3årig der spytter
Fra : Jane

Dato : 27-05-04 12:18

Jeg passer af og til to drenge på 8 og 3.
Problemet er den lille spytter, især i mit
ansigt. Jeg har prøvet at smide ham i seng,
så han kan stå der, alene på værelset, men
samme sekund man vil tage ham op, spytter
han igen. Kan nogen give et fif til hvordan
man skal gøre? Jeg skal jo som barnepige
ikke "opdrage" på knægtene, men må gerne
kunne holde ud at være der. Jeg har ikke så
mange erfaringer med at være barnepige, men
normalt (de sidste par måneder) har det gået
fint, og han plejer at være en sød dreng.

Jeg kan jo godt regne ud han bare prøver
grænser af, men hvordan giver jeg ham den
grænse som siger "jeg vil ikke have du spytter"?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Povl

Dato : 27-05-04 15:25

Jane skrev:

[Klip]
> Jeg har prøvet at smide ham i seng,
> så han kan stå der, alene på værelset
[Klip]

Nu er det jo ikke noget svar på dit spørgsmål, men jeg synes ikke man skal
sende børn i seng når de er uartige. Sengen skal være et sted, hvor børnene
kan slappe af og føle sig trygge. Det bliver efter min mening ødelagt, hvis
man bruger sengen som straf.
Så er det bedre bare at sende barnet ind på værelset.

Povl

Fra : Jane

Dato : 27-05-04 16:38

Povl skrev i <news:40b5fa22$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Så er det bedre bare at sende barnet ind på værelset.

JO det lyder fint, men..
På hvilken måde vil du sørge for barnet bliver derinde?
Han kan jo gå...

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Povl

Dato : 28-05-04 09:24

Jane skrev:

> På hvilken måde vil du sørge for barnet bliver derinde?

Det er nok også en dårlig måde at håndtere den situation. Det Inger skriver
lyder som det rigtige at gøre.

De tilfælde, hvor jeg har sendt en af mine drenge ind på værelset, er det
som regel endt med, at jeg lidt efter er gået ind og har prøvet at snakke
med ham.
Og det sker da også, at den ældste af drengene /selv/ går ind på værelset og
lukker døren, hvis han er sur på mig.

Povl

Fra : Jane

Dato : 28-05-04 11:12

Povl skrev i <news:40b6f738$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Det er nok også en dårlig måde at håndtere den situation. Det Inger
> skriver lyder som det rigtige at gøre.

Det blev heldigvis slet ikke nødvendigt at prøve.

Han var en engelbasse i dag. Flink til det hele og sød
til at tage tøj på og spise morgenmad. Hans mor og jeg
haar snakket om at hun plejer at sætte ham ind på værelset
og sige han skal blive der til han er sød, og dagplejemoren
sagde at han vist var træt i går, så vi er enige om han
nok har været halvsløj. Men jeg er glad for at det gik
godt i dag, begge drengene var artige og vi grinede os
igennem det hele. I går var jeg helt desperat fordi det
jo ikke er sjovt at blive spyttet i ansigtet hele tiden
og at blive slået så meget at brillerne ryger af.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-05-04 15:48

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansigt. Jeg har prøvet at smide ham i seng,
> så han kan stå der, alene på værelset, men
> samme sekund man vil tage ham op, spytter

Jeg er enig med Poul i, at det ikke er hensigtsmæssigt at bruge sengen som
"fængsel" - og du har jo også selv konstateret, at det ikke virker.

Kan nogen give et fif til hvordan
> man skal gøre?

Jeg skal jo som barnepige
> ikke "opdrage" på knægtene, men må gerne
> kunne holde ud at være der.

Og det at lære de to unge mennesker, at andre også skal kunne holde ud at
være i nærheden af dem ER da også en form for opdragelse, skulle jeg mene

> Jeg kan jo godt regne ud han bare prøver
> grænser af, men hvordan giver jeg ham den
> grænse som siger "jeg vil ikke have du spytter"?

Måske er det den holdning, at "han prøver grænser af", der giver problemer?
Reelt kan du jo ikke forhindre ham i at spytte, hvis det er det, han VIL
(med mindre du binder en ble for munden på ham - så du har tabt magtkampen
på forhånd.

Hvis du i stedet tænker, at han er ved at prøve, hvad der sker, når han gør
noget bestemt, bliver det til et samarbejde om, hvad der egentlig sker, og
ingen af jer taber ansigt.

F.eks. kunne du du sige til ham, at du kan se, han gerne vil spytte - og det
kan han gøre i toilettet/håndvasken/ude på græsplænen, you name it - men
valget er sted er dit, ikke barnets.

Næste gang han spytter, siger du "remsen" - og spytter han på dig igen,
tager du ham venligt, men bestemt ved hånden og fører ham til stedet: "DER
kan du spytte. DER er det ok.
- pause - Det er ikke ok at spytte på mig. Jeg synes, det er ulækkert. Jeg
vil ikke ha' det."

Hilsen Inger

Fra : Jane

Dato : 27-05-04 16:40

Inger Pedersen skrev i <news:40b5ffb1$0$3054$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> stedet: "DER kan du spytte. DER er det ok.
> - pause - Det er ikke ok at spytte på mig. Jeg synes, det er ulækkert.

Super! Jeg vil prøve at vise ham toiletkummen i morgen
så den store kan få lov at spise sin morgenmad i fred
og ikke skal have spyt ud over skolebøgerne og i maden.
Måske slipper jeg også for spyt på brillerne efterhånden.
Det var lige et råd jeg kunne bruge.

Jane

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-05-04 16:47

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Det var lige et råd jeg kunne bruge.

Det tænkte jeg nok
Og jeg har endnu ikke været ude for et spyttende barn (jeg har nu ikke set
så mange), hvor det ikke har virket: Opstandelsen går af foretagendet -
magtkampen forsvinder, og alle er glade.

Hilsen Inger

Fra : Winnie feldtmose

Dato : 28-05-04 20:30

Jeg passede 2 drenge på et tidspunkt hvor den største havde en mani med at
sparke især når man lå og så tegnefilm i sofaen...biler var også sjove at
kaste efter mig og andre, forældrene sagde at hvis de sparkede mig skulle
jeg sparke igen (så de kunne mærke det gjorde ondt) og det samme med
biler...mange gange ved de jo ikke det gør ondt så må de jo prøve hvordan
det er ...jeg ville prøve at spytte igen på ham og se om han syntes det var
ligeså sjovt som han åbenbart syntes det er at spytte på dig..

bare et forsøg...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-05-04 20:50

"Winnie feldtmose" <w_feldtmose@flirt.dk> skrev i en meddelelse

...jeg ville prøve at spytte igen på ham og se om han syntes det var
> ligeså sjovt som han åbenbart syntes det er at spytte på dig..

Og er det, han lærer, så ikke, at når man bare er den største, må man godt
bide/slå/spytte?
Det er kun de små, der ikke må...

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 23:42

I stedet for at "isolere" barnet på værelset, som er en afvisning, ville jeg
foreslå en anvisning i stedet. Give ham et alternativ til at spytte.

Hvad er forskellen i måden, at møde barnet på i følgende eksempel:
Et barn løber i svømmehallen. Det må man ifølge svømmehallens regler ikke.
En Livredder råber: "DU MÅ IKKE LØBE!!!" og ser sur ud.

En anden livredder går hen til barnet sidder sig på hug for at komme i
øjnhøjde og siger: "Gå i stedet for." og smiler til barnet.

Det handler om at give udtryk for, at 'Du er okay, jeg er okay, det er din
handling, som ikke er okay'.

Mvh
Michael Bas

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-05-04 09:29

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> I stedet for at "isolere" barnet på værelset, som er en afvisning, ville
jeg
> foreslå en anvisning i stedet. Give ham et alternativ til at spytte.

Jamen hov! Det har jeg sørme da heller ikke argumenteret for.

- klip -

> Det handler om at give udtryk for, at 'Du er okay, jeg er okay, det er din
> handling, som ikke er okay'.

Nemlig.

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-05-04 17:47

> En Livredder råber: "DU MÅ IKKE LØBE!!!" og ser sur ud.

Problemet i at råbe "DU MÅ IKKE LØBE" og se sur ud er ikke så meget den sure
mine.... problemet er, at hjernen (ikke mindst de mindstes med færre
erfaringer) har umanerligt svært ved at vende negative ordrer til postive.

Når man fortæller barnet, hvad det IKKE må, skal det selv bøvle med at finde
ud af, hvad det egentlig er, det må.

> En anden livredder går hen til barnet sidder sig på hug for at komme i
> øjnhøjde og siger: "Gå i stedet for." og smiler til barnet.

Han kunne også have råbt (med sur mine) "GÅ STILLE!"

Jeg er dog helt enig i, at den venlige mine hjælper på det hele. *S*
Men vigtigst er, at man formulerer, hvad barnet SKAL i stedet for at råbe,
hvad det IKKE må gøre.

Prøv engang at observere, hvordan forældre taler til deres børn - nogle
bruger stort set kun de såkaldte negationer - altså fortæller hele tiden det
barnet IKKE må. Ofte endda før barnet selv er kommet på ideen.

I stedet for at sige "Pas på - du må ikke vælte saftevandet!" er det bedre
med "Brug begge hænder til at holde glasset".

Frem for at råbe "Du må IKKE gå ud på gaden" er det bedre med "Du skal blive
inde på fortovet". Specielt dette eksempel behøver man kun forestille sig,
hvad der kan ske, hvis barnets opmærksomhed vækkes så sent, at det kun
hører, fanger, opfatter og reagerer på sidste del af de to sætninger........

Mvh. Lisbeth

Fra : Jane

Dato : 29-05-04 08:22

Winnie feldtmose skrev i

> så må de jo prøve hvordan det er ...jeg ville prøve at spytte igen på
> ham og se om han syntes det var ligeså sjovt som han åbenbart syntes
> det er at spytte på dig..

Jeg har ikke lyst til at spytte eller slå ham.
Det virker ikke så pædagogisk.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : N I E L S

Dato : 29-05-04 03:09

> [...]
>
> Jeg kan jo godt regne ud han bare prøver
> grænser af, men hvordan giver jeg ham den
> grænse som siger "jeg vil ikke have du spytter"?

Jeg tror ikke man skal gøre for meget ud af at det er et barn på 3 år man
har med at gøre. Ligesom man ville have gjort overfor andre voksne, kan man
jo bare 'blive sur' og nedtone samværet lidt, så skal ungen nok forstå at
det er upopolært at opføre sig dårligt. Og når det så bliver for kedeligt
ikke at blive underholdt, kommer barnet selv hen og søger forsoning. Dette
skal man naturligvis imødekomme, evt. med en bemærkning om hvorvidt
vedkommende er færdig med at spytte.

Denne metode har af og til fungeret her i hytten, men det kræver en vis
balance imellem at være behørig kærlig og grænsesættende. Det skulle jo
nødig ende med at man bærer nag overfor barnet og ignorerer og nægter at
tale med det.

Det er en dårlig idé at bruge sengen som straf. Børn skal i det hele taget
ikke straffes, men klart gøres opmærksomme på hvad man ikke gider finde sig
i.

N I E L S

Fra : Jane

Dato : 29-05-04 08:24

N I E L S skrev i <news:40b7f064$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> voksne, kan man jo bare 'blive sur' og nedtone samværet lidt, så skal

Så du vil blive siddende og lade ham spytte dig i ansigtet til
han blev træt af det?

> ungen nok forstå at det er upopolært at opføre sig dårligt. Og når det
> så bliver for kedeligt ikke at blive underholdt, kommer barnet selv

Jeg vil tro han syntes det er så fascinerende at jeg finder mig
i alting at han vil finde det ganske underholdende at blive ved
med at spytte.

> taget ikke straffes, men klart gøres opmærksomme på hvad man ikke
> gider finde sig i.

Jeg tror netop denne metode ikke vil gøre ham opmærksom på at
jeg ikke vil finde mig i det - det vil jo virke omvendt som om
jeg netop finder mig i alting?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : N I E L S

Dato : 01-06-04 20:47

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev

> Så du vil blive siddende og lade ham spytte dig i ansigtet til
> han blev træt af det?

Er det ikke muligt at bevæge sig uden for rækkevidde, uden helt at forsømme
dit ansvar?
N I E L S

Fra : Jane

Dato : 02-06-04 11:35

N I E L S skrev i <news:40bcdcd3$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Er det ikke muligt at bevæge sig uden for rækkevidde, uden helt at
> forsømme dit ansvar?

Jo, men det er sgu da synd for den store at lade den lille
spytte på ham og så jeg bare går ind i stuen fordi jeg vil
uden for rækkevidde. Det ville jo lære den store, at de
voksne er ligeglade hvis der er nogen som gør dig noget, og
du må lære at klare dig selv.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : N I E L S

Dato : 03-06-04 02:42

> [...]
> uden for rækkevidde. Det ville jo lære den store, at de
> voksne er ligeglade hvis der er nogen som gør dig noget, og

Jeg havde opfattelsen af at det kun var dig han spyttede på. Mon ikke det
bliver mindre intressant at spytte når den man spytter på går sin vej og
N I E L S

Fra : Jane

Dato : 03-06-04 07:07

N I E L S skrev i <news:40be81ab$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg havde opfattelsen af at det kun var dig han spyttede på.

Nej han spyttede på alting til jeg holdt ham så han kun kunne
spytte på gulvet hvilken han så gjorde i ret lang tid så der
blev totalt ulækkert og vådt.

> bliver mindre intressant at spytte når den man spytter på går sin vej og

Så du syntes den store på 8 skulle gå sin vej og tage i skole
uden morgenmad og være sulten, og lære lillebror at man kan få
sin vilje bare man spytter på andre og have køkkenet for sig
selv?

Jane
--
æbleksrog.dk

Fra : N I E L S

Dato : 03-06-04 12:38

N I E L SN I E L S

> [...]
> uden morgenmad og være sulten, og lære lillebror at man kan få
> sin vilje bare man spytter på andre og have køkkenet for sig

Nej, det mener jeg ikke. Jeg siger bare at her i huset fungerer det når man
'bliver sur' og ikke gider lege. Jeg mener det gælder om at sende et signal
der siger 'spyt og der er ingen der gider lege'. Og 'lad være med at spytte,
så gider vi godt igen'. Fuldstændig som hvis det var en ældre.

Det morsommeste barnet kan forestille sig, er vel hvis man kan få alles
opmærksomhed rettet mod sig og stå og råbe i ophidselselse og hvad ved jeg,
og så oven i købet underholde med at ligge med bunden i vejret og tørre spyt
op.

Det kunne være at grunden til at barnet spytter netop er for at få
opmærksomhed. Og så hellere negativ opmærksomhed end slet ingen. Og dette er
selvfølgelig et problem, som skal løses helt fra bunden. Keder barnet sig,
bliver barnet forsømt, er det vredt osv.

Jeg tror ikke isolationsfængsling er sagen. Særligt ikke i barnets seng, som
jo gerne skulle være et dejligt sted at være, men et signal om at man ikke
bliver socialt accepteret hvis man spytter og så i øvrigt prøve at finde ud
af om det bare er for sjovt, eller om der ligger noget bag spytteriet.

N I E L S

Fra : Jane

Dato : 03-06-04 14:21

N I E L S skrev i <news:40bf0d4f$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Nej, det mener jeg ikke. Jeg siger bare at her i huset fungerer det
> når man 'bliver sur' og ikke gider lege. Jeg mener det gælder om at

Men det nytter jo ikke at den store ikke kan få morgenmad?

> Det morsommeste barnet kan forestille sig, er vel hvis man kan få
> alles opmærksomhed rettet mod sig og stå og råbe i ophidselselse og

Jeg har ikke prøve at stå og råbe og skrige så det ved jeg ikke.

> Det kunne være at grunden til at barnet spytter netop er for at få
> opmærksomhed. Og så hellere negativ opmærksomhed end slet ingen. Og

Tja når han ikke vil spise ikke vil lege og kun vil slå og sige man
er dum og heller ikke vil se fjernsyn så får han lov til at kede sig.
Han får ikke ekstra positiv opmærksomhed af mig når han spytter.

> Jeg tror ikke isolationsfængsling er sagen. Særligt ikke i barnets

Så jeg skal hellere "fængsle" storebror i stuen med morgenmaden og
efterlade den lille alene i køkkenet hvor han kan få sin vilje og
rasere det hele? Det lyder ærligt talt ret dumt i mine ører at lære
ham man får sin vilje og kan jage de andre væk hvis man bare spytter
på dem elelr slår dem. Forestil dig ham i Tivoli med den holdning:
man kan bare spytte og slå de andre børn til de skrider så kan man
få legetøjet for sig selv... og senere i voksenlivet...

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Nette

Dato : 03-06-04 15:30

"Jane" skrev
> [...]
> uden for rækkevidde. Det ville jo lære den store, at de
> voksne er ligeglade hvis der er nogen som gør dig noget, og

Jeg synes, du skulle spørge moderen, hvordan hun gerne vil have du reagere i
disse situationer. Du skriver, at du passer dem ind imellem, hvorfor man må
formode, det ikke er dig der er hovedansvarlig for deres
opførsel/opdragelse.

Prøv at få en snak med moderen omkring det hele og sig endelig til hende, at
du er lidt i vildrede over hvordan du skal reagere. - Den slags er ikke et
minus at indrømme, kun et plus, for det betyder at du tænker over, hvordan
du er sammen med ungerne.

Nette

Fra : Jane

Dato : 03-06-04 21:38

Nette skrev i <news:40bf35a1$0$3058$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg synes, du skulle spørge moderen, hvordan hun gerne vil have du
> reagere i disse situationer.

Jo, det har jeg gjort.
Hun siger:
1) grib hans håndled
2) Sig "det vil jeg ikke have"
3) Anbring ham på værelset.
4) sig "nu kan du blive der til du er en sød dreng"

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Nette

Dato : 03-06-04 21:49

"Jane" skrev i en meddelelse

> Jo, det har jeg gjort.
> Hun siger:

Ok, jamen så er det vel bare det du skal gøre?

Nette

Fra : Jane

Dato : 03-06-04 22:01

Nette skrev i <news:40bf8e8a$0$3058$14726298@news.sunsite.dk>:

> Ok, jamen så er det vel bare det du skal gøre?

Som sagt har det ikke været nødvendigt, da han er
blevet sig selv igen. Men skulle problemet komme
igen vil jeg prøve den der med toilettet.

Jane
--
æbleskrog.dk