Skrive ^ ~ @
Fra : Martin Thøgersen

Dato : 24-05-04 14:16

Jeg har problemer med at skrive ^ ~ @ under X. Jeg har prøvet flere
forskellige window managers og applikationer:

Fluxbox/WindowMaker:
Alle tegn virker i xterm, men i emacs virker ~ og ^ ikke. I Mozilla kan
virker alle tegn, men ^ og ~ skal efterfølges af <space> for at de skrives.

Waimea:
Jeg kan ikke skrive nogle at tegnene overhovedet! Men hvis jeg kører
"xev", får jeg korrekt output:

KeyPress event, serial 24, synthetic NO, window 0xe00001,
root 0x3b, subw 0x0, time 3111528, (510,266), root:(579,369),
state 0x1, keycode 35 (keysym 0xfe52, dead_circumflex), same_screen
YES, XLookupString gives 1 bytes: "^"

samt lignende output for de andre taster.

Hvor skal jeg lede efter fejlen, og hvilke filer kan jeg tune?

--
Martin Thøgersen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-05-04 07:58

Martin Thøgersen wrote:
> [...]
> YES, XLookupString gives 1 bytes: "^"
>
> samt lignende output for de andre taster.
>
> Hvor skal jeg lede efter fejlen, og hvilke filer kan jeg tune?

Dit keybord er nok konfigureret med "dead keys" ligesom mit er, følgende
taster skriver ikke noget umiddelbart: ' ` ^ ~ ¨

Disse specialteg bruges nogle steder til at sætte over andre tegn,
derfor skriver de først nor næste tegn tastes, et par eksempler:
í ì é è ö ô ê

Så der er faktisk en mening med galskaben, hvis du ikke har behov for
disse specialtegn kan keyborded konfigureres til "no dead keys", Jeg
havde selv brug for at ændre min keybordkonfiguration fra "no dead keys"
til "dead keys", da jeg af og til har brug for at skrive noget på tysk.

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 26-05-04 00:40

Mikael Hansen wrote:

> Dit keybord er nok konfigureret med "dead keys" ligesom mit er, følgende
> taster skriver ikke noget umiddelbart: ' ` ^ ~ ¨

<snip>
Jeg kender godt dead-keys, og de er desværre ikke problemet (så vidt jeg
kan se). Jeg har fx. dead-keys under Fluxbox/Mozilla. Men under
Waimea/Mozilla kommer der ingen tegn overhovedet!

--
Martin Thøgersen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-05-04 07:59

Martin Thøgersen wrote:

> [...]
> kan se). Jeg har fx. dead-keys under Fluxbox/Mozilla. Men under
> Waimea/Mozilla kommer der ingen tegn overhovedet!

Jeg må nok tilstå at jeg ikke har erfaring med disse windowsmanagere,
Jeg føler mig intil videre best hjemme i Gnome, Hvorimod KDE ikke lige
er min smag. Har dog ikke prøvet meget andet.

Man skulle så tro problemet er i Waimea's opsætning.

Har du prøvet om tasterne virker som de skal udenfor Xwindows (CLI =
comand line)?

Hvis du automatisk starter i X, kan du f.eks. bruge Ctrl+Alt+F2 for at
få en loginpromt.

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 26-05-04 11:41

Mikael Hansen wrote:

> Man skulle så tro problemet er i Waimea's opsætning.
>
> Har du prøvet om tasterne virker som de skal udenfor Xwindows (CLI =
> comand line)?

Det virker uden for X (^ og ~ som dead-keys).

--
Martin Thøgersen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 27-05-04 07:45

Martin Thøgersen wrote:

<snip>

> Det virker uden for X (^ og ~ som dead-keys).

Så må det nok wære Waimeas configuration du skal kigge nærmere på, men
jeg kan desverre ikke fortælle dig precist hvad, men det må være noget
med keyboard.

Måske Waimea har en art kontrolpanel, ellers må du prøve at kigge i dens
konfig filer.

ellers må du nok prøve at inkludere waimea i din søgen, eller subject i
nyt spørgsmål.

m.v.h. Mikael