Samværsproblemer
Fra : phk

Dato : 28-05-04 18:28

Skilsmissepar med fælles Forældremyndighed. Moderen vil have
forældremyndigheden formentlig med henblik på at nedsætte samværstiden for
faderen.

Samværet har fungeret i et år hvor børnene har været 40% hos faderen.

Hvis dette samvær har fungeret tilfredsstillende for børnene, hvordan ser
amtet og retten så på dette? Kan det betale sig at rive sig i tøjret?

--
Per, Esbjerg

Fra : René E.

Dato : 28-05-04 20:15

phk wrote:
> [...]
>
> Hvis dette samvær har fungeret tilfredsstillende for børnene, hvordan
> ser amtet og retten så på dette? Kan det betale sig at rive sig i

Det afhænger lidt af om det er en frivillig aftale eller om det er en
afgørelse fra statsamtet.

Hvis det er en afgørelse (om samvær) fra Statsamtet så skal der nok noget
til for at ændre på afgørelsen.

Hvis det er en frivillig aftale så skal der i princippet en helt ny
forhandling til før Statsamtet kan fastsætte samvær. Umiddelbart skal der
være noget "mere" til end at hun får forældremyndigheden alene for at
Statsamtet vil "reducere" samværet til "normal" samvær, men omvendt så er
Statsamterne (endnu) meget tilbageholdende med at lave afgørelser om
deleordninger og holder lidt fast i "traditionerne" om normalsamvær.

Civilretsdirektoratet mener så modsat at ansøgninger om fastsættelse af
hverdagssamvær (udvidelse af normalsamvær) bør efterkommes.

Så jeg vil gætte på at Statsamtet vil reducere med ½ til 1 dag men det er
afhængig af dit forhold til børnene, deres alder og om der kommer "gode"
grunde(påstande) til at reducere.

Retten kan ikke fastsætte samvær, men kan bede om tilsagn fra forældrene om
deres holdninger til omfanget af samvær. Dette tilsagn kan bruges af
Statsamterne til at træffe afgørelse om omfanget af samvær. Men det er
stadig Statsamtet der "bestemmer" omfanget af samværet.

/René

Fra : Allan Ødum

Dato : 30-05-04 08:37

Moderen kan have sine helt egne personlige grunde til at ville
fravriste faderen hans del af forældremyndigheden. Sansynligheden for,
at hun påtænker at træffe beslutninger for børnene, som faderen ikke
er enig i, er overvældende. Det KAN udvikle sig grueligt galt - se
her:
www.alanius.dk
Først reduceres myndigheden for faderen - så fjernes hans efternavn
fra ungerne - og så kan samvær obstrueres.. Der er ingen garantier...

Med venlig hilsen
Allan Ødum

Fra : Allan Ødum

Dato : 30-05-04 08:42

Glemte lige at få med:
Faderen havde stået afgørende stærkere, hvis ungerne havde haft bopæl
hos ham!
Moderen får sansynligvis myndigheden for sig selv, når hun har børnene
boende. Hvorefter hun kan flytte hvorhen i verden hun vil, og faderen
må betale al transport i forbindelse med at se sine børn.