/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hvilken rose er dette?
Fra : Søren LH


Dato : 22-05-04 15:29

Hej,

Er der nogen som kan fortælle mig hvilken sort rose dette er:
www.lemanszone.dk/diverse/rose.jpg ? Jeg vil nemlig gerne anskaffe én
til, til at klatre på min sydmur.

Mvh
Søren Lausten-Hansen

 
 
Anette (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 22-05-04 15:55

Søren LH <slhDELETE@city.dk> wrote:
> Er der nogen som kan fortælle mig hvilken sort rose dette er:
> www.lemanszone.dk/diverse/rose.jpg ? >

Hej Søren

Det kunne godt se ud til at være en "Mme Isaac Péreire" - ?

www.google.com finder masser af billeder at sammenligne med, feks her

http://www.rose-roses.com/rosepages/ogrs/MmeIsaacPereire.html

http://www.gardenerscorner.com/MmeIsaacPereire.html

/ Anette



Søren LH (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren LH


Dato : 22-05-04 18:31

Anette wrote:

>Søren LH <slhDELETE@city.dk> wrote:
>
>
>>Er der nogen som kan fortælle mig hvilken sort rose dette er:
>>www.lemanszone.dk/diverse/rose.jpg ? >
>>
>>
>
>Hej Søren
>
>Det kunne godt se ud til at være en "Mme Isaac Péreire" - ?
>
>www.google.com finder masser af billeder at sammenligne med, feks her
>
>http://www.rose-roses.com/rosepages/ogrs/MmeIsaacPereire.html
>
>http://www.gardenerscorner.com/MmeIsaacPereire.html
>
>/ Anette
>
>
>
>
Nej, den er ikke nær så fyldt, Jeg har kigget lidt på den side du har
linket til, og denne ligner nok mest:
http://www.rose-roses.com/rosepages/climbers/ZepherineDrouhin.html
Men det er jo alligevel svært at vide om det er præcis den, dette kunne
jo være en rose som lignede men vokser på en helt anden måde.
Mvh
Søren

Dorte R.M. Hansen (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 22-05-04 19:50

On Sat, 22 May 2004 19:30:43 +0200, Søren LH <slhDELETE@city.dk>
wrote:

>Nej, den er ikke nær så fyldt, Jeg har kigget lidt på den side du har
>linket til, og denne ligner nok mest:
>http://www.rose-roses.com/rosepages/climbers/ZepherineDrouhin.html
>Men det er jo alligevel svært at vide om det er præcis den, dette kunne
>jo være en rose som lignede men vokser på en helt anden måde.

Zephirine Drouhin (ZD) er en skøn rose, som jeg kun kan anbefale! Jeg
har to af slagsen.

Jeg sad også og funderede på, om det var sådan en, du havde.

Men, jeg var ikke overbevist. ZD har ikke torne (jeg kunne ikke rigtig
se, om din har?). Dens løv har en smuk mørk rød farve, når det
springer ud (faktisk på nuværende tidspunkt). Den blomstrer to gange i
løbet af sommeren med en ubeskrivelig skøn duft. Den bliver ret busket
og klatrende i løbet af sommeren, her.

Med venlig havehilsen
Dorte
Sumsumsum
pærebien

Søren LH (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren LH


Dato : 23-05-04 13:10

Dorte R.M. Hansen wrote:

>On Sat, 22 May 2004 19:30:43 +0200, Søren LH <slhDELETE@city.dk>
>wrote:
>
>
>
>>Nej, den er ikke nær så fyldt, Jeg har kigget lidt på den side du har
>>linket til, og denne ligner nok mest:
>>http://www.rose-roses.com/rosepages/climbers/ZepherineDrouhin.html
>>Men det er jo alligevel svært at vide om det er præcis den, dette kunne
>>jo være en rose som lignede men vokser på en helt anden måde.
>>
>>
>
>Zephirine Drouhin (ZD) er en skøn rose, som jeg kun kan anbefale! Jeg
>har to af slagsen.
>
>Jeg sad også og funderede på, om det var sådan en, du havde.
>
>Men, jeg var ikke overbevist. ZD har ikke torne (jeg kunne ikke rigtig
>se, om din har?). Dens løv har en smuk mørk rød farve, når det
>springer ud (faktisk på nuværende tidspunkt). Den blomstrer to gange i
>løbet af sommeren med en ubeskrivelig skøn duft. Den bliver ret busket
>og klatrende i løbet af sommeren, her.
>
>Med venlig havehilsen
>Dorte
>Sumsumsum
>pærebien
>
>
Hej Dorte

Her er to billeder fra idag:
www.lemanszone.dk/diverse/rose1.jpg
www.lemanszone.dk/diverse/rose2.jpg
Som det ses er der enkelte torne og løvet er ikke rødt, men ellers
ligner bladene jo temmelig meget dem fra billederne på websiden. Kan det
tænkes at den måske ikke er helt ren i afstamningen?
Jeg købte planten sidste år midt på sommeren for 48 kroner, og den
blomstrede lige siden og til langt hen på sensommeren/efteråret.
Men hvis ZD har egenskaber du nævner, så vil jeg gå efter sådan en, hvis
jeg ikke kommer det nærmere.

Mvh
Søren



Dorte R.M. Hansen (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 23-05-04 17:56

On Sun, 23 May 2004 14:09:58 +0200, Søren LH <slhDELETE@city.dk>
wrote:

Hej Søren.
>
>Her er to billeder fra idag:
>www.lemanszone.dk/diverse/rose1.jpg
>www.lemanszone.dk/diverse/rose2.jpg
>Som det ses er der enkelte torne og løvet er ikke rødt, men ellers
>ligner bladene jo temmelig meget dem fra billederne på websiden. Kan det
>tænkes at den måske ikke er helt ren i afstamningen?

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken... Men jeg tror ikke, at du har
en ZD. Måske kan du finde hjælp på http://www.rosenposten.dk . De har
også ZD.

Jeg har iøvrigt for et par uger siden købt et "familiemedlem" til ZD
hos Rosenposten. Den hedder Kathleen Harrop. Du kan søge på navnene på
siden - og få billede/beskrivelse.

Flinke, hjælpsomme folk, hurtig levering og fin plante.

>Jeg købte planten sidste år midt på sommeren for 48 kroner, og den
>blomstrede lige siden og til langt hen på sensommeren/efteråret.
>Men hvis ZD har egenskaber du nævner, så vil jeg gå efter sådan en, hvis
>jeg ikke kommer det nærmere.
>
Pøjpøj.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Peter Ole Kvint (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 22-05-04 17:52

Søren LH wrote:

> Hej,
>
> Er der nogen som kan fortælle mig hvilken sort rose dette er:
> www.lemanszone.dk/diverse/rose.jpg ? Jeg vil nemlig gerne anskaffe én
> til, til at klatre på min sydmur.
>
> Mvh
> Søren Lausten-Hansen

Kan du ikke bare bøje en gren ned i jorden?

Så kan du få en til.

Søren LH (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren LH


Dato : 22-05-04 17:10


>> Hej,
>>
>> Er der nogen som kan fortælle mig hvilken sort rose dette er:
>> www.lemanszone.dk/diverse/rose.jpg ? Jeg vil nemlig gerne anskaffe én
>> til, til at klatre på min sydmur.
>>
>> Mvh
>> Søren Lausten-Hansen
>
>
> Kan du ikke bare bøje en gren ned i jorden?
>
> Så kan du få en til.

Jeg er ikke ekspert i roser, men er de ikke altid podede? Men jeg det
var da en mulighed at pode den.

Mads Lie Jensen (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 22-05-04 20:56

On Sat, 22 May 2004 18:10:07 +0200, Søren LH <slhDELETE@city.dk> wrote:

>Jeg er ikke ekspert i roser, men er de ikke altid podede? Men jeg det
>var da en mulighed at pode den.

Jo, alle roser er podede (eller, egentlig okulerede.)

Mange roser kan godt stiklingeformeres, men man får de bedste og mest
holdbare planter ved at okulere dem på en vildrose.
Her i landet er det stort set altid Rosa multiflora som bruges til rod.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Kig også ind på http://hjoerringnyplanteskole.dk/

Marlene (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 24-05-04 07:38


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:nubva0lfirnp90gpja26ijp9biocv2e1hi@4ax.com...
> On Sat, 22 May 2004 18:10:07 +0200, Søren LH <slhDELETE@city.dk> wrote:
>
> >Jeg er ikke ekspert i roser, men er de ikke altid podede? Men jeg det
> >var da en mulighed at pode den.
>
> Jo, alle roser er podede (eller, egentlig okulerede.)

Ja, undtagen de historiske roser, som bliver formeret ved rodskud.

Mvh. Marlene.



Mads Lie Jensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 24-05-04 10:10

On Mon, 24 May 2004 08:37:39 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>> >Jeg er ikke ekspert i roser, men er de ikke altid podede? Men jeg det
>> >var da en mulighed at pode den.
>>
>> Jo, alle roser er podede (eller, egentlig okulerede.)
>
>Ja, undtagen de historiske roser, som bliver formeret ved rodskud.

Hvilke historiske roser er det?
Dem vi sælger på arbejdet som kaldes historiske roser, er alle
okulerede.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Kig også ind på http://hjoerringnyplanteskole.dk/

Marlene (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 24-05-04 11:37


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:lue3b0p133i7d38g6e9qk1kugllql2cn1g@4ax.com...
> On Mon, 24 May 2004 08:37:39 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:
>
> >> >Jeg er ikke ekspert i roser, men er de ikke altid podede? Men jeg det
> >> >var da en mulighed at pode den.
> >>
> >> Jo, alle roser er podede (eller, egentlig okulerede.)
> >
> >Ja, undtagen de historiske roser, som bliver formeret ved rodskud.
>
> Hvilke historiske roser er det?
> Dem vi sælger på arbejdet som kaldes historiske roser, er alle
> okulerede.

Det kunne f.eks. være alle gallicaroserne som 'Cardinal de Richeleu', 'Rosa
Mundi', 'Belle de Crecy' osv. Og andre som f.eks. 'Maxima', 'Maiden's Blush'
m.v. Men det er rigtigt, at f.eks. Portlandsroserne er okulerede.

Mvh. Marlene.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste