Hjælp: Begrænset adgang på et mindre netvæ~
Fra : Jan Ohlsson

Dato : 26-05-04 15:27

Hej

Jeg håber det er den rigtige gruppe

Jeg arbejder i en fritidsklub, hvor jeg holder styr på klubbens computer
cafe,
vi har 11 maskiner, 1 med WIN 2000 og 10 stk med Win 98
mit problem er, hver morgen når jeg møder på arbejde
er der ændret ved op sætningen på de maskiner med win98, hvordan løser jeg
disse maskiner så de kun kan køre spil og gå på nettet,
jeg har haft lagt hoved i blød og har ikke kunne finde en løsning

Håber at høre fra jer

Hilsen Jan o

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-05-04 16:51

In article <40b4a93a$0$509$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Ohlsson wrote:
> [...]
> disse maskiner så de kun kan køre spil og gå på nettet,
> jeg har haft lagt hoved i blød og har ikke kunne finde en løsning

Enten tror du på software kan løse dit problem på et
operativ system hvor intet er sikkert, eller også reinstallere
du maskinerne hver morgen.

Det sidste kan ske automatisk, fx via et disk image system og
en boot cdrom, eller via et hardware kort.

Nogle hardware løsninger griber problemstillingen anderledes an, og
lader ændringer til harddisken ske til en cache, og når man
genstarter er ændringerne væk.

Evt. kan du også opgradere til et mere sikkert operativ system,
hvor du kan styre brugernes muligheder.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-04 16:51

Jan Ohlsson skrev:

>mit problem er, hver morgen når jeg møder på arbejde
>er der ændret ved op sætningen på de maskiner med win98, hvordan løser jeg
>disse maskiner så de kun kan køre spil og gå på nettet,

Jeg ville løse det ved at anskaffe Ghost og så lave et image af
en standardopsætning som jeg så kunne installere hver morgen på
de 10 maskiner. Det vil tage ca. 3 minutter pr. maskine.

Det er lettest hvis maskinerne er ens.

--
Bertel

Fra : Gevaldi

Dato : 26-05-04 17:28

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Jeg ville løse det ved at anskaffe Ghost og så lave et image af
> en standardopsætning som jeg så kunne installere hver morgen på
> de 10 maskiner. Det vil tage ca. 3 minutter pr. maskine.

Du har aldrig været på netcafe, kan jeg
udlede af dit svar, for så ville du vide at
der findes en smartere løsning, men den
er allerede beskrevet i svaret fra CEL.

--
/Gevaldi

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 26-05-04 18:22

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bertel Lund Hansen skriblede:

> Du har aldrig været på netcafe, kan jeg
> udlede af dit svar, for så ville du vide at
> [...]

Takker for svarene

men da alle 10 maskiner er forskellige (gaver fra div, da der ikke er penge
i kommunen) håbede jeg på en software løsning, måske noget logon via
win2000 maskinen, er det en løsning?, så kan man måske se hvem det er der
ændre opsætningen ????
maskinerne er måske ikke store nok til at rumme en ghost? fra 5-10 gp pr
maskine.

Hilsen jan o

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-04 18:43

Jan Ohlsson skrev:

>men da alle 10 maskiner er forskellige (gaver fra div, da der ikke er penge
>i kommunen) håbede jeg på en software løsning, måske noget logon via
>win2000 maskinen, er det en løsning?

En rå Windows98 er pivåben uanset hvor meget logo du laver. Esc
omgår f.eks. logonproceduren og åbner computeren alligevel. Det
er muligt at man kan installere supplerende software der kan gøre
den mere sikker, men det kender jeg ikke noget til.

>maskinerne er måske ikke store nok til at rumme en ghost?

Det har du misforstået. Når en maskine har fået en ghostfil lagt
på plads igen, ser den ud præcis som da den blev sat op. Der
ligger ikke andre filer.

Man kan dog vælge at lægge ghostfilen på harddisken. Hvad den vil
fylde er svært at sige for det kommer an på hvordan systemet
sættes op, og hvad man inkluderer. Ghostfilen til min maskine
fylder 160 Mb. Det er rent system og intet andet.

--
Bertel

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 26-05-04 19:11

> [...]
> er muligt at man kan installere supplerende software der kan gøre
> den mere sikker, men det kender jeg ikke noget til.

Jeg mener at have læst at man kan deaktiverer ESC på vin 98 men kan ikke
huske hvor

> sættes op, og hvad man inkluderer. Ghostfilen til min maskine
> fylder 160 Mb. Det er rent system og intet andet.

jeg har prøvet at lave en norton ghost der var ikke plads nok, men der er
måske andre end Norton der er bedre?

JAn o

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-05-04 19:42

Jan Ohlsson skrev:

> Jeg mener at have læst at man kan deaktiverer ESC på vin 98 men
> kan ikke huske hvor

Et eller andet sted med Poledit, her er en rimelig pædagogisk beskrivel-
se af Poledit og de muligheder man har med den, der er også beskrivelser
af nogle potentielle fejlkilder: http://www.zisman.ca/poledit/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-05-04 19:31

In article <40b4d22e$0$511$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Ohlsson wrote:
> men da alle 10 maskiner er forskellige (gaver fra div, da der ikke er penge
> i kommunen) håbede jeg på en software løsning, måske noget logon via
> win2000 maskinen, er det en løsning?, så kan man måske se hvem det er der

Der findes masser af software løsning...men grundlæggende er der ikke
noget at hente i windows 98, de sikringer en software løsning laver
ville for at kunne fungere rigtigt skulle lave grundlæggende
om på windows 98.

Et eksempel kunne fx være

http://www.mikrov.dk/produkter/programmer/nixpille98/

> ændre opsætningen ????
> maskinerne er måske ikke store nok til at rumme en ghost? fra 5-10 gp pr
> maskine.

Du har forskellige maskiner med forskellig hardware,
dette er ikke en show stopper for ghost, men du skal være
meget inde i windows 98 for at få det til at kører
tilfredsstillende.

Følgende er et hardware kort, der gemmer brugernes ændringer i en
cache, som forsvinder når maskinen bliver koldstartet

http://www.mikrov.dk/produkter/hardware/reborn/

Det er intuiativt at arbejde med for både brugerne og
administratoren. Problemmet er måske blot at det vil
koste Jer 4.000 kr excl. moms

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 26-05-04 19:53

tak for svaret jeg tro det er det jeg søger
vil prøve at kontakte Mikro Værkstedet A/S i morgen

hilsen JAn O

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-04 18:45

Gevaldi skrev:

>Du har aldrig været på netcafe, kan jeg
>udlede af dit svar

Hvis du har noget fornuftigt at sige til Jan Ohlsson, så hører
det hjemme i tråden.

Hvis du bare vil fortælle mig hvad jeg ved og ikke ved, så bør du
bruge e-mail.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Gevaldi

Dato : 26-05-04 19:33

> [...]
> det hjemme i tråden.
>
> Hvis du bare vil fortælle mig hvad jeg ved og ikke ved, så bør du

Skal du nu også til at bestemme hvad og hvor
jeg vil deltage, jeg fortalte dig at der findes
bedre løsninger end den du kom med til Jan
og så er den ikke længere.

Du kan åbenbart ikke rigtig klare at blive irettesat
uden at blive sur, men sådan er det åbenbart når
du ikke kommer ud i det virkelige liv.

Du er ved at blive ligeså sær som den gamle mand
med vædderen på hybenvej. Han havde også en
mening om og vidste alt om alting....Hr. bedrevidende

> Xfut dk.admin.netikette
> (svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

Jamen det gør du så.

--
/Gevaldi

Fra : Vidar

Dato : 26-05-04 20:16

Som jeg ser det kan et Reborn-kort løse dit problem. Også når du har 10
forskellige maskiner.
Du kan bl.a. købe kortet her:
http://www.mikrov.dk/produkter/hardware/reborn/ Men ganske givet også andre
steder. Det bruges i en del institutioner.

mvh. Allan

Fra : Kim Andersen

Dato : 27-05-04 11:22

Jeg ville købe mig et hardware kort, som sættes i PCI slot. Den kan sættes
op til at hver gang computeren genstarter, er opsætningen på computeren som
den var før.

Pris ca. 200-300 kr.

/Kim

Fra : TSO

Dato : 28-05-04 20:40

> [...]
> disse maskiner så de kun kan køre spil og gå på nettet,
> jeg har haft lagt hoved i blød og har ikke kunne finde en løsning

Hej Jan

Det bedste er et operativsystem, som bruger NTFS dvs WinXP eller win 2000.
Dernæst installer Deepfreeze. Ved genstart fjernes alle ændringer og
maskinen er som nyinstalleret.Det er en ren softwareløsning

Dansk Agent
http://www.ccpro.dk/deepfreeze.htm

--
- -