Apple/Mac OSX
Fra : John Joe

Dato : 02-05-01 13:43

Det nye mac OSX, skulle være baseret på unix. Er der nogle der kan uddybe?
Kan man fx umiddelbart køre programmer designet til de gængse
linuxdistributioner på OSX?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-01 15:24

On Wed, 2 May 2001 14:43:15 +0200, John Joe wrote:
>Det nye mac OSX, skulle være baseret på unix. Er der nogle der kan uddybe?
>Kan man fx umiddelbart køre programmer designet til de gængse
>linuxdistributioner på OSX?

Det er en FreeBSD, men da der ikke er nogen compiler pr. default
så får du svært ved at oversætte ret meget.

Dog skulle der være en compiler i "developer" versionen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 02-05-01 17:35

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) writes:

> Det er en FreeBSD, men da der ikke er nogen compiler pr. default
> så får du svært ved at oversætte ret meget.
>
> Dog skulle der være en compiler i "developer" versionen.

Til et mig nærtstående statistikprogram har vi følgende instruks:

BUILDING ON MAC OS X

You can build R as a Unix application on MacOS X. You will need the
DevTools,

f2c (ftp://netlib.bell-labs.com/netlib/f2c.tar)
Compile with c++ or comment out sigcatch(0) in line 520 of main.c.

dlcompat libraries
(http://fink.sourceforge.net/files/dlcompat-20010123.tar.gz)

and either install a X sub-system or configure with --without-x.
If you want them, you will need to install readline and Tcl/Tk.

---
I aclocal.m4 er der endvidere lidt andet hurlumhej hovedsagelig
vedrørende shared libs og dynlinking, men derudover er det vist bare

../configure && make && make check && make install

(Det korte af det lange er altså

   - DevTools er nødvendige
   - hvis programmet bruger X11 skal X11 installeres
   - der er ingen Fortran compiler (men f2c virker)
   - dynamisk linking (dlopen, osv) kræver lidt ekstra
)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 02-05-01 17:38

Jesper Skriver wrote:

> [...]

De færreste programmer er "designet til de gængse linuxdistributioner".

> Det er en FreeBSD, men da der ikke er nogen compiler pr. default
> så får du svært ved at oversætte ret meget.

Tja, det er nu baseret på Mach, men med et BSD-mellemlag, hvor en del
kode er hentet fra FreeBSD. Meget af user-land er faktisk taget fra
NetBSD.

> Dog skulle der være en compiler i "developer" versionen.

Det er vist en udvidelse man kan installeret, så man er ikke helt tabt
hvis man kun har installeret standardversionen.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 12:05

In article <slrn9f0635.1mjn.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver
<jesper@wheel.dk> wrote:

> Det er en FreeBSD, men da der ikke er nogen compiler pr. default
> så får du svært ved at oversætte ret meget.
>
> Dog skulle der være en compiler i "developer" versionen.

Udviklings værktøjerne til carbon, cocoa, java og BSD er ganske
ringtigt ikke en del af standart installationen, men de følger med på
en anden CD når du køber Mac OS X (som inkluderer Mac OS X, Developer
og Mac OS 9 CD'ere).

Med tanke på at Mac OS X uden sammenligning er det *nix på markedet der
er lettest at instalere (hvis ikke det er det lettest instalerbare OS
overhovedet) gør det vel ikke så meget. Din bedstemor kan instalere Mac
OS X!

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-05-01 21:07

John Joe skrev:

> Det nye mac OSX, skulle være baseret på unix. Er der nogle der kan
> uddybe? Kan man fx umiddelbart køre programmer designet til de gængse
> linuxdistributioner på OSX?

Mange af de gængse kommandolinjeprogrammer er inkluderet. Det gælder
bl.a. vi og endog SSH.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Ole Hansen

Dato : 03-05-01 08:58

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:

> Mange af de gængse kommandolinjeprogrammer er inkluderet. Det gælder
> bl.a. vi og endog SSH.

Og en skrækkelig, appe-tilpasset tcsh. Jeg stod og pillede ved sådan
en X-kasse i en forretning, startede en terminal og kom, af ren vane,
til at skrive ll - så sagde den lille mac "boing" og spurgte mig, om
jeg mente ls! (Typisk Apple)

Bortset fra det, så virker OS X afsindigt lækkert. Der skal bare lige
tilsættes en compiler og en X-Server og så vil jeg være glad. (Hvis
jeg så samtidig havde råd til en mac..)

--
Ole Hansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-01 17:00

Ole Hansen wrote:

> [...]
> en X-kasse i en forretning, startede en terminal og kom, af ren vane,
> til at skrive ll - så sagde den lille mac "boing" og spurgte mig, om

Staveretning i tcsh er standard. Det er "ll" alias'et ikke.

Det og så promptmulighederne er det jeg virkelig savner i bash.

> Bortset fra det, så virker OS X afsindigt lækkert. Der skal bare lige
> tilsættes en compiler og en X-Server og så vil jeg være glad. (Hvis
> jeg så samtidig havde råd til en mac..)

Så lige på Slashdot at DarwinOS kan hentes som en i386 ISO.

Det er da et sted at starte. Ellers er jeg MEGET enig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-05-01 08:25

=?iso-8859-1?Q?Thorbj=F8rn?= Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Staveretning i tcsh er standard. Det er "ll" alias'et ikke.

Fjollet! Well, det er en vane; ll er standard i HP-UX og jeg
sætter altid et alias på Linux (undskyld, Stallman GNU/Linux)

> Så lige på Slashdot at DarwinOS kan hentes som en i386 ISO.
>
> Det er da et sted at starte. Ellers er jeg MEGET enig.

Tjah, DarwinOS er vel "bare" endnu et Unix-lignende OS. Nej, det er
alle de fancy features og lækre programmer jeg vil have! =) Med OS X
kan man få det hele - fra alle de typiske Unix
kommandolinieprogrammer over pop-smarte, grafiske ping-utils til Adobe
Photoshop.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-01 20:53

Ole Hansen wrote:

> Fjollet! Well, det er en vane; ll er standard i HP-UX og jeg
> sætter altid et alias på Linux (undskyld, Stallman GNU/Linux)

Jeg tror ikke det er standard under HPUX, men det kan da være at det er
en lokal tilretning.

Men så kan du jo heller ikke beklage dig hvis et givent Unixsystem ikke
har de tilretninger du er vant til.

> [...]
> kan man få det hele - fra alle de typiske Unix
> kommandolinieprogrammer over pop-smarte, grafiske ping-utils til Adobe

Dette kombineret med at operativsystemet er tilpasset maskinen 100% fra
fabrikantens side er netop en af grundene til at jeg seriøst overvejer
at min næste maskine skal væere en Apple.

Det havde jeg forsvoret for 10 år siden

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ole Hansen

Dato : 08-05-01 09:55

=?iso-8859-1?Q?Thorbj=F8rn?= Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Jeg tror ikke det er standard under HPUX, men det kan da være at det er
> en lokal tilretning.

Den bor i hvert fald under /usr/bin/ll på "min" HP-UX 10.20 (at den så
bare er et hardlink til ls som så bliver kaldt med rette option er så
noget helt andet..) Den 10.20'er er relativt nyinstalleret, og jeg har
ikke lavet ændringerne.

> Men så kan du jo heller ikke beklage dig hvis et givent Unixsystem ikke
> har de tilretninger du er vant til.

Jeg beklager mig såmænd heller ikke! :) Det var såmænd bare det, at ll
lå i fingrene...

> Dette kombineret med at operativsystemet er tilpasset maskinen 100% fra
> fabrikantens side er netop en af grundene til at jeg seriøst overvejer
> at min næste maskine skal væere en Apple.

Jeps. Det er på en måde lidt synd for de folk, der udvikler OS til
Intel - der er dælme meget underligt hardware, der skal tages hensyn
til. Ellers så deler jeg dine overvejelser mht Apple - hvis bare de
snart forstår at en museknap er for lidt (mindst tre, tak).

> Det havde jeg forsvoret for 10 år siden

Tjah, man har vel et standpunkt til man tager et nyt. Da jeg havde
Amiga, skulle jeg ALDRIG ha' en PC! :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 11:58

In article <wkitjcw794.fsf@get2net.dk>, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> til. Ellers så deler jeg dine overvejelser mht Apple - hvis bare de
> snart forstår at en museknap er for lidt (mindst tre, tak).

Jeg er hærdet mac bruger, men nybegynder med Mac OS X og dermed UNIX
hvilket er grunden til at jeg er begyndt at læse med her i gruppen.

Jeg kan fortælle dig at en mac nok leveres med enkelt knaps mus,
hvilket der faktisk er en god grund til: Stort set alle analyser af
human interface design konkluderer at én knap er lettere at have med at
gøre, idet med medfører færre brugerfejl - hvilket faktisk er vigtigere
mht. produktivitet end antallet af knapper.

Du kan dog sagtens sætte en flerknaps-mus til en mac (Under mac OS >9
kræver det dog treideparts software). Mac OS X understøtter 2 knapper
og scroll hjul out-of-the-box, de resterende kanpper må
musseleverandøren selv sørge for. Hvis man har råd til en mac har man
sikkert også råd til en billig USB mus

Fra : Anders H|yer Svendse~

Dato : 04-05-01 08:27

Ole Hansen wrote:

> JBortset fra det, så virker OS X afsindigt lækkert. Der skal bare lige
> tilsættes en compiler og en X-Server og så vil jeg være glad. (Hvis
> jeg så samtidig havde råd til en mac..)

Så kan du godt være glad og begynde at spare op. Du kan få både gcc,
emacs og apache til Mac OS X. Begynd du bare at spare op.

Senere
Anders

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-05-01 12:11

Anders H|yer Svendsen <humus@diku.dk> writes:

> Så kan du godt være glad og begynde at spare op. Du kan få både gcc,
> emacs og apache til Mac OS X. Begynd du bare at spare op.

Argh, ikke flere udgifter - min bankkonto har det hårdt nok i
forvejen. Bortset fra det, så er det enormt svært at finde rundt i
brugte macs, da alle folk skriver noget som: Beige G3, eller
Grønlyseblå og andre ting.. =)

--
Ole Hansen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 12:08

In article <wkwv7xnzd2.fsf@get2net.dk>, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> forvejen. Bortset fra det, så er det enormt svært at finde rundt i
> brugte macs, da alle folk skriver noget som: Beige G3, eller

<news://dk.edb.mac> ....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 12:07

In article <3AF259BF.B185CB6A@diku.dk>, Anders H|yer Svendsen
<humus@diku.dk> wrote:

> Så kan du godt være glad og begynde at spare op. Du kan få både gcc,
> emacs og apache til Mac OS X.

Det er endda en del af standart installationen - dvs du er nød til at
fjerne det manuelt.