"Scooteristen" <scooteristen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40ae9a5e$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> hejsa
>
> jeg er rimeligt ny her i scooterverdenen og har derfor forsøgt at boge den
> lidt med hensyn til variator og lign. Der er dog nogle ting jeg ikke
> forstår.
> Hvis koblingen sidder ved bageste variator, og først kobler ind ved hjælp
af
> centifugalkraft ved et vist antal omdrejninger - hvordan kan det så være
at
> motoren bliver påvirket når jeg i tomgang aktivere bagbremsen?
> Tilsyneladnende har jeg ikek forstået hvordan koblingen fungerer.
> Et andet spørgsmål er: Hvorfor glider remmen ikke? Det er jo temmeligt
mange
> kræfter der skal overføres uden brug af tandhjul eller lign. "fast"
> kraftoverførsel.
>
>
> mvh
>
> Scooteristen.
Hejsa
Vi starter lige med at gætte på at det er en lovlig standard knallert
Så skal vi ikke til at gætte på fejl eller mærkelige vægte og alt sådan
noget
Hvis du mener at motoren går ned i omdrejninger.!
Så er det jo fordi dit hjul løber med rundt.(eller også har jeg ikke
forstået dit spørgsmål)
Det er fordi den går for hurtigt i tomgang, så begynder koblingen jo at
koble til, og slæbe rundt på hjulet.
Når du så bremser, skal den slæbe rundt på en kobling der er friktion i.
(den trækker en smule)
Prøv at stille den en lille smule ned i tomgang.
Det er jo ikke sådan at en kobling kobler ind præcis ved f. eks 1500
o/min.(Disse tal er valgt helt tilfældigt)
Den begynder at "trække" en smule ved måske 1200, og er så helt låst ved
1500.
Remmen har skrå sider, og det har remhjulet også
Når der bliver træk på den, "kiler" den sig fast i remhjulet (Derfor hedder
det også ofte en "Kilerem")
Jo hårdere træk, jo mere kiler den sig fast og holder ved.
Remme er den transmissionsoverførsel der er mindst tab i.
Derfor er de perfekte til sådan noget som scootere osv.
Håber du kan bruge dette til noget, og bare "Bog" videre.
Jo mere man lærer om det, jo sjovere er det at skrue, og hvis man skruer,
bliver man meget hurtig skrap.
Held med det
Mvh
Niels