Fedora Core 2 og OpenOffice tegnsaet probl~
Fra : Kevin

Dato : 24-05-04 15:47

Har netop installeret Fedora Core 2 på en almindelig IBM kontormaskine.
Der er et mærkeligt problem med tegnsættet: I alle andre programmer
fungerer tastaturet helt normalt, men præcis i OpenOffice programmerne
vises ÆØÅ ikke, men i stedet får jeg hvad der nok er UTF-8 koderne for
de tegn.
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende?
Kevin

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-05-04 15:51

Kevin uttered:
> [...]
> andre programmer fungerer tastaturet helt normalt, men præcis i
> OpenOffice programmerne vises ÆØÅ ikke, men i stedet får jeg hvad

Det er nok Unicode, og ikke UTF-8 du ser. Mit bud er at de fonte du
viser teksten med i OOo ikke indeholder de danske tegn. Prøv at skift
font til et par andre og se om problemet er der med allesammen.

\\kristian
--
Confucius: He who play in root, eventually kill tree.

Fra : Kevin

Dato : 24-05-04 17:58

Den Mon, 24 May 2004 14:51:12 +0000. skrev Kristian Thy:
> [...]
> viser teksten med i OOo ikke indeholder de danske tegn. Prøv at skift
> font til et par andre og se om problemet er der med allesammen.

Tak for forsøget, men nix, det er det samme i alle fonte;
æøå bliver til æøå og jeg kan godt indsætte dem som
specialtegn. Så de mangler ikke i fonten.

Fra : bvm

Dato : 24-05-04 21:29

Kevin wrote:

> Tak for forsøget, men nix, det er det samme i alle fonte;
> æøå bliver til æøå og jeg kan godt indsætte dem som
> specialtegn. Så de mangler ikke i fonten.

Havde selv samme problem. på Fedora Core 1. Løste det ved at skiftet til
iso-8859. Prøv at søge sslug.dk på utf-8 og iso-8859 så får du en fin
beskrivelse af hvorledes.....

Fra : Kevin

Dato : 25-05-04 10:05

"bvm" <bvm@nospam.dk> wrote in message

> Havde selv samme problem. på Fedora Core 1. Løste det ved at skiftet
til
> iso-8859. Prøv at søge sslug.dk på utf-8 og iso-8859 så får du en fin
> beskrivelse af hvorledes.....

Ja der står at man kan ændre /etc/sysconfig/i18n filen til

LANG="da_DK.iso88591"
SUPPORTED="da_DK.iso88591:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Men... synes ikke lige det slår igennem på min almindelige brugerkonto.
Nu bliver systemmeddelelserne ganske vist på dansk, men hvis jeg skriver
env i en xterm så ser LANG og andre variable ud til stadig at være sat
til ...UTF-8

Er det ikke mærkeligt at det kun er OpenOffice der er problemer med? Er
det en fejl i OO eller i Fedora?

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 25-05-04 21:40

Kevin wrote:
> Er det ikke mærkeligt at det kun er OpenOffice der er problemer med? Er
> det en fejl i OO eller i Fedora?

OO læser systemopsætningen anderledes end de fleste andre programmer.
Min /etc/sysconfig/i18n fil ser sådan ud:

LANG="da_DK.UTF-8"
SUPPORTED="da_DK.utf-8:da_DK.iso8859-1:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Dette virker fint - men hvis jeg ændrer den øverste til

LANG="da_DK.utf-8"

Så virker alle programmer bortset fra OpenOffice...

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Kevin

Dato : 25-05-04 23:12

Tue, 25 May 2004 22:39:57 +0200. skrev Lars Dybdahl:
> [...]
> Dette virker fint - men hvis jeg ændrer den øverste til
>
> LANG="da_DK.utf-8"
>
> Så virker alle programmer bortset fra OpenOffice...

Tak, det hjalp, jeg tror jeg er på sporet! Jeg har lavet et lille
forsøg fra en terminal:

[kevin@localhost kevin]$ export LANG=da_DK.utf-8
[kevin@localhost kevin]$ export GDM_LANG=da_DK.utf-8
[kevin@localhost kevin]$ oowriter
I18N: X Window System doesn't support locale "da_DK.utf-8"
(her kan jeg slet ikke indtaste æøå, tasterne er døde)
[kevin@localhost kevin]$ export LANG=da_DK.UTF-8
[kevin@localhost kevin]$ oowriter
(ingen advarsel, men her bliver æøå til krimskrams)
[kevin@localhost kevin]$ export GDM_LANG=da_DK.iso8859-15
[kevin@localhost kevin]$ export LANG=da_DK.iso8859-15
[kevin@localhost kevin]$ oowriter
I18N: X Window System doesn't support locale "da_DK.iso8859-15"
(her virker æøå på trods af advarslen fra X)

Er det fordi OO ikke kan forstå samme tegnkodning som resten af
desktoppen?

Fra : Kevin

Dato : 27-05-04 18:56

Den Wed, 26 May 2004 00:11:46 +0200. skrev Kevin:
> [...]

Lavede en bug report på Fedora bugzilla. Det viser sig at en fuld
installation med alle sprog osv. har en service der hedder llim eller
IIIMSF (noget med kinesisk input metode) og den laver ged i input
systemet. Når den service bliver deaktiveret så kører ooffice uden
problemer.