Opbinding/stativ pralbønne
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-05-04 07:12

Jeg skal forsøge mig med pralbønne i år. Der, hvor de skal stå, er der
ikke noget at læne sig op ad. Derfor skal jeg og småpigerne have
konstrueret noget stativ af en eller anden art.

Nogle gode ideer?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 23-05-04 09:59

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke noget at læne sig op ad. Derfor skal jeg og småpigerne have
> konstrueret noget stativ af en eller anden art.

Hvis det skal være nemt har www.harald-nyborg.dk "stativer" til roser. Vi
har købt en obelisk (nr.:8338) til vores grønne bønner. Du kan også købe en
rosenbue (nr..5952)
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-05-04 17:56

On Sun, 23 May 2004 10:59:15 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Hvis det skal være nemt har www.harald-nyborg.dk "stativer" til roser. Vi
>har købt en obelisk (nr.:8338) til vores grønne bønner. Du kan også købe en
>rosenbue (nr..5952)

Det var dog en "væmmelig" pris på buer. Jeg kom sørme lige til at
snuppe et par stykker (om det så bliver til bønner, landløbere, roser
eller...). Takker.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-04 10:53

On Sun, 23 May 2004 08:11:47 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ikke noget at læne sig op ad. Derfor skal jeg og småpigerne have
>konstrueret noget stativ af en eller anden art.

Ganske almindelige bambuspinde sat i en kegle-facon?
(pil kan sikkert også bruges)

http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/6/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-05-04 17:57

On Sun, 23 May 2004 11:52:52 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Ganske almindelige bambuspinde sat i en kegle-facon?
>(pil kan sikkert også bruges)
>
>http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/6/

Det ligner faktisk ret meget en ide, jeg tumler med - du må være
tankelæser Mads

Hvordan laver du dem? Surrer du bundtet af pinde sammen (med hvad?) og
tvinger dem fra hinanden og ned i jorden, eller?

Klatrer sådan nogle bønner forresten af sig selv, eller skal de bindes
til stokkene?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-04 19:29

On Sun, 23 May 2004 18:56:34 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Det ligner faktisk ret meget en ide, jeg tumler med - du må være
>tankelæser Mads

3 år forud endda

>Hvordan laver du dem? Surrer du bundtet af pinde sammen (med hvad?) og
>tvinger dem fra hinanden og ned i jorden, eller?

Sætter pindene i jorden enkeltvis og til sidst binder dem sammen i
toppen med en snor eller en elektrikerstrip.
Ingen ben i det.

>Klatrer sådan nogle bønner forresten af sig selv, eller skal de bindes
>til stokkene?

Bønner snor sig om pindene.
Og sådan en bønnekegle ser rigtig flot ud.
Vi spiser ikke rigtigt bønner, men jeg lavede de tre der fordi jeg var
sikker på det ville være flot - og det var det også.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-05-04 20:52

On Sun, 23 May 2004 20:29:03 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>3 år forud endda

OK: Tankelæser _og_ spåmand

>Sætter pindene i jorden enkeltvis og til sidst binder dem sammen i
>toppen med en snor eller en elektrikerstrip.
>Ingen ben i det.

Nåja det er jo som, man tager det. Med mine 162 cm. må jeg vist iklæde
mig en trappestige så

Hvor stor vil du skyde på, at diameteren er?

>Bønner snor sig om pindene.
>Og sådan en bønnekegle ser rigtig flot ud.
>Vi spiser ikke rigtigt bønner, men jeg lavede de tre der fordi jeg var
>sikker på det ville være flot - og det var det også.

Jeg har kun haft grønne bønner, der holdt sig i skinnebenshøjde - men
de smagte sørme godt.

Pralbønnerne skal netop se flotte ud og skærme lidt for sol og vind
ved småpigernes nye legetårn - og så har jeg ladet mig fortælle, at
bønnerne kan bruges til perlekæder. Men spises, tror jeg nu ikke, de
skal.

De skal være en del af en lettere eventyrlig forhave anno 2004 med 3
m. landløbere ned ad legetårnet, jordbær i blomsterbeddet og
forhåbentlig et kæmpegræsker, som der selvfølgelig skal lys i til
efteråret Egentlig skulle der også gigantisk elefantgræs (3 m.
høj) - men jeg tvivler efterhånden på, at døgnet slår til... Men
fantasien fejler ikke noget

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-04 21:32

On Sun, 23 May 2004 21:52:28 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Nåja det er jo som, man tager det. Med mine 162 cm. må jeg vist iklæde
>mig en trappestige så
>
>Hvor stor vil du skyde på, at diameteren er?

Ca. 60 cm tror jeg - måske lidt mere.
Og de pinde jeg brugte var ca. 220 cm høje.
Bønnerne nåede helt til tops og mere til.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 24-05-04 20:28

On Sun, 23 May 2004 22:32:04 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Ca. 60 cm tror jeg - måske lidt mere.
>Og de pinde jeg brugte var ca. 220 cm høje.
>Bønnerne nåede helt til tops og mere til.

Tak for hjælpen.

MEd venlig havehilsen
Dorte

--