prædikener på mp3
Fra : Masseiah@paradis.tdc~

Dato : 02-06-04 18:26

Jeg ønsker hermed at anbefale jer denne side med prædikener, i denne månede
er det om traditionen og den katolske vranglære

http://home.no/oeindergaard/download.html

Ole

---

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-04 18:35

On Wed, 2 Jun 2004 19:25:34 +0200, <Masseiah@paradis.tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg ønsker hermed at anbefale jer denne side med prædikener, i denne månede
>er det om traditionen og den katolske vranglære

Det imponerer mig virkelig, som alle I kristne grupperinger slås og
slås og slås

Jesus kom sandelig for at slå splid og ikke fred :D
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 02-06-04 18:57

I news:ds3sb0lav1lpuvtoksnnl9rpogm6s9kmac@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Det imponerer mig virkelig, som alle I kristne grupperinger slås og
> slås og slås
>
> Jesus kom sandelig for at slå splid og ikke fred :D

Og hvad skulle det så kunne bibringe til trådens emne, bortset fra den
sædvanlige omgang Malka'ske jødiske had mod anerledes troende?

Ud over at rakke ned på andre, hvad er så dit formål med at følge
denne gruppe?

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor virkelig der sker noget*

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-06-04 19:43

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message
> [...]
> sædvanlige omgang Malka'ske jødiske had mod anerledes troende?
>
> Ud over at rakke ned på andre, hvad er så dit formål med at følge

Vi lever i eit "kristent" land, der "kristendommen" gjennomsyrer nesten alle
samfunsfungsjoner. Derfor er det å gjera seg kjent med "kristendommen"
nødvendig for å forstå det samfunnet vi leveri.

Vi må rekna med å møta, for eksempel adventister, i alle offentelige
posisjoner, (også i private forhold). Derfor er det nyttig, samfunsmessig, o
gjera seg kjent med tankegangane som "styrer" "kristenfilket".

Det er ein ulempe at "kristne" flest må provoserast, ofte meget sterkt, for
å ta stilling i "kontrosivelle" spørsmål. Det er beklagelig at så mange
mangler evnen til å skilja mellom sak og person.

Ellers er eg overbevist om at alle "kristne" har godt av å bli gjort
oppmerksome på "opposisjonen" sine motforestillinger.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-04 20:30

On 2 Jun 2004 20:43:05 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Vi lever i eit "kristent" land, der "kristendommen" gjennomsyrer nesten alle
>samfunsfungsjoner. Derfor er det å gjera seg kjent med "kristendommen"
>nødvendig for å forstå det samfunnet vi leveri.

Lige præcis.

Fra : Peter

Dato : 02-06-04 20:00

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Det imponerer mig virkelig, som alle I kristne grupperinger slås og
> slås og slås
>
> Jesus kom sandelig for at slå splid og ikke fred :D

Så er du og Cyril i sandhed blandt de få eneste kristne der er tilbage i
denne verden, uanset om i kalder jer for tilhængere af smovser troen.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-04 20:31

On Wed, 2 Jun 2004 20:59:59 +0200, "Peter" <peter@hotmail.com> wrote:

>Så er du og Cyril i sandhed blandt de få eneste kristne der er tilbage i
>denne verden, uanset om i kalder jer for tilhængere af smovser troen.

Du er så dum, at du ikke engang har evnet at sætte dig ind i, hvordan
man skriver dansk. Du er i sandhed dit navn værdigt. *plonk*

Fra : Masseiah@paradis.tdc~

Dato : 02-06-04 20:13

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Det imponerer mig virkelig, som alle I kristne grupperinger slås og
> slås og slås

Vi slås ikke, men det er en nødvendighed at informere om det der er forkert,
det du siger passer simpelthen ikke, vi skal lade Gud kæmpe for os og ikke
være efter andre, men det betyder altså ikke at vi ikke må informere om hvad
der er forkert.

Men har nogle katolikker frelsen kun på grundlag af Jesus så er alt jo
iorden, men der er stadig nogle ting der er forkert i kirken som skal
forklares

Ole

---

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-04 20:36

On Wed, 2 Jun 2004 21:12:38 +0200, <Masseiah@paradis.tdcadsl.dk>
wrote:

>Vi slås ikke, men det er en nødvendighed at informere om det der er forkert,

Problemet er, at I hver især mener, at de andre mener noget forkert,
og der er flere hundrede eller tusinder kristne grupperinger.

Allerede fra start af deltes de kristne op i to grupper. Siden har I
bredt jer mere og mere på grund af indbyrdes uenigheder.

>det du siger passer simpelthen ikke,

Nå, ikke?

Vi kan lade tonen på denne gruppe tale for sig selv

>vi skal lade Gud kæmpe for os og ikke være efter andre, men det betyder altså ikke at vi ikke må informere om hvad
>der er forkert.

Forkert?

Siger hvem?

Du siger, at den katolske kirke er forkert på den. Det mener den
katolske kirke bestemt ikke selv, om end de ikke tilhører den
brovtende skare, der tror, at de har sandheden.

>Men har nogle katolikker frelsen kun på grundlag af Jesus så er alt jo
>iorden,

Hvem siger det?

Det kan være, at du tror det, men det kan godt være, at sandheden er
en anden.

Døm ikke, at du ikke selv skal dømmes, siger jeres gud.

>men der er stadig nogle ting der er forkert i kirken som skal
>forklares

Jo, men spørgsmålet er, hvem der er den rette til at forklare det.

Fra : Thomas KBH

Dato : 02-06-04 23:41

Hmmm
Det er da utroligt som voksne mennesker kan føre en samtale der ikke rokker
sig ud over tilsvinings karakteren.

Nu er jeg ny i denne gruppe og derfor skulle jeg måske slet ikke blande mig,
men tværtimod bare slette dk.livssyn.kristendom fra min liste over grupper
jeg abonnerer på.

Det virker utrolig tydeligt at de fleste af jer ikke har lyst til at nærme
jer hinanden, eller på nogen måde acceptere at i har forskellige syn på
forskellige ting. Det er sgu det der er mest synd(digt) i denne gruppe, hvis
i spørg mig(hvilket i ikke har gjort, men jeg svare alligevel)
Og nu til spørgsmålet:
Kan man tillade sig at dømme andre???

Så vidt jeg kan se, så er det i følge NT ikke tilladt at dømme andre, på den
ene side... Men da Kristus som Guds åbenbaring på jorden også sætter en
masse standarter, siger en masse sætninger, som ikke er svære at forstå
normative, bliver det svært ikke at få den opfattelse at der er ting som
skal gøres, der er måder der skal tros på, der er handlinger der skal
gøres(specielt i forhold til artikel VI i Den Augsburgske Bekendelse)[som er
folkekirkens bekendelses skrift]

Ergo så siger skrifterne og traditionerne at der er noget vi skal og noget
vi ikke skal. Må vi så fordømme dem der ikke gør som vi? hmmm den er svære,
men som jeg læser det så kan og må vi ikke dømme andre i forhold til
frelsen(der ene og alene er Guds forud bestemte frelse) men vi skal hjælpe
andre til forståelse.

Forståelse har så igennem tiden betydet mange forskellige ting, fra at slå
indianer i hovedet med bibelen til religions dialog med muslimer i dag.

Jeg ved godt at dette ikke er de vise sten, men bare et forsøg på min
udlægning af det at være folkekirkelig kristen.
Venlig Hilsen
Thomas

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-06-04 07:53

"Thomas KBH" <basmads@india.com> wrote in message

Først litt "udiskutabelt" formellt.

Du har åpna ein ny trød, derfor bør du bruka nytt subjekt.

> Hmmm
> Det er da utroligt som voksne mennesker kan føre en samtale der ikke
rokker
> sig ud over tilsvinings karakteren.

Godt observert.
Er du så istand til å istand til å "analysera" fakta på ein antropologisk
måte?

> [...]
hvis
> i spørg mig(hvilket i ikke har gjort, men jeg svare alligevel)

Der er ca 20 000 varianter, sekter og trussamfun under den "kristne"
paraplyen. Den er 2000 år gamal.
Gjennomsnittelig har "kristendommen" gjennomgått ein mutasjon med splitting
og nær ein metermofose kvart 150 år.

> Og nu til spørgsmålet:
> Kan man tillade sig at dømme andre???

Eg trur at du stiller gale spørsmål. Eg trur det er meir fornuftig å å leita
etter grunnleggande årsaker en det å diskutera virkninger.

Har kristendommen innebyggd "kvaliteter" som i konsekvens fører til alle
desse "uenigheter"? Islam har vore svært stabil til samanlikning.

Vi bør vera klar over at ca. 3% av befolkningen, værda over, har
ekstremistiske tendenser, politiske eller religiøse.

> [...]

> skal gøres, der er måder der skal tros på, der er handlinger der skal
> gøres(specielt i forhold til artikel VI i Den Augsburgske Bekendelse)[som

Er det mulig at det er trusgrunlaget som forutsetter uenighet?

> [...]

> men som jeg læser det så kan og må vi ikke dømme andre i forhold til
> frelsen(der ene og alene er Guds forud bestemte frelse) men vi skal hjælpe

"Misjonsbefalingen" eksisterer. Er det mulig at det er tolkingen
/fortolkingen av den som er "uhensigtsmessig"?

HM

Fra : Thomas KBH

Dato : 03-06-04 08:23

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Thomas KBH" <basmads@india.com> wrote in message
>
> Først litt "udiskutabelt" formellt.
>
> Du har åpna ein ny trød, derfor bør du bruka nytt subjekt.
Det har du fuldstændig ret i, bortset fra at denne tråd har udviklet sig som
den har og derfor er mit indlæg bare en forsettelse. Jeg er meget
intereseret i reaktioner fra de personer der indtil nu har skrevet med på
tråden.

> Er du så istand til å istand til å "analysera" fakta på ein antropologisk
> måte?
Jeg ved ikke om jeg er istand til at analysere på nogen speciel måde, jeg
ved at jeg bestreber mig på ikke at være fordømmende og prøver altid at
sætte mig ind i spørgsmålet og 'den andens' take inden jeg svarere.

> [...]
> paraplyen. Den er 2000 år gamal.
> Gjennomsnittelig har "kristendommen" gjennomgått ein mutasjon med

Det har du ret i vi udvikler os hele tiden, men vi bliver også nød til at
diskurtere hvor det er vi står nu.

> [...]
> Vi bør vera klar over at ca. 3% av befolkningen, værda over, har
> ekstremistiske tendenser, politiske eller religiøse.

Jeg tror at for mig, så er det om vi må dømme andre en praktisk måde at tage
fat i hele kristendommens natur på. altså de metafysiske lag.

> "Misjonsbefalingen" eksisterer. Er det mulig at det er tolkingen
> /fortolkingen av den som er "uhensigtsmessig"?

I følge min fortolkning så er missionsbefalingen blevet misbrugt til skamme.
Den bruges til at slå mennesker i hovedet med i stedet for at hjælpe og
oplyse.
men der er også andre steder i NT hvor der er ting vi skal. Eksempelvis er
den eneste vej til herren igennem Kristus, Paulus bruger loven(på mange
måder) men han siger også at vi Skal følge den...

Jeg har ikke mere tid lige nu, men håber jeg svare på dine udsagn
VH
Thomas

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-06-04 09:21

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om jeg er istand til at analysere på nogen speciel måde,

Det synes eg er trist

> jeg
> ved at jeg bestreber mig på ikke at være fordømmende og prøver altid at
> sætte mig ind i spørgsmålet og 'den andens' take inden jeg svarere.

Uten belæring?

> splitting
>
> Det har du ret i vi udvikler os hele tiden, men vi bliver også nød til at
> diskurtere hvor det er vi står nu.

Ja, men viktigere, hvorfor.

> leita
>
> Jeg tror at for mig, så er det om vi må dømme andre en praktisk måde at
tage
> fat i hele kristendommens natur på. altså de metafysiske lag.

Altså, "kristendommen" er eit budskap, først og fremst til deg, ikkje til
alle andre?

> I følge min

> fortolkning

Oppfatter du "tolking" og "fortolking" som synonomer?

> så er missionsbefalingen blevet misbrugt til skamme.
> Den bruges til at slå mennesker i hovedet med i stedet for at hjælpe

> og oplyse.

HM

Fra : Thomas KBH

Dato : 03-06-04 13:42

> Det synes eg er trist

Det kan godt være det er trist, jeg ser det nu som et værn imod at blive
lukket fast, altså kun at have en måde at analysere på.
Jeg prøver at være åben og bruger for et eksempel i mit syn på NT både
diakrone og synkrone tilgange.

> Uten belæring?

I den grad uden belæring, jeg kan aldrig og vil aldrig kunne belære andre om
kristendom. Forstået på den måde at jeg ikke kan trække en bestemt holdning
ned over andre. Jeg kan fortælle om min måde at forstå på og på den måde
oplyse og forhåbenlig inspirere.

> Ja, men viktigere, hvorfor.

Der vil jeg ikke give dig ret. førstepunkt på dagsorden må være at jeg er
her nu! anden punkt på dagsordnen må så være hvordan er jeg kommet her.
osv....

> tage
>
> Altså, "kristendommen" er eit budskap, først og fremst til deg, ikkje til
> alle andre?

Jeg forstår ikke hvordan du ud fra det jeg skriver kan slutte dette?

> Oppfatter du "tolking" og "fortolking" som synonomer?

Ja og det er ifølge politikens nudanske ordbog også rigtigt at gøre. Men
hvorfor spør du?

Thomas

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-04 13:39

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Det imponerer mig virkelig, som alle I kristne grupperinger slås og
> slås og slås

Det er ikke noget, vi selv har fundet på i kirken. Det er vor højhellige arv
fra kristendommens jødiske rødder, og en arv, vi er stolte af. Tænk sig, om
den kristne tro fungerede som andre store religioner, hvor den slags debat
var udelukket i teologidiktaturets navn.

Enhver ved, at hvor der er to jøder, er der mindst tre meninger, ligesom
enhver, der har overværet en jødisk religiøs diskussion, har erfaret, at der
er meget lille afstand fra meningsudveksling i høj lydstyrke og til direkte
korporlig debat.

Det er blot en ekstra charme - for jøde først og dernærst for græker

Mr. D

Fra : Britt Malka

Dato : 06-06-04 14:06

On Sun, 6 Jun 2004 14:39:16 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Det er ikke noget, vi selv har fundet på i kirken.

Det starter da ellers allerede kort efter Jesus' død. Der er uenighed
om, hvem der skal lede den nye kirke, der er uenighed om, hvordan
enkerne skal behandles, og der er dybe splittelser imellem de jødiske
kristne og hedningekristne.

>Det er vor højhellige arv
>fra kristendommens jødiske rødder, og en arv, vi er stolte af.

De jødiske rødder blev hurtigt luget væk. Det var svært at omvende
hedninge til en tro, der krævede, at man fx ikke spiste svinekød, at
man holdt mælk og kød adskilt, og shabbatten skulle overholdes og
mange andre krav, som jøder skulle efterleve.

>Tænk sig, om
>den kristne tro fungerede som andre store religioner, hvor den slags debat
>var udelukket i teologidiktaturets navn.

Debat er en god ting, men jeg opfatter ikke det, at kalde anderledes
troende for at være "vranglære" som værende "debat".

>Enhver ved, at hvor der er to jøder, er der mindst tre meninger,

Korrekt.

> [...]
>er meget lille afstand fra meningsudveksling i høj lydstyrke og til direkte

Det er ikke mit indtryk, men måske kommer det an på miljøet?

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-04 23:18

> De jødiske rødder blev hurtigt luget væk.

Ikke det teologiske skænderi

> Det er ikke mit indtryk, men måske kommer det an på miljøet?

Måske

Mr. D

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-06-04 20:23

Goddag Masseiah@paradis.tdcadsl.dk

Den Wed, 2 Jun 2004 21:12:38 +0200 skrev Masseiah@paradis.tdcadsl.dk om
Re: prædikener på mp3 :

> [...]
MTD> kæmpe for os og ikke være efter andre, men det betyder altså ikke
MTD> at vi ikke må informere om hvad der er forkert.

Idet du føler dig nødsaget til at påpege en bestemt trosretning og sige
: Det her er forkert, dømmer du, og dermed lever ikke selv op til det,
du påstår at forkynde.

Hele tre ting gør du her:

- Du dømmer andre (det må du ikke)
- Du fremhøver dig selv (du påpeger at du kan pege andres fejl ud og
fremhæver "det sande") og dermed bryder
- Kærlighedsbudet

MTD> Men har nogle katolikker frelsen kun på grundlag af Jesus så er alt
MTD> jo iorden, men der er stadig nogle ting der er forkert i kirken som
MTD> skal forklares

Jeg er ikke sikker på, at du er den rette til jobbet., Måske var der
noget med at feje for egen dør først?

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-06-04 20:38

Goddag Masseiah@paradis.tdcadsl.dk

Den Wed, 2 Jun 2004 21:28:24 +0200 skrev Masseiah@paradis.tdcadsl.dk om
Re: prædikener på mp3 :

MTD> du har ret i at vi ikke må dømme, men vi må godt bedømme

Hvilket ikke er det, du gør.

Men du er du ud på at ændre uhensigtsmæssig adfærd, eller blot ud
på at omgå det, så du kan fortsætte det, du gør?

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-06-04 20:39

Goddag Masseiah@paradis.tdcadsl.dk

Den Wed, 2 Jun 2004 21:29:46 +0200 skrev Masseiah@paradis.tdcadsl.dk om
Re: prædikener på mp3 :

MTD> Men jeg siger jo også at der godt kan være katolikker der er
MTD> frelste så der er jo håb

Kun Gud kan dømme. Du kan ikke dømme hvem er frelst og hvem er ikke. til
det har du ej heller den nødvendige myndighed.

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-06-04 20:39

Goddag Britt

Den Wed, 02 Jun 2004 21:31:20 +0200 skrev Britt Malka om Re: prædikener
på mp3 :

BM> Du er så dum, at du ikke engang har evnet at sætte dig ind i,
BM> hvordan man skriver dansk. Du er i sandhed dit navn værdigt. *plonk*

Ha! Fjolset røg helt af sig selv i min kill-filter

Linux Rulez!

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-04 20:42

On Wed, 2 Jun 2004 21:39:10 +0200, Cyril Malka <news@nytestamente.org>
wrote:

>Ha! Fjolset røg helt af sig selv i min kill-filter

Ha, smart!

Måske kunne man bare tage alle, der hedder Peter ... Der lader til at
være en tilbøjelighed ved dette navn til at ryge i mit killfilter i
hvert fald.

Fra : Stefan Holm

Dato : 02-06-04 23:28

Cyril Malka <news@nytestamente.org> writes:
> Goddag Britt

> Ha! Fjolset røg helt af sig selv i min kill-filter

Du må hellere rette det til "mit kill-filter" før Britt opdager at du
heller ikke har evnet at osv.

--
Stefan Holm
"Mount Everest. Forbidding, aloof, terrifying.

Fra : Britt Malka

Dato : 03-06-04 08:38

On 03 Jun 2004 00:28:19 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>Du må hellere rette det til "mit kill-filter" før Britt opdager at du
>heller ikke har evnet at osv.

Det behøver Cyril ikke. Som du ved, er han ikke født og opvokset i det
herlige kongerige Danmark, og det er forståeligt, at han bytter om på
"en" og "et". Det gør selv jyder. Selv jyder, som arbejder i dansk
sprognævn.

I øvrigt kan jeg sagtens tilgive dumme folk (her tænker jeg på
Peteren). Dumme folk ryger ikke i mit kill-filter. Det gør derimod
folk, der både er dumme og opfører sig ledt.

FUT: dk.snak.mudderkast - hvor jeg ikke er iblandt børnene dér i
øvrigt, men slås endelig videre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-04 08:17

Goddag Masseiah@paradis.tdcadsl.dk

Den Wed, 2 Jun 2004 21:44:43 +0200 skrev Masseiah@paradis.tdcadsl.dk om
Re: prædikener på mp3 :

MTD> Du har ret, men det er heller ikke det jeg gør

Selvfølgeligt er det det, du gør. du dømmer hvad er sandt og ikke sandt,
hvem tager fejl og hvem har "sandheden" (dig, naturligvis).

At du ikke vil indrømme det ændrer ikke noget ved sagen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-04 08:23

Goddag Stefan

Den 03 Jun 2004 00:28:19 +0200 skrev Stefan Holm om Re: prædikener på
mp3 :

SH> Du må hellere rette det til "mit kill-filter" før Britt opdager at
SH> du heller ikke har evnet at osv.

Jeg venter med glæde til den dag du overhovedet kommer til at skrive
noget fornuftigt, eller blot som har med emnet dk.livssyn.kristendom at
gøre. Det har du ikke præsteret i mange måneder.

Se, denne gruppe hedder ikke dk.malka.er.dumme men dk.livssyn.kristendom

Den slags indlæg er mere velkommen på dk.snak.mudderkastning hvor dit
indlæg FUT'es til.

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-04 08:34

Goddag Thomas

Den Thu, 3 Jun 2004 09:22:47 +0200 skrev Thomas KBH om Re: prædikener på
mp3 :

TK> I følge min fortolkning så er missionsbefalingen blevet misbrugt til
TK> skamme. Den bruges til at slå mennesker i hovedet med i stedet for
TK> at hjælpe og oplyse.

Vi kommer da ikke udenom at ifølge kristendommen så:

1) Alle dem, der ikke tror på Jesus dør (eller går i helvedet eller
andet)

2) Man skal derfor "redde" de "stakler" ved at omvende dem.

Misbruget ligger da tydeligvis i selve buskabet.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-04 14:22

Goddag Thomas

Den Thu, 3 Jun 2004 14:54:41 +0200 skrev Thomas KBH om Re:
Missionsbefaling [WAS: prædikener på mp3] :

TK> Du har ret i at det er en måde at tolke NT på, den blev dog mest
TK> brugt under korstogene og ved erobringen af den nye verden.

Ukorrekt, den bruges sandeligt stadig flittigt den dag i dag og det er
jo det, der står i de kristne skrifter. Alle dem, der ikke tror på Jesus
ryger i svinget.

Du kan kaste et blik på det, der siges i denne her nyhedsgruppe for at
se, at der forkynder man stadig væk.

Det er jo i de kristne skrifter, både i evangelierne og i Paulus' breve.
Himlen er kun til medlemmer.

TK> Ja og det med alle for håndværende midler.
TK> Jeg vil heller ikke benægte at der er folk i dag der bruger den
TK> tolkning. Men og stort MEN jeg vil skønne at ca. 50-60% af den nye
TK> dogmatiske forskning tolker meget anderledes. med en meget mere
TK> pluralistisk og postmoderne tilgang til forståelsen af frelsen.

Frelsen taber jo sin betydning, hvis der ikke er noget at frelse folk
fra. Derfor må det onde være om hjørnet eller for enden af vejen... hvis
man på ulyksaglig vis tager den forkerte vej.

Deraf følger de forskellige retninger en forskellig vej fra de andre for
at påvise at lige de er på den rigtige vej.

TK> Meget kort fattet mener jeg ikke, at vi har fået den fulde
TK> åbenbaring igennem Kristus, den åbenbarede Gud er også den skjulte
TK> Gud. Hvilket betyder at der er rigtig mange ting vi intet ved om.

Det er ulogisk at Jesus i så fald sender folk ud og forkynde noget der
kun er halvt færdigt.

TK> Jeg kan ikke afvise at Kristus som frelser

Det gør jeg ikke.

TK> Jeg ved på den anden side at NT og den åbenbaring der er der i, har
TK> tilvirket min tro. Så det er der jeg finder trøst og håb på frelse.

Ja... Gang på gang ser man kristne søge efter frelse og gang på gang kan
man se dem bliver fordomsfulde og selvretfærdige, når de tror de har
fundet det...

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-04 15:43

Goddag Thomas

Den Thu, 3 Jun 2004 15:59:49 +0200 skrev Thomas KBH om Re:
Missionsbefaling [WAS: prædikener på mp3] :

TK> Jeg er ked af det, men jeg føler ikke noget af det jeg siger, vil
TK> kunne rykke ved din holdning.

Det er muligt.

TK> Du virker enorm aggressiv og lukket.

Næh, men du taler jo usandt idet du lader kristendom til at være noget
andet end det er.

Jeg skrev at det, at man påstår at "Alle dem, der ikke tror på Jesus
ryger i svinget." og det siger man stadig i dag. Jeg henviste til denne
gruppe, du skriver i i øjeblikket.

Du kan få en del links også.

Så lukker du snakken. Det er også okay.

Jeg finder dog din, ganske kristen, måde at kaste ansvaret fra dig på
rimelig lusket.

For du fortæller at kristendommen er noget andet, end det det rent
faktisk er. Solgte du et produkt i stedet for at forkynde et tro, vil
man kalde det for falsk reklame.

TK> Derfor ser jeg ikke det som muligt at fortsætte debatten med dig.
TK> Uden at jeg også vil komme til at råbe og det har jeg ikke lyst til.

Jeg er ked af, at du ikke kan argumentere på fornuftig vis, men det er
okay.

TK> Derfor ha en forrygende dag og jeg håber du finder nogle svar på
TK> noget af al din fortvivlelse.

Det er en ret brovtende holdning at have at betegne dem, som er uenig
med jer i at være "fortvivlet" eller som "behøver frelse". Jeg er
bestemt ikke fortvivlet, men ganske glad og harmonisk...

.... i modsætning til andre, som dig, som, efter det du siger,
stadig søger efter frelse.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-04 15:44

Goddag Thomas

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-06-04 14:18

Goddag Mr.

Den Sun, 6 Jun 2004 14:39:16 +0200 skrev Mr. D om Re: prædikener på mp3
:

> [...]
MD> erfaret, at der er meget lille afstand fra meningsudveksling i høj
MD> lydstyrke og til direkte korporlig debat.

Men ingen påstår at have sandheden.

Den jødiske religion har stort set ingen dogme hvorfor *alt* er op til
diskussion.

Dette er ikke det samme som den kristne holdning der går ud på at
fordømme dem der har en anden udlægning end en og den brovtende holdning
af at "eje" Bibelen, "sandheden" eller "den sande tro".

Fra : Ole Helms

Dato : 07-06-04 00:55

On Sun, 6 Jun 2004 15:18:10 +0200, Cyril Malka <news@nytestamente.org>
skrev:

>Dette er ikke det samme som den kristne holdning der går ud på at
>fordømme dem der har en anden udlægning end en og den brovtende holdning
>af at "eje" Bibelen, "sandheden" eller "den sande tro".

Dit udsagn er nu milevidt fra min opfattelse af den teologiske
debatform, som den udfolder sig inden for folkekirken i Danmark. Jeg
synes heller ikke det økomeniske arbejde er præget af en brovtende
holdning.

- Hvorfor interesserer du dig så voldsomt for forholdene i en
'afvigende jødisk sekt' stiftet af tilhængerne af én af mange
vandreprædikanter?
Støder det dig, at kristendommen tolker Gammel Testamente i lyset af
Ny Testamente?
Har du udset os som din missionsmark?

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-06-04 13:02

Goddag Ole

Den Mon, 07 Jun 2004 01:54:41 +0200 skrev Ole Helms om Re: prædikener på
mp3 :

> [...]
OH> debatform, som den udfolder sig inden for folkekirken i Danmark. Jeg
OH> synes heller ikke det økomeniske arbejde er præget af en brovtende

Muligt, men dit opfattelse er milevidt fra det der fortælles og det, man
kan se rundt omkring. Du synes åbenbart ikke, at det er brovtende at
gøre som du gør med at fortælle om "andres vranglære" (som om du havde
sandheden?).

Derfor forstår jeg,a t du ikke kan indse den brovtende holdning, jeg
omtaler.

OH> - Hvorfor interesserer du dig så voldsomt for forholdene i en
OH> 'afvigende jødisk sekt' stiftet af tilhængerne af én af mange
OH> vandreprædikanter?

Hvorfor ikke og hvad har det med sagen at gøre? Mine motiver er min sag
og jeg blander mig i de debatter jeg ønsker at blande mig i. Det er da
vel ikke noget der vedgår dig, er det?

OH> Støder det dig, at kristendommen tolker Gammel Testamente i lyset af
OH> Ny Testamente?

Nej, men jeg finder det generende at de kristne frarøver de hebraiske
skrifter deres værdi og betydning og skæmmer dem, ja. Jeg finder det
generende at I tramper på vores tro og kultur og fyrer det pladder af, I
ofte fyrer af uden at kende til sagerne.

OH> Har du udset os som din missionsmark?

Nope, men I fyrer en del plader af om jødedommen og jøderne som ikek er
sandt. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle lade det gå stille af sig og
lade som ingenting.