kaktus og sukkulenter
Fra : Jane

Dato : 28-05-04 08:10

Ak, jeg slår mine planter ihjel, og jeg ved ikke hvad
jeg gør forkert, så jeg kan lave det om, kan nogen se
på mine små døende planter hvad de mangler?

lille kaktus:
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=170432&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=170433&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=170434&kode=
(samme kaktus, tre billeder fra forskellige vinkler)

sukkulent:
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=169356&kode=
(levende sten - men den ene er død (af hvad?))

Med desperat hilsen, Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-04 09:33

Jane wrote:

> [...]
>
>sukkulent:
>http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=169356&kode=
>(levende sten - men den ene er død (af hvad?))

Jeg vil gætte på at de har bedst af at du glemmer at passe dem.

Jeg mener at huske at jeg havde en katus i 7 år uden at vande den.

Fra : Jane

Dato : 28-05-04 11:07

Peter Ole Kvint skrev i <news:c96tgi$1ii4$1@news.cybercity.dk>:

> Jeg vil gætte på at de har bedst af at du glemmer at passe dem.

Den lille har jeg ikke givet vand i umindelige tider, hvordan
kan den så pludselig få det skidt hvis det er fordi den skal
glemmes?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : lars bo

Dato : 28-05-04 16:23

Hej Jane
Hvad er det for jord de står i? hvis du har vandet dem for nyligt og det er
muld vil vandet blive stående og det har de ikke godt af,
så pot dem evt. om og bland jorden med ca. halv grus.

--
hilsen
lars bo

Fra : Jane

Dato : 28-05-04 19:15

lars bo skrev i <news:40b758d9$0$487$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Hej Jane
> Hvad er det for jord de står i?

Tja den kaktus er røget på gulvet cirka tre gange den
sidste måned takket være min kat så den står i en blanding
1) det den er "født" med fra planteskolen
2) hvad jeg kunne grave op fra bedet i haven
3) noget der var til overs da vi såede solsikker
Så det er godt tørt og har ikke været vandet, men derimod
"luftet" lidt rigeligt.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : "Jørgen F. Jacobsen"

Dato : 28-05-04 12:44

De fleste sukkulenter skal vandes meget sparsomt. Når de ikke trives -
og bliver "slatne", er det som regel overvanding, der er tale om.
Jørgen

Fra : Fino

Dato : 28-05-04 20:38

Hejsa
mine kaktusser bliver ikke vandet fra oktober til februar (nogle få dråber
falder dog) , i den periode står de rimeligt koldt, 15-18 grader. Jeg
starter vandingen (sparsom) i marts og øger den lidt efter lidt i juni-aug.
får de vand (rigeligt) i gang i ugen.
Jeg tror dine kaktusser er blever vandet forkert, og i vintertiden står for
varmt.

Fra : Jane

Dato : 29-05-04 08:28

Fino skrev i <news:c984ev$2o2l$1@news.cybercity.dk>:

> Jeg tror dine kaktusser er blever vandet forkert, og i vintertiden
> står for varmt.

Jeg tvivler lidt på vandingen da den ikke har fået vand
i den tid jeg har haft den, faktisk men det kan godt være
varmen. Det er jo svært at stille noget køligt når man
bor i en 1-værelses. Er det virkelig vintertid for den
slags planter nu? Hvor besværligt. Tror du den vil kunne
bo i køleskabet? Det er umuligt for mig at få det køligt
her når solen skinner ind ad vinduerne. Desuden er jeg
forkølet og kan ikke klare at bo i 15° lige nu selv hvis
jeg havde råd til aircondition.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-05-04 10:09

Jane skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Kaktus er meget "nemme":

Om vinteren hvor der ikke er meget lys, så skal de stå tørt og køligt.

Om sommeren hvor der er meget lys skal de stå varmt og have vand.

Da dine har stået varmt, så har de skullet have lidt vand - og det har
de så nok manglet ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Fino

Dato : 29-05-04 20:28

køleskabet :0) ikke særligt ophidsende at se en slatten kaktus, hver gang
man åbner køleskabet for at se efter noget lækkert!
Men det kan være at de har manglet vand da de har stået varmt hele
året,,,som en anden også har foreslået.