Helligåndens STOR-ildebrande ?
Fra : a servant of Isa, Ye~

Dato : 26-05-04 22:10

"Børge Højlund Jensen" skrev
news:40afb6f8$0$494$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[ ... ]
> [...]

se ...
2215 news:lMJrc.1474$Vf.37495@news000.worldonline.dk
(Moses' fadæse. Han tog æren fra Gud mht. mirakler, altså SHIRK)

> Om der er noget nyt derfra ved jeg ikke, om jeg tilslutter mig
> troesbevægelsen ved jeg ikke.
> Jeg tro på hele Guds ord.

DADDY-Break:
(2004-05-26, CET 11:15):
- "Det skal du (copy andagt)."

www.blr.dk :

Onsdag den 26. maj 2004:

En stor fristelse!
----------------

Paulus i Lystra og Derbe

I Lystra traf de en mand, der havde været lam fra fødslen og aldrig
havde kunnet hverken stå eller gå.

Paulus lagde mærke til den måde, han lyttede på, og kunne se, at han
havde tro til at blive helbredt. Derfor råbte han til ham:

»Rejs dig op!« Og manden sprang op og begyndte at gå omkring.

Da folket så, hvad Paulus havde gjort, råbte de (på deres eget
sprog): »Disse mænd er guder i menneskeskikkelse. Guderne er kommet ned
til os.«

De mente, at Barnabas helt bestemt måtte være den græske gud Zeus, og
at Paulus måtte være Hermes, fordi han førte ordet.

Den lokale præst ved Zeustemplet i udkanten af byen kom med
blomsterkranse og tyre, som han, i fællesskab med den store mængde
mennesker, ville ofre til dem foran byporten.

Da det nu gik op for Paulus og Barnabas, hvad der var ved at ske, blev
de forfærdede. De rev deres tøj i laser og sprang ind blandt
folkemængden,

mens de råbte: »Hvad er det dog, I gør? Hold op med det! Vi er ikke
guder! Vi er ganske almindelige mennesker som I selv. Vi er her for at
forkynde jer evangeliet, som netop går ud på, at I skal vende jer fra de
tomme afguder til den levende Gud, som har skabt himlen og jorden og
havet og alt, hvad der er i denne verden.

Og selv om han i den tid, der er gået, har ladet de forskellige
folkeslag gå deres egne veje,

har der hele tiden været noget, der mindede jer om ham og alt det gode,
han har gjort mod jer: Han sendte regn og gav afgrøder til rette tid, så
I fik føde, og han gav jer glæden ved livet.«

Men det var kun med nød og næppe, Paulus og Barnabas fik mængden
fra at ofre til sig.

(Ap.G.14,8-18 - på hverdagsdansk)

Det må have været fristende for Paulus og Barnabas at give los og lade sig
tilbede. De kom som flygtninge og var udskældt og hånet, og nu kunne de få
psykisk oprejsning. Lidt styrkelse af deres selvværd var vel ikke helt af
vejen ?

Heldigvis falder de ikke for fristelsen!

Da de først finder ud af, hvad det er, der skal til at foregå, bliver de
forfærdede og afværger med nød og næppe situationen.

De ønsker at flytte æren og dyrkelsen fra dem selv til Gud, som har fortjent
den.

I Ap.G. 12,21.23 ser vi en anden udgang af en lignende situation! ...

Herodes dør
Da han var færdig, hyldede folket ham og råbte: »Det er en gud og ikke
et menneske, der taler!«

En Herrens engel slog i samme øjeblik Herodes med en sygdom, fordi han
tog imod menneskers tilbedelse i stedet for at give Gud æren. Han
rådnede langsomt op og døde kort tid efter.

.... I dag ser vi ofte en gudsdyrkelse af mennesker. Det kan være sportsfolk,
tv-stjerner, musikidoler osv., men vi ser det også i den
selvrealiseringsbølge, som påvirker os "almindelige mennesker".

Baggrunden for tilbedelsen er vel forståelig nok. Det er ikke hver dag, man
ser en lam mand begynde at gå.

Men det, de skulle have set, var noget helt andet! Paulus så på en eller
anden måde, at manden havde tro til at blive frelst, og mon ikke han ogsp
blev frelst?

I stedet for at se frelsesmuligheden ser de et under og bliver grebet af det

Der står ikke noget i teksten om, at der finder en masseomvendelse sted, og
Jesu navn bliver slet ikke nævnt i Paulus' og Barnabas' tale.

Måske har helbredelsen i Lystra først og fremmest været en Johannes Døders
gerning. En forberedelsesgerning.

Nøgleord:
Manden havde tro til at blive frelst (v 9).

(citat slut fra Bibellæserringen)

-

Faktisk må jeg "tilstå", at jeg er lidt af en "pyroman", se ...

1470 news:p4yVb.86809$jf4.5498222@news000.worldonline.dk
1530 news:K3nYb.91783$jf4.5748946@news000.worldonline.dk
1624 news:5kY0c.102732$jf4.6184303@news000.worldonline.dk

Gud ønsker STOR-brand (i ordet overførte betydning, Luk.12,49)

Jeg vil gerne se hele KONTINENTER i brand

-

Men FØRST må vi vokse i troen, så vi kan modstå fristelserne

(1.Kor.10,13a - OGSÅ de overnaturlige MaTT 24,24->7,22-23)

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2254 news:eAjsc.1939$Vf.82865@news000.worldonline.dk

Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.53534@news000.worldonline.dk

File-number:
2330