Hvilken vinkel må de sidde i?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-05-04 20:28

en 3 mdr gammel spædbarn.

Må vel ikke sidde i en 90 graders vinkel i sofaen med støtte fra puderne i
siderne? eller hvad?

Må de "stå" - imens man holder under armene for at hjælpe med balancen og
vægten?

Skulle der ske noget ved at mit barn ligger i en 50 graders vinkel og får
sutteflaske? og hvad med vandret?

- ,skyldes en intern diskution i familien ;)

Fra : SE

Dato : 24-05-04 23:41

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sutteflaske? og hvad med vandret?
>
> - ,skyldes en intern diskution i familien ;)

Barnet må ikke "sidde rigtigt", altså med ryggen lodret, da der ikke er
ordentlig understøttelse i den stilling.
Han hun må gerne sidde/ligge skråt, i kortere tidsrum (20-25 minutter) hvis
der er god understøttelse (ingen luft i mellem) - tænk på ammestilling, den
er jo også tit skrå.

Barnet må gerne "stå", men skal holdes fast om brystkassen og må ikke lægge
vægt på benene. Altså ikke noget med lige at slippe let "for sjov" for at se
om han/hun kan holde balancen.

Man må altså gerne lave "hoppe-lege" med barnet på skødet, men kun hvis
barnet ikke har vægt på benene.

Det skulle være den "seneste viden" - jeg spurgte sundhedsplejersken om
netop de samme ting da min søn var 3 måneder (5 uger siden) og svarene står
i hans "barnets bog".

/se

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 25-05-04 09:33

> [...]
lægge
> vægt på benene. Altså ikke noget med lige at slippe let "for sjov" for at

Jeg har da siden men søn var ca. 2 mndr. gammel ladet ham stå mens jeg holdt
ham i armene eller brystet, og det lyder da fuldstændigt tåbeligt at man
ikke må, er der nogen der har en forklaring på hvorfor man ikke må det ?

Jeg kan sige at han elsker og stå nu som 3 1/2 måned gammel, selvfølgelig
mens jeg holder ham.

Mvh.
Lars Helmer Andersen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-05-04 12:47

Men hvad med 50-graders-vinkel under sutteflaske-givning?

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 25-05-04 13:37

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men hvad med 50-graders-vinkel under sutteflaske-givning?

Herhjemme går vi efter devisen, hvis han kan lide det, så er det sikkert
udmærket.

Så hvis dit barn ikke kløjes i mælken og ellers spiser godt, så brug den
vinkel I har det godt med, for en af de ting jeg har lært, (og jeg har lært
mange nye ting de sidste 3 1/2 måned ;)), er hvis mor er træt og stresset
når jeg kommer hjem, så er min søn det også, så husk at tænke på jer selv.

Mvh.
Lars Helmer Andersen

Fra : SE

Dato : 25-05-04 15:35

"Lars Helmer Andersen" <lha@SKRIDofficeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan sige at han elsker og stå nu som 3 1/2 måned gammel, selvfølgelig

Selvfølgelig må de gerne stå, men man må ikke lade dem bære deres egen vægt
i stående stilling, da knoglerne og musklerne overhovedet ikke er klar til
den belastning. Et barn på 2-3 måneder har meget små/svage ben og en stor
overkrop og hoved - hvorimod et barn som har nået stå-selv alderen har
proportionerne mere i orden.

Men selvfølgelig - jeg skal da ikke bestemme hvad folk gør med deres
børn...... Har da oplevet én i min mødregruppe som løftede sin 3 uger gamle
datter op ved at hive i den ene arm.
Jeg prøvede bare at forklare hvordan de skulle støttes, hvis de gerne ville
stå op.

/se

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 25-05-04 17:37

> [...]
gamle
> datter op ved at hive i den ene arm.
> Jeg prøvede bare at forklare hvordan de skulle støttes, hvis de gerne

Det var slet ikke ment som kritik, men mere som et spørgsmål til hvorfor dog
ikke, da det jo sagtens kunne være noget med ryg/hoved eller lign.

Min søn ville gerne blive holdt oppe på sine ben da han var 2 mndr., men
kunne selvfølgelig ikke stå selv, så det eneste jeg kan se er hvis Martins
barn ikke kan holde sit hovedet selv kan det blive ubehageligt for barnet,
men så skal barnet jo nok fortælle det :)

Mvh.
Lars Helmer Andersen

Fra : Jan Andreasen

Dato : 25-05-04 17:43

Nu er det jo selvfølgelig svært at definere rigtigt og forkert mht. til
børn...men efter at have hørt på flere venner, der lige har fået børn ,samt
jeg selv har pløjet div. bøger og infomationer igennem om emnet. ( er selv
gravid nu) så er det SE´s indlæg der anses for det mest korrekte ifølge de
nyeste undersøgelser..ja, de finder jo hele tiden ud af noget man helst ikke
må og helst skal gøre osv..

Men at gøre som barnet bedst kan li´er måske ikke altid løsningen ( som der
skrives i et andet indlæg), f.eks. hvis nu barnet bedst kan lide at ligge
med hovedet til venstre når den sover...det er jo ikke så godt, da hovedet
så kan blive"skævt"/fladt...så det bedste råd er nok at følge evt. råd i
får fra jeres sundhedsplejerske...

Hun kan helt sikkert fortælle hvem der har "vundet" familie
diskutionen...!!!

mvh
Lene

Fra : Nette

Dato : 01-06-04 01:04

"Martin / Fårevejle" skrev i en meddelelse
> [...]
> sutteflaske? og hvad med vandret?
>
> - ,skyldes en intern diskution i familien ;)

Og den diskussion er jeg bange for i aldrig helt for vis for.
Fordi....
Jeg har hørt sundhedsplejersker der siger det ene, nogle der siger det
andet. Læger der ligeledes er uenige.
Jeg har endnu aldrig set nogen undersøgelse, der på skrift har vurderet, at
børn ikke må sidde op, stå op med støtte osv. i den alder.
Og med det i baghovedet, så har det været lovligt her, så snart lysten har
været der.

Den lille på nu fire måneder, har, siden han var en måned gammel, siddet i
autostolen. Ligeledes har han siddet i skråstolen. Nu sidder han flot og
behageligt i sofaen og i barnevognen uden anden støtte end ryglænet. Vi
lader ham dog ikke sidde der længe af gangen, det er en meget dum stilling,
der gør at det er svært at mærke sig selv 100%, som man nemmere kan, hvis
man ligger ned.
Min nuværende sundhedsplejerske holder med mig i min teori.

50 graders stilling under fodring ved jeg ikke lige noget om, men hvis
barnet kan lide det sådan, selvom man kan undre sig over det ikke hellere
vil have hovedet tilbage, så er der vel ikke noget i vejen for at gøre det,
så længe det foregår med lidt støtte fra mor/far.

Nette