Porte i Delphi 5.0
Fra : torben@amtrup.dk

Dato : 12-12-00 23:46

Eksisterer de specielle arrays Port, PortW, Mem, MemL, MemW ikke i Delphi
5.0? Hvis de gør: i hvilken unit?
Jeg har ledt i helpfilen og ikke fundet noget..

Hilsen Torben

Fra : Thomas P

Dato : 13-12-00 07:27

Hvis det kan være et hint, så bruges MemL og MemW i sendmessage-proceduren
:)

- Thomas

<torben@amtrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9169pr$amt$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Thomas Christensen

Dato : 16-12-00 00:27

Nå, gør den det ....

Øhhh .... kunne jeg ikke lige få at vide hvordan jeg får fat i
"sendmessage-proceduren" ..?

- Thomas (2) ..

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 16-12-00 01:36

Just as I expected, "Thomas Christensen" <snus@mobilixnet.dk> came up
with this:

>Øhhh .... kunne jeg ikke lige få at vide hvordan jeg får fat i
>"sendmessage-proceduren" ..?

Det er vist en af WIndows API funktionerne THomas P referer til. Den
er tilgængelig når du inkluderer Windows i uses (og den er der som
standard).

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://xoasis.com/~niller/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Thomas Christensen

Dato : 16-12-00 10:44

Det kan godt ske ... men hvordan kommer MemW og MemL så ind i billedet ..?

Mvh.

Thomas DC

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 13-12-00 09:42

hejsa......

DElphi har ikke understøtelse af de functioner direkte, saa du maa selv lave
dem.
Jeg tror at det er det her du er ude efter.............

Hilsen

Finn Bindeballe
FinnB@post6.tele.dk

unit port;

interface

procedure WritePort(adr:Word;Value:Byte);
procedure WritePortW(adr,Value:Word);
file://procedure WritePortL(adr:Word;value:LongWord);
function ReadPort(adr:Word):byte;
function ReadPortW(adr:Word):Word;
file://function ReadPortL(adr:Word):LongWord;
procedure uSec(Delay:Integer);

implementation

procedure WritePort(adr:Word;Value:Byte);
begin
asm
mov dx,adr
mov al,value
out dx,al
end;
end;

procedure WritePortW(adr,Value:Word);
begin
asm
mov dx,adr
mov ax,value
out dx,ax
end;
end;

{
procedure WritePortL(adr:Word;value:LongWord);
begin
asm
mov dx,adr
mov eax,value
out dx,eax
end;
end;
}

function ReadPort(adr:Word):byte;
begin
asm
mov dx,adr
in al,dx
mov Result,al
end;
end;

function ReadPortW(adr:Word):Word;
begin
asm
mov dx,adr
in ax,dx
mov Result,ax
end;
end;

{
function ReadPortL(adr:Word):LongWord;
begin
asm
mov dx,adr
in eax,dx
mov Result,eax
end;
end;
}

procedure uSec(Delay:Integer);
var
StopTime:Integer;
Time,OldTime:Word;
begin
OldTime:=not ReadPort($40) +(not Readport($40)) shl 8;
StopTime:=OldTime+round((delay-20)*2.4);
repeat
Time:=not ReadPort($40) +(not Readport($40)) shl 8;
if Time<OldTime then dec(StopTime,65536);
OldTime:=Time;
until Time>StopTime;
end;

end.