Flytning af vindrue
Fra : Erik Birkholm

Dato : 22-05-04 11:26

Kan det mon lade sig gøre, at flytte en 35 år gammel vindrue, det er en
Frankenthaler. Hvis man kan, hvad så med tidspunkt på året og hvad skal man
ellers tage hensyn til. På forhånd tak

Hilsen Erik Birkholm
erik.birkholm@tiscali.dk

Fra : Jørn Vind

Dato : 22-05-04 13:46

Mht. flytning af vindrue, så tror jeg der er stor fare for at planten går
ud.

Mig bekendt har en vindrue meget lange trevlerødder, de går måske ud i 5 - 8
meter fra planten - og disse kan du jo ikke få gravet op og flyttet med.
Dvs. træet mister en masse rødder ved flytningen, og det er et spørgsmål om
disse kan reetableres igen så hurtigt, så træet ikke går ud.

Skal du absolut have træet flyttet, må risikovilligheden være stor. Du kunne
evt. så påbegynde dit projekt et års tid før flytning. Kap rødderne over i
en radius på ca en meter fra træet, lad træet stå, således at det kan danne
et nyt rodnet indenfor denne radius. Vand evt. godt tæt på stammen, og
rødderne vil så fortrinsvis dannes der. Forsøg så når der er gået et års tid
(sandsynligvis bedst omkring november / december), at flytte træet - og få
så meget med af det nye rodnet som muligt. Så skulle der være en chance for
at det lykkes.

Mvh

jørn vind

NB: Skulle projektet mislykkes, og skulle du ønske at kræve erstatning af
mig pga. dårlig rådgivning. er der ingen grund til at pudse en sagfører på
mig - jeg er fuldstændig ubemidlet.

Fra : klaus

Dato : 22-05-04 19:37

Hej Erik

Hvad med at lave en ny vinstok fra den gamle plante? Vin gror som ukrudt
og er nemme at formere, de gror også hurtigt og vil i løbet af få år
være store og kraftige.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Grønne

Dato : 22-05-04 20:40

> Hvad med at lave en ny vinstok fra den gamle plante? Vin gror som ukrudt
> og er nemme at formere, de gror også hurtigt og vil i løbet af få år
> være store og kraftige.

Hvordan formere du vinstokke ?

/Grønne

Fra : klaus

Dato : 23-05-04 10:07

Grønne wrote:

> Hvordan formere du vinstokke ?
>
> /Grønne

Tak for spørgsmålet, jeg sad og ventede på det

Jeg plejer at tage kviste fra vinterbeskæringen, som foretages på et
tidspunkt fra januar til april. Sidste års kviste er bedst og nogen
siger at det stykke af kvisten der er tættest på stammen også er at
foretrække. Klip kvisten op i stiklinger på 15 til 40 cm. længde, på
sådan en stikling vil der typisk være 2 til 5 knopper, som skæres væk
undtagen den øverste knop. Sæt stiklingen i jorden, så langt ned så den
øverste knop er 2 til 4 cm. over jorden. Jorden skal være løs og luftig,
men ellers er der ingen krav til jorden, du behøver heller ikke at bruge
hormonpulver - som sagt tidligere: "Vin gror som ukrudt!" Herefter skal
du bare vande stiklingerne, efter en måneds tid sætter de blade og efter
yderligere en måned har de slået rod. Metoden ved denne form for
formering er den samme som anvendes ved formering af pil.

Vedrørende tidspunktet, så tror jeg det er vanskeligt at formere vin
lige nu. Men hen på sommeren når kvistene på vinplanterne bliver mere
træagtige, så burde det kunne lade sig gøre at stiklingeformere vinstokke.

Og endnu en gang - det er nemt at formere vin, jeg fik kviste i marts
som jeg har lavet ca. 600 stiklinger ud af, de 500 stiklinger ser ud til
at blive til vinplanter.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen