Maskine til Linux :)
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-05-04 15:40

Hej,

Jeg står og leder efter en ny maskine, som skal bruges til server
derhjemme :)

Mine krav er ret enkle:
- MEGET lydløs (skal stå i soveværelset :D)
- CPU er underordnet (mere eller mindre - hastigheden betyder ikke så meget)
- RAM skal der være en del af (kan jo altid opgraderes)
- Grafikkort (Yes - der skal køres noget X på den ... min. opløsning
1280x1024)
- Harddisk - heller ikke det store problem, det er primært nogle
services den skal køre - så 40GB+ :)

Nogle har har et bud på en god maskine?
Regner med Debian som dist på den - så helst ikke noget helt esotisk
hardware - så jeg skal finde en masse drivere alle mulige obskurte steder :)

Så billig så muligt - og evt. lavt strømforbrug ville være et stort
plus. Dog er det utimativ vigtigste det lave lydniveau :)

Håber der er nogle der har erfaring med indkøb af lign. maskine :)
(Kunne noget ShuttleX være en ide?)

mvh
Johan

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-05-04 17:13

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> plus. Dog er det utimativ vigtigste det lave lydniveau :)
>
> Håber der er nogle der har erfaring med indkøb af lign. maskine :)

Jeg købte en Shuttle Barebone til en kunde fornyelig, og den var faktisk
ganske støjsvag. Jeg overvejer faktisk selv, at bygge et par
hjemmeservere på den platform.

Man skal købe grafikkort, HD, Ram, CPU (ikke køler) ved siden af, så man
kan jo selv bestemme hvor "eksotisk" konfigurationen skal være.

Jeg købte den hos SHG for ~2.8K ex. moms. med 256MB RAM, AMD XP2200 CPU,
80GB HD og Radeon 9200 baseret gfx-kort. Det er rimelig billigt imho.

Mvh
Tonni

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-05-04 17:25

Johan Holst Nielsen skrev:

> Jeg står og leder efter en ny maskine, som skal bruges til server
> derhjemme :)

Jeg tror gruppen dk.edb.system.unix.hardware er oprettet for det samme

> - Grafikkort (Yes - der skal køres noget X på den ... min. opløsning

X på en server?

> Nogle har har et bud på en god maskine?

http://www.viavpsd.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21

XFUT:dk.edb.system.unix.hardware

Jesper G. Poulsen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-05-04 16:57

Johan Holst Nielsen skrev:

> [...]
>
> Så billig så muligt - og evt. lavt strømforbrug ville være et stort
> plus. Dog er det utimativ vigtigste det lave lydniveau :)

En gammel bærbar med en ekstern skærm og en USB disk.
Men det er så RAM'en der er begrænsningen

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-05-04 18:54

Johan Holst Nielsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg står og leder efter en ny maskine, som skal bruges til server
> derhjemme :)

fil, mail, web, database, tid, ftp, wins, dhcp, dns, news, firewall,
router - alle/andre eller udvalgte - en server er mange forskellige ting

> [...]
> 1280x1024)
> - Harddisk - heller ikke det store problem, det er primært nogle

Server - og 1280x1024 - det virker lidt modstridende IMHO. Husk at
adminstrationen af en Linux box kan klares på en RS-232 forbindelse.
Hvad skal du bruge den store grafisk brugerflade til ?

Hvis du mener at din server også skal bruges til at læse mails/nyheder
på kan jeg forstå dig (jeg gør det samme på min, da den jo altid er
tændt). Krav til en maskine bør udspringe i forhold til det den skal
bruges til. Du kan evt. kikke lidt på

http://www.soekris.com/

som er en slags embedded løsning, der bruger meget lidt strøm og er 100%
lydløs. En kollega bruger den som server.

Jørn