|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | G-kræfter : en eller anden sammenligning ? Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  25-05-04 14:04
 | 
 |  | Hej i gruppen....
 
 Jeg har "googlet lidt rundt", men ikke fundet en sammenligningstabel, hvor
 man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i kurver, under
 opbremsning, acceleration osv. ?
 Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at sammenligne
 superbiler, men derimod de hverdagsagtige konstruktioner vi afgiftsramte
 danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den eneste tilgængelige,
 vil jeg være taknemmelig for et link.....
 
 Lidt ekstra krydderi med konkrete målinger fra racerbiler ville være intet
 mindre end perfekt. Jeg forestiller mig ikke "Formel 1-agtige" tingester,
 men noget som ligner det vi til hverdag ser på danske racerbaner, som f.eks.
 en Yokohamacup bil, eller evt. en DTC-racer (Men det sidste bliver nok
 svært/umuligt)....
 
 Alternativt ved jeg at flere af jer i gruppen har haft et eller andet
 instrument spændt fast på instrumentbordet, som måske har givet et par
 vigtige informationer...
 
 
 Mvh. Mikael Kristiansen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-05-04 16:09
 | 
 |  | 
 > Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at sammenligne
 > superbiler, men derimod de hverdagsagtige konstruktioner vi afgiftsramte
 > danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den eneste tilgængelige,
 > vil jeg være taknemmelig for et link.....
 Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration    --
 Tom
            
             |  |  | 
  Per Wildau (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  25-05-04 19:11
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >> Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at
 >> sammenligne superbiler, men derimod de hverdagsagtige konstruktioner
 >> vi afgiftsramte danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den
 >> eneste tilgængelige, vil jeg være taknemmelig for et link.....
 >
 > Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration    Kan det passe ???
 P3R W!LDAU
            
             |  |  | 
   Ukendt (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-05-04 19:27
 | 
 |  | 
 "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
 news:40b38c0c$0$28838$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > Tom wrote:
 > >> Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at
 > >> sammenligne superbiler, men derimod de hverdagsagtige konstruktioner
 > >> vi afgiftsramte danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den
 > >> eneste tilgængelige, vil jeg være taknemmelig for et link.....
 > >
 > > Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration    >
 >
 > Kan det passe ???
 For mig er 1 G = ingen acceleration og   0 G = vægtløshed.
 Kan ikke lige forstå den artikel du henviser til hvor en prosche trækker 0.6
 G, det skulle jo betyde at man vejer 0.6 gange mindre end normalt    --
 Tom
            
             |  |  | 
    Ukendt (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-05-04 20:10
 | 
 |  | > For mig er 1 G = ingen acceleration og   0 G = vægtløshed.
 
 Men i diverse sideværts påvirkninger, som man er udsat for under
 accelerationer og kursændringer er du jo ikke påvirket af noget G, når du
 holder stille...?
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Wildau (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  25-05-04 20:52
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
 > news:40b38c0c$0$28838$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 >> Tom wrote:
 >>>> Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at
 >>>> sammenligne superbiler, men derimod de hverdagsagtige
 >>>> konstruktioner vi afgiftsramte danskere må nøjes med. Hvis
 >>>> "Superbilslisten" er den eneste tilgængelige, vil jeg være
 >>>> taknemmelig for et link.....
 >>>
 >>> Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration    >>
 >>
 >> Kan det passe ???
 >
 > For mig er 1 G = ingen acceleration og   0 G = vægtløshed.
 >
 > Kan ikke lige forstå den artikel du henviser til hvor en prosche
 > trækker 0.6 G, det skulle jo betyde at man vejer 0.6 gange mindre end
 > normalt    Nej nej.
 Man kalder det 'lille g' ikke 'store G' er en naturkonstant.
 g er tyngdeaccelerationen, den er på 9,82m/s2, det er ikke så lidt af en
 acceleration. Man kan hoppe uf fra en flyvemaskine og opleve den, nå ja, der
 er jo luftmodstand... Men hvis den ikke var der skulle du se acceleration.
 Men der er du vægtløs og du ville opleve jorden accelere lige ind i hovedet
 på dig ...
 Hvis du sidder i en Porche som accelererer, er du påvirket i to retninger
 dels vinkelret på jorden dels parallelt til jorden.
 Man skal så lægge dem sammen, hvilket man gør ved at tegne et rektangel,
 hvor den ene side er 1 og den anden 0,6. Diagonalen er så den resulterende
 g.
 Det bliver så øhhhh...
 P3R W!LDAU
            
             |  |  | 
   Mikael Kristiansen (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  25-05-04 19:28
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 > Tom wrote:
 >>> Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at
 >>> sammenligne superbiler, men derimod de hverdagsagtige konstruktioner
 >>> vi afgiftsramte danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den
 >>> eneste tilgængelige, vil jeg være taknemmelig for et link.....
 >>
 >> Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration    > 
 > 
 > Kan det passe ???
 > 
 Ja, tyngdeaccelerationen er grundet, lavere periferihastighed for kloden,
 højere i DK end der hvor metersystemet hører til    Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
  Per Wildau (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  25-05-04 18:39
 | 
 |  | 
 
            Mikael Kristiansen wrote:
 > Hej i gruppen....
 >
 > Jeg har "googlet lidt rundt", men ikke fundet en sammenligningstabel,
 > hvor man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i
 > kurver, under opbremsning, acceleration osv. ?
 .....
 A Porsche can accelerate from 0-60 mph in about 4 seconds, which is only
 0.6g but it's enough to push you back in your seat. Top Thrill Dragster will
 take you from 0 to 120 mph in just 4 seconds which is equivalent to 1.3g.
 The force of this acceleration puts our organs under pressure. It shifts
 organs from their usual resting in place on top of each other so that they
 become squashed up, or down depending on your orientation at the time. And
 the bends can increase the acceleration further putting more pressure on our
 insides.
http://www.sciencenet.org.uk/news/2003/0303/thrills.html P3R W!LDAU
            
             |  |  | 
  Mikael Kristiansen (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  25-05-04 19:29
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 > Mikael Kristiansen wrote:
 >> Hej i gruppen....
 >>
 >> Jeg har "googlet lidt rundt", men ikke fundet en sammenligningstabel,
 >> hvor man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i
 >> kurver, under opbremsning, acceleration osv. ?
 > 
 > ....
 > 
 > A Porsche can accelerate from 0-60 mph in about 4 seconds, which is only
 > 0.6g but it's enough to push you back in your seat. Top Thrill Dragster
 > will take you from 0 to 120 mph in just 4 seconds which is equivalent to
 > 1.3g. The force of this acceleration puts our organs under pressure. It
 > shifts organs from their usual resting in place on top of each other so
 > that they become squashed up, or down depending on your orientation at the
 > time. And the bends can increase the acceleration further putting more
 > pressure on our insides.
 > 
 > http://www.sciencenet.org.uk/news/2003/0303/thrills.html > 
 Mine søgninger bragte en masse underholdende informationer om vanvittige
 forlystelsesparker.... Det kunne bare ikke bruges    M
            
             |  |  | 
  Lars G (25-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  25-05-04 19:41
 | 
 |  | 
 "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:40b343c1$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej i gruppen....
 >
 > Jeg har "googlet lidt rundt", men ikke fundet en sammenligningstabel, hvor
 > man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i kurver, under
 > opbremsning, acceleration osv. ?
 DE SIDSTE FEM SEKUNDER INDEN SENNAS UHELD >
 http://www.f1journal.com/f1_historie/his_dd_040501a.html " 9.50 sekunder efter at have krydset målstregen havde han tilbagelagt 690
 meter - væggen var 240 meter væk. Hans fod var stadig i bund på speederen og
 farten lå på 303 km/t. Han var lige ved at nå frem til det første stykke
 mørke asfalt , og var tæt på at nå bilens topfart. Alt synes stadig at være
 helt normalt. G-kraften var også normal og var varieret fra 0.29 til 0.25
 det sidste halvandet sekund. "
 " 11.62 sekunder efter at have krydset målstregen dykkede hans hjelm en
 tredje gang. Farten lå stadig på 299 km/t, men han må have lettet lidt på
 bremsen for G-kraften ændrede sig fra -1.04 til -0.61. Måske lettede han på
 bremsen for at undgå at blokkere.
 11.64 sekunder efter målstregen begyndte han at bremse desperat og G-kraften
 reagerede voldsomt: -0.73, -1.30, -1.83. Farten var nede på 291 km/t."
 "12.08 sekunder efter at have krydset målstregen kørte han over endnu et
 bump og gnister føg fra bilens underside. G-kraften lå på -4.70."
 Og det var i 1994 i en F1 !
 Mvh
 Lars G
            
             |  |  | 
  Nicolai (26-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai
 | 
 Dato :  26-05-04 00:50
 | 
 |  | 
 
            Der står lidt på denne side (der handler om Alfa Romeo SZ):
http://home.wxs.nl/~evdbeek/szinter.html "12. The SZ can pull upto 1.4 G. in cornering.... I think it is still
 the champion of the production cars....
 Ferrari 360 F1: 1.13 g. 
 Ferrari 355 F1: 1.13 g. 
 Chrysler Viper VT 1.11 g. ( what a surprise !! ) 
 Lamborgini Diablo VT 1.09 g. 
 Porsche 911 Carrera 1.06 g. 
 Lotus Esprit V8 1.06 g. 
 Ferrari 550 1.04 g. 
 BMW "M Coupe" 1.03 g. 
 Audi S4 Avant: 0.96 g. 
 Volvo V70R AWD: 0.90 g. 
 I have got this information from the Italian carmagazine
 "Quattroruote"."
 MVH
 Nicolai
www.nk-h.dk |  |  | 
  Mikael Kristiansen (26-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  26-05-04 07:56
 | 
 |  | 
 
            Hej igen....
 "Nicolai" <nkh@stolpaaos.dk> wrote in message
 news:6cfacc14.0405251549.4b969aa1@posting.google.com...
 > Der står lidt på denne side (der handler om Alfa Romeo SZ):
 >
 > http://home.wxs.nl/~evdbeek/szinter.html >
 > "12. The SZ can pull upto 1.4 G. in cornering.... I think it is still
 > the champion of the production cars....
 >
 > Ferrari 360 F1: 1.13 g.
 > Ferrari 355 F1: 1.13 g.
 > Chrysler Viper VT 1.11 g. ( what a surprise !! )
 > Lamborgini Diablo VT 1.09 g.
 > Porsche 911 Carrera 1.06 g.
 > Lotus Esprit V8 1.06 g.
 > Ferrari 550 1.04 g.
 > BMW "M Coupe" 1.03 g.
 > Audi S4 Avant: 0.96 g.
 > Volvo V70R AWD: 0.90 g.
 >
 > I have got this information from the Italian carmagazine
 > "Quattroruote"."
 >
 > MVH
 > Nicolai
 Dejligt.... Det var lige præcist hvad jeg søgte.......
 Tak for hjælpen Nicolai
 Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
 |  |