resize ext3
Fra : Jan Larsen

Dato : 22-05-04 00:14

Hej

Kan man ikke resize et ext3 filsystem ?

/Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-05-04 00:21

On 2004-05-21, Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:

> Kan man ikke resize et ext3 filsystem ?

Jo, man resize2fs

Mvh Thomas

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-05-04 01:15

Thomas S. Iversen wrote:

> On 2004-05-21, Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:
>
>> Kan man ikke resize et ext3 filsystem ?
>
> Jo, man resize2fs
>
> Mvh Thomas
Tak for hurtigt svar, gør jeg filsystemet mindre er der også mindre plads,
men partisionen bruger den samme plads som før, jeg kan altså ikke bruge
den frie plads til noget ??

/Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-05-04 08:38

On 2004-05-22, Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:

> Tak for hurtigt svar, gør jeg filsystemet mindre er der også mindre plads,
> men partisionen bruger den samme plads som før, jeg kan altså ikke bruge
> den frie plads til noget ??

fra man resize2fs:

"If you wish to shrink an ext2 partition, first use resize2fs to shrink
the size of filesystem. Then you may use fdisk(8) to shrink the size
of the partition. When shrinking the size of the partition, make sure
you do not make it smaller than the new size of the ext2 filesystem!"

Mvh Thomas

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-05-04 11:10

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> of the partition. When shrinking the size of the partition, make sure
> you do not make it smaller than the new size of the ext2 filesystem!"

Ja okay, jeg kunne jo også bare læse hvad der står, takker.

/Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-05-04 21:09

Jan Larsen wrote:

> Ja okay, jeg kunne jo også bare læse hvad der står, takker.
>
> /Jan
OKAY, hvordan gør jeg så partision mindre med fdisk eller cfdisk ?

/Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-05-04 22:31

On 2004-05-22, Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:

> OKAY, hvordan gør jeg så partision mindre med fdisk eller cfdisk ?

Std. disclaimer, hvis du fucker up din disk er det din egen skyld!

http://home.comcast.net/~dckrinke/jan_02_linux.html
http://www.doc.ic.ac.uk/~ca99/blogs/000010.html

Det er blockstørrelsen du skal passe på.

Alternativt kan du også prøve "parted" programmet.

Thomas

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-05-04 22:49

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> http://www.doc.ic.ac.uk/~ca99/blogs/000010.html
>
> Det er blockstørrelsen du skal passe på.
>
> Alternativt kan du også prøve "parted" programmet.

Takker.

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-04 23:09

On Sat, 22 May 2004 21:30:46 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Alternativt kan du også prøve "parted" programmet.

eller qtparted. Grafisk overbygning til parted i KDE. Findes også på
Knoppix.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keys.se.linux.org:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://keys.se.linux.org:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
This will be a memorable month -- no matter how hard you try to forget it.

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-05-04 22:32

Jan Larsen wrote:

> OKAY, hvordan gør jeg så partision mindre med fdisk eller cfdisk ?
>
> /Jan
Har fundet løsningen....
Man sletter partitionen og laver en ny.

/Jan