Skrigende nabobørn
Fra : Nic

Dato : 22-05-04 17:20

Hej!

Jeg har nogle naboer i opgangen ved siden af, der har nogle unger der
jævnligt skriger temmeligt voldsomt, som om de får seriøse tæsk.

Vi snakker her om hvad jeg gætter på er en somalisk familie, med børn fra ca
5-10 år.

Hvor galt skal de være før man burde henvende sig til myndighederne?. (Jeg
kender intet til dem, så kan ikke fornemme om der er noget galt)

At det generer mig som nabo kan jeg leve med, men hvis de unger nu bliver
mishandlet eller lign?

Nogen med gode forslag?
--

Nic

(remove all xyz from email address to reply)

Fra : Cat

Dato : 22-05-04 17:39

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kender intet til dem, så kan ikke fornemme om der er noget galt)
>
> At det generer mig som nabo kan jeg leve med, men hvis de unger nu bliver

Hvis du tror, de bliver slået, så skal du reagere. Det er ikke længere
tilladt at revse børn, og alle bør lære det, hvis de skal bo i Danmark. Hvis
du henvender dig til myndighederne, og der ikke er noget galt, så er det jo
bare godt for ungerne. Hvis myndighederne kommer, familien siger, at de ikke
slår, og myndighederne går igen, så har samfundet sendt et signal: man må
ikke slå.

Tine

Fra : Nic

Dato : 22-05-04 17:55

> [...]
ikke
> slår, og myndighederne går igen, så har samfundet sendt et signal: man må

Og hvis myndigheder kommer, der intet er, og så har jeg sikkert endnu bedre
naboer . . . ?

Fra : Cat

Dato : 22-05-04 18:55

> Hvis
> ikke

> Og hvis myndigheder kommer, der intet er, og så har jeg sikkert endnu
bedre
> naboer . . . ?

Det kan jeg godt se. Kan det gøres anonymt - eller sådan at myndighederne
ikke siger til familien, hvem anmelderen er?

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-05-04 19:03

"Cat" <dd@ee.dk> skrev i en meddelelse

> bedre
> >
> Det kan jeg godt se. Kan det gøres anonymt -

Måske - men så skal der være nogle konkrete begrundelser, som gør, at
socialforvaltningen vil tage underretningen alvorligt og ikke blot se den
som et forsøg på nabo-chikane.

> eller sådan at myndighederne
> ikke siger til familien, hvem anmelderen er?

Nej.
"Anmeldte" personer har ret til at se sagens akter, hvad der vel også er
rimeligt nok.
Herunder. hvem der underretter, og hvad der er underrettet for.

Men Nic: Ville det være HELT umuligt at banke på døren, næste gang, børnene
skriger og venligt spørge, om der er noget galt, eller om der er noget, du
kan hjælpe med?

Du beskriver ikke skrigeriet nærmere, men ørepine eller ondt i maven kan
også få børn til at skrige.

Du spørger om, hvor galt, det skal være.
Jeg citerer fra Serviceloven:

"§ 36. Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra
forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller
nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed
eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen."

Hvis du alvorligt mener, de får seriøse tæsk, gælder § 36.
Herudover er der en såkaldt skærpet underretningspligt for offentligt
ansatte via deres arbejde.

Hilsen Inger

Fra : Nic

Dato : 22-05-04 21:10

> Nej.
> "Anmeldte" personer har ret til at se sagens akter, hvad der vel også er
> rimeligt nok.
> Herunder. hvem der underretter, og hvad der er underrettet for.'
Skidt.

> Men Nic: Ville det være HELT umuligt at banke på døren, næste gang, børnene
> skriger og venligt spørge, om der er noget galt, eller om der er noget, du
> kan hjælpe med?
Jeg skal ikke have fingrene i maskinen med ikke-danskere. Intet med racisme,
men deres mentalitet er ofte en anden en danskeres.

> Du beskriver ikke skrigeriet nærmere, men ørepine eller ondt i maven kan
> også få børn til at skrige.
Også når der kommer nogle SERIØSE dunk i bygningen - lyder som noget stort og
tungt der bankes ind i væg'en - og nej, det er ikke rytmiske bevægelser ;)

Noteret . . .

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-05-04 21:35

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skal ikke have fingrene i maskinen med ikke-danskere. Intet med
racisme,
> men deres mentalitet er ofte en anden en danskeres.

Tja... du får det til at lyde som om, alle danskere har samme mentalitet -
der er nu nogen stykker, jeg nødigt vil sættes i bås med - og der såmænd nok
en hel del, der nødigt vil sættes i bås med mig

> Også når der kommer nogle SERIØSE dunk i bygningen - lyder som noget stort
og
> tungt der bankes ind i væg'en - og nej, det er ikke rytmiske bevægelser ;)

NIX!
Det er ikke til at vide, hvad der sker, og hvem eller hvad der bliver kastet
rundt med, men det lyder alvorligt nu.

> Noteret . . .

Jeg kan godt forstå, du synes, det her er træls.
Ingen af os bryder sig om at skulle henvende sig til kommunen om mennesker,
der er tæt på - hvad enten det gælder familie eller naboer.

Men, Nic: Den dag, det - måske - er gået helt galt, og Ekstrabladet står
uden for din dør og vil have en kommentar til, hvorfor du IKKE gjorde noget,
selv om "alle i nabolaget vidste"...
Hvordan vil du så have det?

Hilsen Inger

Fra : Nic

Dato : 22-05-04 19:03

> Det kan jeg godt se. Kan det gøres anonymt - eller sådan at myndighederne
> ikke siger til familien, hvem anmelderen er?

Da de ikke har naboer til den anden side eller ovenpå, er det enten mig eller
underboen . . .

Fra : Lars

Dato : 22-05-04 19:43

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> wrote in message
> Da de ikke har naboer til den anden side eller ovenpå, er det enten mig
eller
> underboen . . .

Kan du ikke sende en anonym fax, fra en tankstation?

/Lars

Fra : Nic

Dato : 22-05-04 21:10

> eller
> >

> Kan du ikke sende en anonym fax, fra en tankstation?

Stadig ikke de store muligheder for at gætte forkert . . .:)

Fra : Lars

Dato : 23-05-04 07:09

> Stadig ikke de store muligheder for at gætte forkert . . .:)

Hvis du nu underskriver dig "posten", "skraldemanden", "reklameuddeleren"
eller noget i den retning.........

/Lars

Fra : Lars

Dato : 23-05-04 07:32

Hej igen,

Jeg er lige blevet opærksom på enlignende problemstilling i gruppen
dk.videnskab.jura under overskriften "Anmeldelse af børnefamilie". Måske du
også kan tjekke den tråd?

/Lars

Fra : Nic

Dato : 23-05-04 08:44

> Jeg er lige blevet opærksom på enlignende problemstilling i gruppen
> dk.videnskab.jura under overskriften "Anmeldelse af børnefamilie". Måske du
> også kan tjekke den tråd?

Tak! - Kigger!

Fra : Povl

Dato : 22-05-04 23:03

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse

> Da de ikke har naboer til den anden side eller ovenpå, er det enten mig
eller
> underboen . . .

Kunne du ikke tale med underboen og høre, hvad de mener om sagen.

Det er godt nok en vanskelig problemstilling, som får mig til at tænke på,
hvordan jeg ville have reageret i din situation.

Jeg ville nok have talt med nogle af de andre beboere i opgangen til at
starte med, for at høre, om de også havde hørt noget og spørge, hvad de
synes. Det forudsætter naturligvis, at man er på talefod med nogle af de
andre beboere.

Så ville jeg henvende mig til viceværten og tale med ham og høre, hvad han
synes om sagen. Måske han har hørt noget fra andre beboere, eller har et
forslag til, hvad jeg kan gøre. Det forudsætter naturligvis, at man er på
talefod med sin vicevært

Ved du om børnene går i institution? For så skulle man da mene, at
pædagogerne havde bemærket noget.

Venlig hilsen: Povl

Fra : Nic

Dato : 23-05-04 08:45

> [...]
> starte med, for at høre, om de også havde hørt noget og spørge, hvad de
> synes. Det forudsætter naturligvis, at man er på talefod med nogle af de
Min egen underbo siger han intet hører - men måske jeg kunne spørge deres
underbo . . .

> Ved du om børnene går i institution? For så skulle man da mene, at
> pædagogerne havde bemærket noget.

Aner det ikke :(

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-05-04 21:09

22/05/04 19:55CatWpMrc.1496$Vf.38411@news000.worldonline.dk

> Det kan jeg godt se. Kan det gøres anonymt - eller sådan at myndighederne
> ikke siger til familien, hvem anmelderen er?
>
> Tine

No problemas.

Selvfølgelig kan en anmelder behadles anonymt, men kommunen er jo nødt til
at vide hvem du er, det får familien jo ikke at vide.
--
Vh Kevin
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-05-04 21:37

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan en anmelder behadles anonymt, men kommunen er jo nødt til
> at vide hvem du er, det får familien jo ikke at vide.

Det tror jeg nu nok, de gør, hvis de spørger.
De har altså krav på aktindsigt.
- og er det egentlig ikke godt nok af hensyn til DERES retssikkerhed?

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 23-05-04 10:04

"Inger Pedersen" skrev i en meddelelse
> Det tror jeg nu nok, de gør, hvis de spørger.

Det gør de også. Jeg taler af erfaring...!!!!
Prøv bare at tænke på alle de problemer der har været i rockerreleterede
sager. Folk tør ikke stå frem og anmelde, fordi de får deres navne at vide.
Og selvfølgelig skal de også have det at vide, som du er inde på af deres
retssikkerhed.

Nic,- Jeg vil nødig virke racistisk, men jeg har engang selv boet lige over
en somalisk familie. De måtte i følge deres overbevisninger ikke opdrage på
deres børn, før de var otte eller ni år eller noget i den stil. Der foregik
der også skrig, skrål, larm og bank konstant, men det var ungerne, der
gjorde det. Det konstanterede vi en dag vi var i vaskehuset samtidig med
dem. Udefra kunne vi se, hvordan de kravlede op i vindueskarmene og hoppede
ned på gulvet, hvordan de virkelig bogstaveligt HANG sig i gardinerne. Så
måske er det sådan noget der sker også i dette tilfælde.

MEN det skal anmeldes. For søren da!!!! Hvis der finder hårde og voldsomme
overgreb sted, så er det da frygteligt ikke at få det stoppet. De stakkels
børn.

Nette

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 23-05-04 00:17

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> wrote in message

> Nogen med gode forslag?
> --

På en god sommerdag hvor naboen har vinduerne åbne, ringer du til
politiet og fortæller, at du gik forbi på fortovet og hørte skrig fra
lejligheden.

Fra : Allan Ødum

Dato : 23-05-04 07:08

NÃ¥r her er tale om en somalisk familie, har du oplevet noget, som
hallalhippierne kalder kulturberigelse.
Jeg har lidt om kulturberigelse mv. her:
www.alanius.dk/hyg/heste/of.php
www.alanius.dk/hyg/opslag/2k-06-24.php
www.alanius.dk/hyg/heste/k2-04-28.php
www.alanius.dk/hyg/opslag/2k-08-13.php

Med venlig hilsen
Allan Ødum
www.alanius.dk

Fra : vadmand

Dato : 23-05-04 09:08

"Allan dum" <rager@ikkedig.dk> skrev i en meddelelse

> Når her er tale om en somalisk familie, har du oplevet noget, som
> hallalhippierne kalder kulturberigelse.

Vrøvl. Ingen kalder klitorisomskæring for andet end et voldsomt og
modbydeligt overgreb.

"En yndet form for polemik
består i det probate trik
at dutte folk en mening på
hvis vanvid alle kan forstå"

KUMBEL

Per V.

Fra : Allan Ødum

Dato : 23-05-04 14:14

>Vrøvl. Ingen kalder klitorisomskæring for andet end et voldsomt og
>modbydeligt overgreb.

Jeg kan så ikke helt komme i tanke om positive eksemlpler på
indvandrernes kulturberigelse af det danske samfund.. De repræsenterer
problemer.

Med venlig hilsen

Allan Ødum
Rigtigdansker

www.alanius.dk

Fra : vadmand

Dato : 23-05-04 22:19

> Jeg kan så ikke helt komme i tanke om positive eksemlpler på
> indvandrernes kulturberigelse af det danske samfund.. De repræsenterer
> problemer.

Ikke større problemer end fordomsfulde "rigtigdanskere" som dig.

Hvorfor fiser du ikke hjem til mudderpølen dk.politik.indvandring til dine
fladpandede meningsfæller?

Per v.

Fra : Jane

Dato : 27-05-04 12:12

Nic skrev i <news:40af7dc7$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Jeg har nogle naboer i opgangen ved siden af, der har nogle unger der
> jævnligt skriger temmeligt voldsomt, som om de får seriøse tæsk.

Jeg har prøvet et par gange at henvende mig til myndighederne
om den slags. Sidste gang havde jeg en nabo med en treårigt
barn som kun havde ordforrådet: nej, stop og lad vær. Hun skreg
og der blev lavet bumpe lyde, også klokken tre om natten.
Især lige efter far kom hjem (var taxachauffør) og de efter-
følgende 2 timer...

Jeg snakkede med naboerne om det og boligforeningen sagde at de
havde snakket lidt om det, og man måske burde gøre noget men de
ville se tiden an. Til sidst blev det for meget for mig, for
jeg skal også kunne leve med mig selv bagefter hvis der skete
noget med pigen. Jeg meldte dem, og valgte ikke at være anonym.

Jeg bad kommunen tage kontakt til dem, og se om de havde brug
for hjælp evt. aflastningsfamilie (det må også være svært at
bo fire voksne og et barn i en lillebitte toværelses og kun tale
russisk). Tre dage efter flyttede de. Mit gæt er de er på flugt
fra kommunen, netop fordi de tæskede pigen.

Da jeg havde meldt dem sagde de andre naboer "nå ja det burde
man vel have gjort" og "det var nok derfor, de flyttede så
pludselig". Jeg ved i dag desværre ikke om pigen er ok. Men
jeg kan leve med mig selv.

Jane
--
æbleskrog.dk