dreng på 2,5 år - slår andre, også sin mor~
Fra : Gorm

Dato : 03-06-04 20:53

Hej
Igennem det sidste ½ års tid har vi haft det problem, at vores dreng på 2,5
år går og slår andre børn (og endda sin mor og far).
Vi har haft forskellige teorier til årsagen. Det er som om at han slår flest
gange når han er hjemme og leger med pigen ved siden af (hun er 4 år). Flest
gange er det når hun leger med noget af hans legetøj at han slår. Nogle
gange har hun ikke hans legetøj og der er ingen indlysende grund - men så
pludselig slår han hende.
Vi har haft den ide at det er fordi han endnu ikke kan udtrykke sig, men når
der nu ikke er en indlysende årsag til at han slår hende, og så alligevel
gør det, så er det vi ikke helt forstår det.
Det er lidt problematisk så jeg håber der er nogle der kan hjælpe os.

Mvh Gorm

Fra : bv

Dato : 04-06-04 07:45

Hej Gorm
Vi har oplevet dette med vores dreng også og kender andre der har prøvet
lignende. Jeg tror såmænd at det er en naturlig fase de skal igennem. Han
skal nok komme ud af det igen, både vores dreng og de andre jeg kender er
også holdt op med efter et stykke tid. De skal bare være lidt bedre til at
udtrykke sig sprogligt og bedre til at modtage beskeder så går det af sig
selv.

---

Fra : Gorm

Dato : 04-06-04 08:38

BV skrev
"bv" <Anonymous@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udtrykke sig sprogligt og bedre til at modtage beskeder så går det af sig

Hej
Hvad gjorde i når jeres dreng slog andre?

Gorm

Fra : bv

Dato : 04-06-04 08:46

"Gorm" <G_D@sletligedettehermail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Han

> Hej
> Hvad gjorde i når jeres dreng slog andre?

Fortælle ham gang på gang, at det måtte han ikke og forklare ham at de andre
blev ked af det når han gjorde det. Hvis det blev ved fik han bare ikke lov
til at lege med andre i et stykke tid. Så falder det på plads til sidst. Det
er vigtigt at man ikke hidser sig op og "belønner" ham på den måde (ved at
give ham opmærksomhed). Udover det kan man belønne ham når han opfører sig
som man gerne vil have det (ved at give ham en is lige pludseligt og
fortælle ham at han er sød nu). På et eller andet tidspunkt forstår han, at
det er meget sjovere at være sød.

---

Fra : Anja Holdum

Dato : 04-06-04 09:12

> [...]
> gør det, så er det vi ikke helt forstår det.
> Det er lidt problematisk så jeg håber der er nogle der kan hjælpe os.

Hej Gorm

Jeg har også en dreng på 2½ som slår og bider.. mest herhjemme. Det er
enormt frustrerende.
Min holdning er at vi ikke må slå igen eller bide da vi så gør lige det vi
siger han ikke må. Dog holder jeg fast i at blive ved med at sige det må han
ikke, til tider hjælper det at flytte ham fra situationen (hvis det er
muligt).
Jeg tror at det der tit sker er at han mangler ord til at sige hvad han
egentlig vil, så han bliver frustreret og i afmagt slår eller bider.
Når så vi oplever at vores barn slår er det oftest sådan at vi reagerer med
at skælde ud... men det lærer ham ikke, at sætte ord på det, der gjorde at
han slog. Derfor bruger jeg meget at tale med ham om hvad der skete før han
slog. Efterhånden kan jeg se det virker men det tager tid.
Hilsen Anja

www.holdum.dk

Fra : Emil Jensen

Dato : 04-06-04 16:40

Hej

"bv" og "Anja" er inde på det rigtige.

Som bv skriver, så er det vigtigt at give ham opmærksomhed i alle
situationer, og ikke kun i de dårlige situationer. For så bliver det "dårlig
kontakt er bedre end ingen kontakt" når han vil have opmærksomhed fra en
voksen eller omverdenen.

Og som Anja skriver, så er det en rigtig god idé at tage en snak med barnet,
men jeg vil gerne understrege at det ikke kun er i situationer hvor det er
noget barnet _ikke_ må. Hvis man kun griber ind i negative situationer, så
bliver det som bv har skrevet.
Istedet skal man snakke om oplevelser hvor det har været hyggeligt, såsom
"Hvor var det hyggeligt at besøge og lege med din fætter igår" eller sådan
noget.
Man kunne også som bv skriver, belønne ham med en is, men jeg synes ikke man
skal fortælle barnet at nu får det en is fordi han er sød, istedet skal det
være noget i retning af "Øj, hvor hygger vi os, jeg kunne godt tænke mig en
is" og deler en is ud til familien.

Held og Lykke, husk at være tålmodig, det tager tid som Anja skriver.

Mvh

Emil