|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Feriecheck Fra : Towli
 | 
 Dato :  25-05-04 16:09
 | 
 |  | Hej gruppe
 
 Jeg skal "sydover" i ferien og vil godt sikre mig (så godt jeg nu kan) at
 min 8 år gamle Citroen AX kan klare de 4-5 tusinde kilometer der ligger
 foran den -bl.a. gennem alperne.
 Bortset fra at chekke bremser, olie, vand og kilerem hvad bør man ellers
 være opmærksom på på så'n en Ax'er -og generelt på en ældre bil, for så vidt
 muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej
 (mit mareridt).
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
  bme (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bme
 | 
 Dato :  25-05-04 16:16
 | 
 |  | >
 > Jeg skal "sydover" i ferien og vil godt sikre mig (så godt jeg nu kan) at
 > min 8 år gamle Citroen AX kan klare de 4-5 tusinde kilometer der ligger
 > foran den -bl.a. gennem alperne.
 > Bortset fra at chekke bremser, olie, vand og kilerem hvad bør man ellers
 > være opmærksom på på så'n en Ax'er -og generelt på en ældre bil, for så
 vidt
 > muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej
 > (mit mareridt).
 >
 
 frisk olie, kølesystem der er iorden, bremser der er iorden - så skulle det
 nu nok kunne gå.
 
 Men husk lige en ekstra rem til generator og gaffatape i spandevis
 
 /bo
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Knudsen (26-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  26-05-04 18:07
 | 
 |  | On Tue, 25 May 2004 17:16:02 +0200, "bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote:
 
 >Men husk lige en ekstra rem til generator og gaffatape i spandevis
 
 Mon ikke !
 Min nye AX GT sprang kileremmen på vej hjem fra ferien. Trods ny bil
 og et feriecheck inden ferien...
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
  Jakob Jeppesen (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  25-05-04 16:22
 | 
 |  | 
 "Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse news:c8vnja$rbc$1@news.cybercity.dk...
 > Hej gruppe
 >
 > Jeg skal "sydover" i ferien og vil godt sikre mig (så godt jeg nu kan) at
 > min 8 år gamle Citroen AX kan klare de 4-5 tusinde kilometer der ligger
 > foran den -bl.a. gennem alperne.
 > Bortset fra at chekke bremser, olie, vand og kilerem hvad bør man ellers
 > være opmærksom på på så'n en Ax'er -og generelt på en ældre bil, for så vidt
 > muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej
 > (mit mareridt).
 >
 
 Tegn et abonnement med europa-dækning hos f.eks. dansk autohjælp
 eller falck, hvis du ikke har sådan noget i forvejen.
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-05-04 16:33
 | 
 |  | 
 > Bortset fra at chekke bremser, olie, vand og kilerem hvad bør man ellers
 > være opmærksom på på så'n en Ax'er -og generelt på en ældre bil, for så
 vidt
 > muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej
 > (mit mareridt).
 
 Tyskland plejer at trække tænder ud på mange gamle biler. Det skyldes ofte
 et dårligt kølesystem hvor bilen ikke kan klare "Stop & Go" kørsel i længere
 tid.
 Det er selvfølgelig fuldstændig utænkelig at man kan undgå at havne i tyske
 bilkøer så bilen SKAL kunne holde til at køre med 0.25 Km/t i mindst en time
 eller mere.
 
 Man får det sjældent afprøvet herhjemme da vi ikke (minus kjøbenhavnere) har
 så voldsomme lange kø'er her.
 
 Du bør som minimum prøve at se om bilen kan starte den elektriske ventilator
 og om den kan holde temperaturen nede. Undersøges ved at lade den stå i
 tomgang i 30 min.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin / Fårevejle (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin / Fårevejle
 | 
 Dato :  25-05-04 16:36
 | 
 |  | Et lille (måske lidt beskidt trick)
 
 Hvis du i øvrigt ikke har brug for et falck-abonnement:
 
 Ring et par dage før og tegn falck-abonnement, du har fortrydelsesret i 14
 dage såfremt turen går fint, og gør den ikke, ja så er du sluppet billigt ;)
 
 Mvh Martin / Der spændte stor campingvogn efter en Lada Samara og kørte
 Europa tyndt i 2002 - UDEN problemer af nogen art!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Olesen (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  25-05-04 16:53
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:40b36687$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 > Du bør som minimum prøve at se om bilen kan starte den elektriske
 ventilator
 > og om den kan holde temperaturen nede. Undersøges ved at lade den stå i
 > tomgang i 30 min.
 
 Så hellere gi' den hele armen til maxspeed, og hold
 den dêr et par minutter.
 Kør så ind til siden og se hvor langt måleren
 går op og og blæseren begynder at snurre.
 Bilen må gerne lugte lidt varm, så den er
 blevet brændt ordentlig igennem.
 
 Måske du sku' få skiftet termostaten hvis
 det er længe siden. Denne kan godt blive
 lidt træg og langsomtreagerende, hvis
 den da reagerer..,o)
 
 Inden du kører, så få skiftet
 olie, filter, luftfilter, altså alle
 de banale ting som ikke koster
 en herregård.
 
 Få bilen afbalanceret, måske ikke
 den ryster ved 90, men på de tyske
 motorveje med måske 130-140 kan
 den måske gøre det alligevel. Og dêt
 er trælst i længden. Ha evt.
 1 ltr. olie med i bagagerummet.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Towli (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Towli
 | 
 Dato :  25-05-04 23:00
 | 
 |  | Mange tak alle!
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
  phk (02-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  02-06-04 15:37
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:40b36687$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Tyskland plejer at trække tænder ud på mange gamle biler.
 
 Det skyldes at folk ikke sørger for at skifte olien inden de kører
 hjemmefra. Når de så kommer ned på den anden side af HH på vej op ad
 bakkerne ved KA er alt vandet i olien fordampet og der er for lidt olie
 tilbage. Resultatet er indlysende.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |