tænder
Fra : Gorm

Dato : 25-05-04 09:15

Hej

Jeg (vi) har en dreng på næsten 2,5 år. I en lang periode havde han kun
fortænder forneden og foroven. I den periode har han gået og bøjet tænderne,
således at han i dag (hvor han har næsten alle tænder) har udviklet et
overbid - dvs at nogle tænder sidder som overbid og andre ikke.
Mit spørgsmål er så, kan man gøre noget nu for at få tænderne til at sidde
mere hensigtsmæssigt, eller skal vi vente. Er der nogen der har nogle
erfaringer de kan øse af.

Mvh Gorm

Fra : karsten klaaby

Dato : 25-05-04 09:43

> Mit spørgsmål er så, kan man gøre noget nu for at få tænderne til at sidde
> mere hensigtsmæssigt, eller skal vi vente. Er der nogen der har nogle
> erfaringer de kan øse af.
>
> Mvh Gorm

Hej

Spørg tandlægen når du skal derop, det er ved at være ved denne tid det
første tandlægebesøg er. Et godt råd er dog at bruger han sut, så giv den
væk til f.eks fugleungerne.

MVH Pia

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 01-06-04 09:33

Hej Gorm.

Jeg tror ikke, at du skal være bekymret for dit barns tænder. Da jeg var
lille brugte jeg sut hele tiden (iflg min mor), med det resultat at mine
fortænder nærmest sad vandret ud i luften!! Og i dag har jeg iflg min
tandlæge et af de flotteste tandsæt, han ser. Mine tænder sidder helt lige
og jeg har ikke det mindste overbid!!

Min egen søn på 21 mdr har fået alle sine tænder, men de er kæmpestore, og
sidder derfor ind over hinanden. Jeg ringede til min tandlæge og spurgte, om
det var noget, der skulle gøres noget ved nu. Men han sagde, at det ville
rette sig, når han fik de blivende tænder. Både fordi kæben bliver større,
men at man heller ikke kan regne med, at fordi man har "grimme" mælketænder,
at man så også får grimme blivende tænder.

Men er du i tvivl så ring til din egen tandlæge eller børnetandplejen. Har
han forresten ikke været til tandlæge endnu? I nordjyllands amt kommer alle
børn til tandlæge omkring 2-års alderen.

Mvh. Rikke.