Vitaminpille NEJ tak
Fra : Henrik Jansen

Dato : 28-05-04 08:42

Hvordan hulen får jeg min 2½årige til at spise vitaminpille? Vi har prøvet
adskellige, men ingen vil hun indtage. Vi har prøvet at kvase dem og blande
i youghurt med det resultat at hun ikke ville spise youghurt.
Til hendes retfærdighed skal siges at jeg selv hader den syrlige smag af
børnevita´minpiller, ligesom de voksne jo også smager hæsligt, hvis man ikke
kan sluge dem i et hug.

Findes der ikke nogle vitaminpiller der ikke smager af noget?

L8r
HJ

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-05-04 08:47

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> wrote in message
> [...]
> Til hendes retfærdighed skal siges at jeg selv hader den syrlige smag af
> børnevita´minpiller, ligesom de voksne jo også smager hæsligt, hvis man

Har I prøvet dem som smager af jordbær ?
Dem er vores lidt over 2årige pige helt tosset med.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-04 08:56

Christian B. Andresen wrote:
> "Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> wrote in message
> blande
>
> Har I prøvet dem som smager af jordbær ?
> Dem er vores lidt over 2årige pige helt tosset med.

på apoteket (flere forskellige som jeg har set, blandt andet her i roskilde)
kan man nu købe børnevitaminer i "bland selv" pakker, hvor man kan blande
forskellige smagsvarianter i samme pakke, blandt andet cola smag og
sådan....
det er også tyggetabeletter, som min søn er vild med.....

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Henrik Jansen

Dato : 28-05-04 09:01

Vi har købt os fattig i forskellige smagsvarianter fra apoteket og matas. De
smager alle hæsligt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-04 09:09

Henrik Jansen wrote:
> Vi har købt os fattig i forskellige smagsvarianter fra apoteket og
> matas. De smager alle hæsligt

hvad så med at droppe pillerne, og give hende masser af grøntsager, og prøve
at sætte jer ind i hvilke grøntsager der skal til for at hun får dækket sit
behov

her:
http://www.drugdebate.com/sol/debate/thread.asp?message=280&showall=true
står der feks: Børn mellem 1 og 10 år
Hvis barnet spiser alsidigt, er det ikke nødvendigt med tilskud af vitaminer
og mineraler. Er barnet småtspisende eller meget kræsent, kan det anbefales
at give et tilskud i form af en multivitamin/mineral tablet. Drikker barnet
meget lidt eller slet ingen mælk, kan det være en god idé at supplere med et
kalcium tilskud. Det samme gælder hvis barnet drikker store mængder cola,
som virker afkalkende på knogler og tænder.

der er også gode råd til : Hvordan kan barnet få dækket sit vitaminbehov med
børnevenlig mad?
Starter man dagen med et morgenmåltid bestående af cornflakes med mælk på,
er man godt i gang med B-vitaminer og calcium (kalk). Et glas juice eller
lidt frugt om morgenen giver C-vitaminer. Mange er ikke særlig sultne om
morgenen, derfor skal morgenmaden være nærende, så man ikke behøver at spise
kæmpe portioner. Havregrød og grovbrød giver en god energi og dermed en god
start på dagen. Kan man slet ikke få den slags mad ned om morgenen, kan man
spise frugt. Det sætter de fleste pris på, også om morgenen.
Madpakken er meget omdiskuteret. Skal den indeholde rugbrødsmadder,
burgerboller med salat, eller skal den se anderledes ud? Ikke alle skoler
har køleskabe til børnenes madpakker. Det er man også nødt til at tage
hensyn til, når der skal laves madpakker.
Makrel og torskerogn er sundt pålæg, som de fleste børn kan lide. Det er en
god D-vitaminkilde og dækker det daglige behov. Det er en god idé at drikke
mælk til maden, calcium er meget vigtigt for barnets knogler og tænder. Husk
at give barnet en god tyk skive rugbrød under pålægget.
De fleste børn er glade for spaghetti med kødsovs og lignende retter. Det er
en glimrende kilde til mange vitaminer og gode kulhydrater, men bedst hvis
man kan supplere med råkostsalat eller putte en gulerod i kødsovsen.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 28-05-04 11:46

Hvad med at lade være at fortælle hende at der er en knust pille i maden?

Fra : Henrik Jansen

Dato : 28-05-04 12:47

Det gør vi da heller ikke. Den knuste piller giver maden en grim bismag.

Fra : Carsten Henriksen

Dato : 29-05-04 14:16

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> en glimrende kilde til mange vitaminer og gode kulhydrater, men bedst hvis
> man kan supplere med råkostsalat eller putte en gulerod i kødsovsen.

Nogen idéer til hvad man kan "tillade" sig at komme i kødsovsen uden at
barnet opdager det? Vores kødsovs er snarere grøntsagssovs end kødsovs,
men vi har heller ingen børn endnu...

Mvh Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-05-04 17:38

"Carsten Henriksen" <spamfilter@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen idéer til hvad man kan "tillade" sig at komme i kødsovsen uden at
> barnet opdager det?

Hvorfor må barnet ikke opdage, hvad der er i? *S*

Det er ikke en naturlov, at man skal skjule for børn, hvad de spiser. Fra de
er omkring et års tid, kan de spise som resten af familien.

> Vores kødsovs er snarere grøntsagssovs end kødsovs,
> men vi har heller ingen børn endnu...

Når I får børn laver I bare kødsovsen helt som I gør nu *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Henriksen

Dato : 29-05-04 23:16

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Hvorfor må barnet ikke opdage, hvad der er i? *S*
>
> Det er ikke en naturlov, at man skal skjule for børn, hvad de spiser. Fra de
> er omkring et års tid, kan de spise som resten af familien.

Tjoh, kender dog en del børn (og også nogle voksne) der hader løg,
gulerødder, squash, you name it og som pure nægter at spise noget der
bare har været i den letteste kontakt med den slags, selvom de umuligt
kan smage det (eller også er mine smagsløg bare brændt af, det er jo en
mulighed)..

Mvh Carsten

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-05-04 18:50

Carsten Henriksen wrote:

> [...]
> bare har været i den letteste kontakt med den slags, selvom de umuligt
> kan smage det (eller også er mine smagsløg bare brændt af, det er jo

børn nægter kun at spise det så længe de får lov ;) (groft sagt)....

jeg har også haft unger der nægtede at spise champignon, gulerødder, løg og
peberfrugt..... men hov... hvis man ændrer lidt på tilberedelsen eller bare
udseendet på maden, så er det ikke det samme....

min bonusdatter fik på et tidspunkt den ide at hun ikke kunne lide løg (det
skal siges at løg i vores mad altid er finthakket) og konsekvent spurgte om
der var løg i maden..... (når den var serveret).... da jeg er mindst lige så
stædig som hun, fik et ærligt svar. i retningen af "ja det er der, men de er
så små at du ikke kan finde dem alligevel", og det endte med at hun
alligevel med velbehag spiste maden, og kun efter 1-2 gange brok
efterfølgende, er hele "løgdramaet" stoppet igen ;)

det handler også lidt om at finde ud af HVORFOR ungerne ikke kan lide
madvarerne.....
nogle kan ikke lide konsistensen, andre kan ikke lide smagen... og for nogle
er det bare en grille de har hevet med hjem fra dagplejen, børnehaven eller
endda mor eller far..... men man skal også huske på at ting ændrer smag
under tilberedning, så et barn der ikke kan lide rå gulerødder, elsker måske
kolde kogte gulerødder... man skal bare vænne ungerne til det fra starten,
og lade være med at gøre et stort nummer ud af det ;)

Fra : Nielsen

Dato : 28-05-04 14:41

> [...]
ikke
> kan sluge dem i et hug.
>
> Findes der ikke nogle vitaminpiller der ikke smager af noget?

Hvorfor skal hun have vitaminpiller?

Nielsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-05-04 16:10

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
blande
> i youghurt med det resultat at hun ikke ville spise youghurt.

Jeg kan godt forstå, pigen ikke vil spise yoghurt, hvis hun risikerer, den
smager af knust vitaminpille... føj for søren da!

Men smagen af banan overdøver alt andet end knust vitaminpille, og "alt",
der er indpakket i moset banan glider lige ned.
Så hvis I gemmer en hel pille i noget moset banan og evt. lidt yoghurt,
skulle det kunne lade sig gøre. Et barn på 2½ år skulle det ikke være
nødvendigt at mase en vitaminpille for.

Hilsen Inger

Fra : Henrik Jansen

Dato : 28-05-04 18:48

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så hvis I gemmer en hel pille i noget moset banan og evt. lidt yoghurt,
> skulle det kunne lade sig gøre. Et barn på 2½ år skulle det ikke være

Problemet er ikke størrelsen af pillen, men smagen. Dit "trick" virker
ikke -pillen bliver spyttet ud.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-05-04 19:00

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er ikke størrelsen af pillen, men smagen. Dit "trick" virker
> ikke -pillen bliver spyttet ud.

Ok - kunne I så prøve med en "bolle" af most kartoffel og grønsager med god
brun sovs (om I så vil supplere med banan - tja...)?

Eller er ideen, at I selv sidder og sluger vitaminpillen med Ah! og Mmmm! -
men pigen får IKKE én, før hun selv be'r om den?
Hun tager næppe skade af et stykke tid uden vitaminpiller her i sommertiden.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-04 19:04

Henrik Jansen wrote:
> [...]
> meddelelse news:40b75646$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...

> Problemet er ikke størrelsen af pillen, men smagen. Dit "trick" virker

ok, nu er det jeg sidder undrende tilbage.... alle svar der indebærer et
godt råd omkring aflevering af pillen, bliver afvist, men de der omhandler
at droppe pillen helt bliver ignoreret*G*

medmindre barnet er ualmindeligt kræsen eller småtspisende, er der ingen
grund til at give hende en vitaminpille, og især ikke en grund der ikke kan
klares med lidt kreativ madlavning....
så jeg vil gerne slå et slag for at overveje at droppe de piller som hun
alligevel ikke gider og muligvis endda ikke har brug for, til fordel for en
glad og tilfreds datter.....