Vaskemaskine/tørretumbler
Fra : Kaj

Dato : 31-05-04 11:47

Hej!
Er der nogen her, som har erfaring med brug af en kombineret
vaskemaine/tørretumbler?
Hvordan er den i daglig brug, og hvor økonomisk/uøkonomisk er den i brug?

MVH
Kaj

---

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-05-04 13:59

Hejsa,
"Kaj" <kasenx.fjern@yahoo.dk> wrote in news:40bb10bb$0$467
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Er der nogen her, som har erfaring med brug af en kombineret
> vaskemaine/tørretumbler?
> Hvordan er den i daglig brug, og hvor økonomisk/uøkonomisk er den i brug?

Dyr i drift (en del bruger vand til at kondensere med, det koster kassen på
vandregningen; tromlen er for lille til at tørre ordentlig i; den kan kun
tørre små portioner),

Dårlig løsning (den kan ikke tørre en hel maskinfuld; du kan ikke vaske og
tørre på samme tid).

Køb to maskiner, en til at vaske og en til at tørre.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-04 09:21

"Kaj" <kasenx.fjern@yahoo.dk> wrote in message
> Hej!
> Er der nogen her, som har erfaring med brug af en kombineret
> vaskemaine/tørretumbler?

Vi har haft en i 2 år. Det er denne her:

http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=5490&n=60105

> Hvordan er den i daglig brug, og hvor økonomisk/uøkonomisk er den i brug?

Den vasker mindst 2 gange om dagen (vi har et lille barn), og der har ikke
været noget som helst galt overhovedet.
Vi tørrer kun håndklæder, vaskeklude og anden kogevask.
Resten hænger vi op.
Den vasker helt rent.

Jeg tror ikke den er specielt økonomisk, men ikke værre end andre
tilsvarende typer.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Lars

Dato : 01-06-04 10:37

Hejsa,

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
> Resten hænger vi op.
> Den vasker helt rent.
>
> Jeg tror ikke den er specielt økonomisk, men ikke værre end andre

Bemærk vandforbruget... 22.000 liter ved vask+tørring af 200 vaske. 9.800
liter ved kun vask af 200 vaske. En almindelig tørretumbler bruger slet ikke
noget vand. Det er 12.200 liter vand = 12 kubikmeter. Hos os i Sorø giver
det 12 x 40.25 kr = 483 kr/år - samtidig med at det er en masse drikkevand
lige ud i kloakken (den bruger det kun til at kondensere fugten fra tøjet
med).

Strømforbruget er vist ganske gennemsnitligt. Dog kan det - hvis man tørrer
meget tøj - godt betale sig at købe en vaskemaskine der centrifugerer så
hurtigt som muligt da det reducerer tørretiden væsentligt.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-04 10:43

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> lige ud i kloakken (den bruger det kun til at kondensere fugten fra tøjet

Vi kan ikke have tørretumbler med aftræk der hvor vi bor.

> [...]
> meget tøj - godt betale sig at købe en vaskemaskine der centrifugerer så
> hurtigt som muligt da det reducerer tørretiden væsentligt.

Enig, men vi tørrer som sagt kun kogevask.

Fra : Lars

Dato : 01-06-04 11:37

Hej Christian,

> Vi kan ikke have tørretumbler med aftræk der hvor vi bor.

Men de almindelig kondenstumblere bruger faktisk heller ikke vand. Det er
kun kombimodellerne, jeg har set gøre det - formentlig fordi de skal være så
kompakte at det er eneste måde at slippe af med varmen på.

> Enig, men vi tørrer som sagt kun kogevask.

Præcist - så er det nok mindre afgørende. Vi tører alt der må tørres - så
det bliver selvsagt til en del mere.

** Lars