Mandrake Linux 10.0 official ISO-er tilgæn~
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-05-04 13:53

Mandrake Linux 10.0 Official er nu tilgængelige som ISO-er, de findes
bl.a på ftp://klid.dk/mandrake/iso/ . Der er lidt vejledning på
http://klid.dk/sw/mdk100/

Hilsen
Keld

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 25-05-04 17:44

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Mandrake Linux 10.0 Official er nu tilgængelige som ISO-er, de findes
> bl.a på ftp://klid.dk/mandrake/iso/ . Der er lidt vejledning på
> [...]

Hvis man har en community som er upgraded giver det ikke samme resultat ?

Jørn

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-05-04 17:46

I dk.edb.system.unix, skrev Jørn Hundebøll:

> Hvis man har en community som er upgraded giver det ikke samme resultat ?

Community og Official er 2 forskelige spor, så hvis du har tilføjet
Official og Official's update til kilder og opdateret, så har du hvad
der svarer til Official.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 25-05-04 21:39

Jesper Krogh wrote:

> Community og Official er 2 forskelige spor, så hvis du har tilføjet
> Official og Official's update til kilder og opdateret, så har du hvad
> der svarer til Official.

Kan man se forskellen nogen steder - jeg kan kun finde forskellen
imellem forskellige "udgaver" af den officielle udgave.

Har lige installeret 10 com - vil der være nogen ide i at skifte til den
officielle udgave ? Jeg havde forstået at den officielle "kun" er
opdateringer af de forskellige programmer i forhold til da community
udgaven blev lavet.

Jørn

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-05-04 22:50

Den Tue, 25 May 2004 22:39:13 +0200. skrev Jørn Hundebøll:

> [...]
> officielle udgave ? Jeg havde forstået at den officielle "kun" er
> opdateringer af de forskellige programmer i forhold til da community

I teorien skulle der ikke være forskel, men jeg har ikke prøvet det i
praksis.

Hilsen
keld

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-05-04 08:48

On Tue, 25 May 2004 21:50:25 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> I teorien skulle der ikke være forskel, men jeg har ikke prøvet det i
> praksis.

Jeg har oplevet en (irriterende) forskel mellem Community og Final. I
Final-versionen, som jeg bruger nu, kan jeg ikke starte Mozilla
Thunderbird. Jeg har også haft problemer med at starte Mozilla, når jeg
bruger windowmanageren fvwm2. Der sker ganske enekelt intet; der kommer
ikke så meget som blot en enkelt fejlmeddelelse. Jeg har ikke den
fjerneste ide om, hvad der kan være galt...

--
Michael Knudsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-04 08:34

On Tue, 25 May 2004 22:39:13 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> officielle udgave ? Jeg havde forstået at den officielle "kun" er
> opdateringer af de forskellige programmer i forhold til da community

Der er nogle ikke fri programmer med bla. er nvidias egen driver som
standard lagt ind i kernen.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-05-04 16:04

> Der er nogle ikke fri programmer med bla. er nvidias egen driver som
> standard lagt ind i kernen.

Hvordan kan en grafik driver være lagt ind i kernen - du mener vel den
er en del af XFree - eller har jeg misforstået noget ?

Jørn

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-04 20:13

On Wed, 26 May 2004 17:03:38 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> Hvordan kan en grafik driver være lagt ind i kernen - du mener vel den
> er en del af XFree - eller har jeg misforstået noget ?

For at få rigtigt hurtig 3D grafik har bla. ATI og nvidia lavet deres
driver som et kerne modul.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-05-04 22:02

Martin Schultz wrote:

> For at få rigtigt hurtig 3D grafik har bla. ATI og nvidia lavet deres
> driver som et kerne modul.

Respekt - hvad siger Linus til det ?

Det vil sige man skal patche kernen hver gang der sker opgraderinger af
en grafikdriver ? Det er netop den slags snask jeg synes Mickeysoft
taber på. Lad grafikken og andet GUI afvikle som et program ovenpå et
stabilt og minimalt OS. Skal du have mere hastighed, køb en hurtigere
hardware.

For mig er problemet dog minimalt - mit gamle Matrox Mystique bliver
næppe direkte understøttet af kernen

Jørn

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-04 22:06

On Wed, 26 May 2004 23:02:08 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> taber på. Lad grafikken og andet GUI afvikle som et program ovenpå et
> stabilt og minimalt OS. Skal du have mere hastighed, køb en hurtigere

Man kan vinde rigtigt meget hastighed ved at lægge driveren i kernen. Hvis
du skal lave 3D grafik eller spille 3D spil på maskinen er der ikke rigtigt
andet der kan betale sig, IMHO.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-05-04 23:57

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> writes:

> Respekt - hvad siger Linus til det ?

Han blander sig vist ikke så meget i eksterne moduler, så længe han
slipper for at have noget at gøre med det.

> Det vil sige man skal patche kernen hver gang der sker opgraderinger
> af en grafikdriver ? Det er netop den slags snask jeg synes Mickeysoft

Nej. Men driveren skal hver gang installeres til den nye kerne - men
er den i den oprindelige kernepakke, er den formentlig også med i
opdateringer til denne.

> For mig er problemet dog minimalt - mit gamle Matrox Mystique bliver
> næppe direkte understøttet af kernen

Der er da en accelereret framebuffer-driver, der understøtter
Mystique. Der er vist en tilsvarende kernedriver til XFree86, men det
husker jeg ikke lige i hovedet...

/Rasmus

It needs to be fast, fairly easy to implement, but above all easy to
use. It doesn't need to be able to do absolutely everything, though
that would be nice
-- Julian Field

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-05-04 18:43

On Tue, 25 May 2004 12:53:11 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Mandrake Linux 10.0 Official er nu tilgængelige som ISO-er, de findes
> bl.a på ftp://klid.dk/mandrake/iso/ . Der er lidt vejledning på
> http://klid.dk/sw/mdk100/

Yes sir... endelig!!

Damn de har været længe om det.. :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-05-04 00:05

On Thu, 27 May 2004 00:57:20 +0200, Rasmus wrote:

> Han blander sig vist ikke så meget i eksterne moduler, så længe han
> slipper for at have noget at gøre med det.

Jeg saksede disse Linus Torvalds citater for et stykke tid siden:

"There are no good excuses for binary modules. Some of them may be
technically legal (by virtue of not being derived works) and allowed,
but even when they are legal they are a major pain in the ass, and
always horribly buggy."

"I occasionally get a few complaints from vendors over my
non-interest in even _trying_ to help binary modules. Tough. It's a
two-way street: if you don't help me, I don't help you. Binary-only
modules do not help Linux, quite the reverse. As such, we should
have no incentives to help make them any more common than they
already are. Adn we do have a lot of dis-incentives."

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" asjo@koldfront.dk