Middel mod harer...
Fra : Bjarne & Line

Dato : 23-05-04 19:51

Hej i gruppen.

Vi har i vores nyanlagte have problemer med harer der spiser barken på vores
små nye træer og buske, som jo så går ud... Er der nogen der har en ide til
hvordan vi kan slippe af med de små bæster???
Har hørt at en dusk ny fåreuld hængende på planten, skulle kunne fjerne dem,
da de ikke er så vilde med lugten. Har nogen prøvet det?

Mvh. Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-05-04 20:00

"Bjarne & Line" <bjarneline@privat.dk> writes:

> [...]
> Har hørt at en dusk ny fåreuld hængende på planten, skulle kunne fjerne dem,
> da de ikke er så vilde med lugten. Har nogen prøvet det?

De bruger dem i den økologiske have i Odder, og de siger at de virker.
Vi kunne da heller ikke se tegn på harer. Alternativt kan man sætte en
gang hønsenet op omkring dem, men det er jo heller ikke pænt.

Mine forældres middel er en hund. Lugten alene er åbenbart nok til at
gøre det uinteressant.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 23-05-04 20:18

> [...]
dem,
> da de ikke er så vilde med lugten. Har nogen prøvet det?

Køb en ræv eller ulv, det burde løse problemet

Stef

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 24-05-04 08:11

Man kan smøre hjortetaksolie rund på de udsatte steder, den lugt holder det
meste væk...

Mvh John...

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 24-05-04 08:45

On Mon, 24 May 2004 09:11:29 +0200, "AnlægsgartnerJohn"
<anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote:

>Man kan smøre hjortetaksolie rund på de udsatte steder, den lugt holder det
>meste væk...

Også mennesker.....

KS

Fra : A&L

Dato : 24-05-04 19:00

"Bjarne & Line" <bjarneline@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dem,
> da de ikke er så vilde med lugten. Har nogen prøvet det?

Jeg havde plantet et læhegn med rønnebærtræer, hvor harerne også havde set
sig varme på den friske nye bark. Jeg klarede problemet (jeg havde ikke
nogen angreb siden) ved at rive nogle gamle lagener i strimler og forbinde
den nederste ½ m af træet, de sidste 10 cm rev jeg op i to så jeg kunne
binde en lille knude. Det var nemt billigt og effektivt (ca. 75 træer).
Efter hånden rådner stoffet og der var ikke noget at fjerne. Det er snart 10
år siden og jeg kan ikke se noget på træerne.

Mvh Allan