
 Gælder der 100 % samme regler for biler på gule plader ?
 
 
 
 MVH
 
 Lars Bigaard
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Reino Andersen (31-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Reino Andersen
 | 
 Dato :  31-05-04 22:48
 | 
 |  | Lars Bisgaard wrote:
 
 > Gælder der 100 % samme regler for biler på gule plader ?
 
 Ja.
 
 --
 Reino
 
 
 
 
 |  |  | 
     jan@stevns.net (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  30-05-04 06:52
 | 
 |  | 
 
            "Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev :
 >Man skal høre meget før ørerne falder af - og det må dine være   Der findes en brugbar lim - Casco universallim - den hvide version
 (bruger den skam selv, i store mængder)
 >Reglen har aldrig været som du skitserer. Tidligere regler kan jo nu være
 >ligegyldige, men for snart mange år siden lavede man dem om, så det nu
 >næsten kræver sætteskippereksamen at finde ud af.
 Der gik vist politik i det :)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!
            
             |  |  | 
      Propellen (30-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Propellen
 | 
 Dato :  30-05-04 09:13
 | 
 |  | 
 
            hehe.. Det er sq godt man har det hele i sit kørekort. Så skal man
 bare kigge efter om bilen må trække svinet. Det er da godtnok noget
 forvirrende.    -- 
 /Prop
 Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net
            
             |  |  | 
 |  |