Væltning af mur?
Fra : M S

Dato : 25-05-04 11:58

Hej alle i NG.

Jeg vil gerne have et råd angående væltning af indermur , som jeg ikke
mener er bærende.
Jeg vil gerne have en større stue, til det vil jeg lægge en forgang
til stuen.
Væggen deler kun stuen fra gangen, den er ikke tværgående.
Rummet til venstre for gangen er køkken.
Rummet til venstre fra stuen er alrum og værelser, men det er jo ikke
i forbindelse med onmtalte projekt.

Foto ses på www.sitecenter.dk/ms-salg/indermur/

Venlig Hilsen
Michael

Fra : Søren

Dato : 25-05-04 13:10

> Jeg vil gerne have et råd angående væltning af indermur , som jeg ikke
> mener er bærende.

Start med at undersøge så langt at du kommer forbi "mener stadiet" på om
muren er bærende.

--
Søren

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-05-04 13:40

M S (slet YDMA7) wrote:

> [...]
> Rummet til venstre for gangen er køkken.
> Rummet til venstre fra stuen er alrum og værelser, men det er jo ikke

Det er ikke kun et spørgsmål om at den er bærende. De tværgående mure
virker også som støttemure for ydervæggene.

Min tømrer fortalte mig at der skal være en støttemur for hver 6 meter
eller mindre. ( med mindre der på anden måde er sørget for husets stivhed ).

Støttemuren kan nøjes med at gå ½ meter ud fra ydermuren.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Sane? Hell, if I was sane why would I be here?

Fra : Bo Christensen

Dato : 25-05-04 14:10

> [...]
> Rummet til venstre for gangen er køkken.
> Rummet til venstre fra stuen er alrum og værelser, men det er jo ikke
Hej,
jeg fik det råd at fjerne de øverste 2-3 cm af væggen, lav en opmåling på
10-15 punkter,
gående på højden af hullet.
Vent 14 dage og mål igen.
Hvis hullet er væk, så regner du nok anbefalingen ud.
Min væg sank under ½ cm.
mvh bo
PS. jeg tager intet ansvar for ovenstående forsøg...